מודי'ס: "סיכון הולך ומתגבר מחדלות פירעון של ארה"ב"

סוכנות הדירוג מודי'ס מדווחת כי במידה ותקרת החוב לא תעלה, מתגבר החשש מחדלות פירעון של הממשל ■ במודי'ס הזהירו מהכנסת דירוג האשראי המושלם של ארה"ב למעקב שלילי

סוכנות הדירוג האמריקנית מודי'ס מדווחת היום (ה') כי ישנו סיכון קטן, אך הולך ומתגבר, מחדלות פירעון של ממשלת ארה"ב, במידה ותקרת החוב לא תעלה בשבועות הקרובים, כך פורסם ב-CNBC.

בהצהרה שמסרה סוכנות בדירוג הידועה, הזהירה מודי'ס כי תכניס את דירוג האשראי של ארה"ב למעקב שלילי, במידה והרגולטורים בוושינגטון לא יראו התקדמות משמעותית בדיוני התקציב עד אמצע יולי. ארה"ב מחזיקה כיום בדירוג אשראי מושלם - ברמה "AAA".

"הסיכון להגעה למבוי סתום גבר, במידה ולא תהיה התקדמות משמעותית במו"מ על התקציב עד אמצע יולי - במקרה כזה, סביר שננקוט בפעולות בנוגע לדירוג האשראי של ארה"ב", מוסרים כלכלני מודי'ס. "האזהרה של מודי'ס מוסיפה לחץ על המנהיגים בקונגרס האמריקני לעבוד קשה בשביל להגיע להסכמה על העלאת תקרת החוב", אמר קטי לין, אנליסט מט"ח ב-GFT בניו-יורק.

בכך, מצטרפת מודי'ס לסוכנות הדירוג S&P500, אשר החליטה ב-18 לאפריל השנה להוריד את תחזית דירוג האשראי של ארה"ב: הסוכנות הורידה את תחזית הדירוג לטווח הארוך של ארה"ב מדרגת "יציב" לדרגה "שלילית", בשל "סיכון ממשי" לכך שמנהיגי ארה"ב לא יצליחו להגיע להסכם לגבי צמצום הגירעון בתקציב והחוב של ארה"ב. דירוג האשראי של ארה"ב אמנם נותר ללא שינוי, אולם הורדת תחזית דירוג האשראי משמעה כי תיתכן הורדת דירוג בהמשך.

יום למחרת הורדת תחזיות הדירוג על ידי S&P500 (ה-19 באפריל), הצהיר שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, כי "אין סכנה" לכך שארה"ב תאבד את דירוג האשראי המושלם שלה. "הסיכויים לשפר את מצבנו התקציבי בטווח הארוך השתפרו", אמר גייתנר.

תקרת חוב של ארה"ב - 14.29 טריליון דולר

האזהרות של מודי'ס מגיעות על רקע הגעת הממשל האמריקני לתקרת החוב שהוגדרה לו, בהיקף של 14.29 טריליון דולר, ב-16 למאי השנה. ארה"ב יכולה כעת להמשיך ללוות כספים (להנפיק אג"ח או שטרי חוב) עד תחילת חודש אוגוסט, על ידי נקיטת צעדים שיכללו הכרזה על "תקופת השעיית הנפקת חוב" במסגרת החוק הנוגע ל"קרן הפרישה והנכות של השירות הציבורי". ההכרזה מאפשרת לממשל האמריקני לפדות איגרות חוב קיימות של האוצר שמוחזקות על ידי קרן זו כהשקעה.

על רקע הגעת הממשל לתקרת החוב בחודש שעבר, התבטא זה מכבר גייתנר כי חדלות פירעון של הממשל, שתיגרם בגלל אי-העלאה של תקרת החוב שלו שקבועה בחוק עלולה לגרום "נזק בלתי הפיך" לכלכלת ארה"ב, ולסכן אותה בגלישה למיתון חוזר ובאבטלה מוגדלת. גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, התבטא כי "אי-העלאת תקרת החוב תוביל למשבר בארה"ב". אובמה הסביר כי המדינה תתמודד עם משבר "המזכיר בחומרתו את משבר 2008" אם לא יוסכם על העלאת תקרת החוב בהקדם.