"שוק העבודה בארה"ב יתקשה להיחלץ ממצבו העגום"

"אכזבה גדולה" אומר רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות על נתוני התעסוקה ■ "המדיניות המוניטארית המרחיבה בארצות הברית תצטרך להימשך"

"אכזבה גדולה", אומר רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות על נתוני התעסוקה של חודש מאי בארה"ב שהצביעו על כך שרק 54,000 מקומות עבודה חדשים נוצרו בארצות הברית בחודש מאי. שיעור הבלתי מועסקים גדל מ-9.0% ל-9.1%. ההערכות המוקדמות היו כי מספר המשרות יגדל 170,000 ואילו שיעור הבלתי מועסקים יסתכם ב-8.9%. לשם השוואה הוא מציין כי שיעור הבלתי מועסקים בישראל עמד על 6% ברבעון הראשון.

"הנתונים החדשים מהווים גושפנקא עגומה לכול המדדים, שפורסמו בימים האחרונים והקדימו להצביע על גודל הבעיה - הרפיון בשוק העבודה נמשך והתאוששות לא נראית באופק".

"עם זאת, הנתונים אינם מפתיעים: האטה בסעיף התעסוקה במדד מנהלי הרכש, ירידה במספר מודעות הדרושים המקוונות החדשות, חשש רב יותר בקרב משקי בית מירידה במספר מקומות העבודה וגולת הכותרת, סקר ADP שאכזב עם עלייה בת 38,000 משרות בלבד בחודש שעבר - כול הנתונים הללו הוכיחו שהתנופה בשלושת החודשים הקודמים (תוספת ממוצעת גבוהה מ-200,000 מקומות עבודה) הייתה זמנית. ייתכן כי היעדר ההפתעה תקל במשהו את הסתגלות שוקי ההון לנתון השלילי בהמשך".

לדברי מנחם, "דוח התעסוקה בארה"ב מצטרף לנתונים מדאיגים רבים אחרים, כגון ירידות במדדי מנהלי הרכש ברחבי העולם, הסתבכות משבר החוב הריבוני באירופה ולחצי מחירים במספר מדינות מתפתחות, המאותתים יחדיו על האטה חוזרת, בלתי מבוטלת, בכלכלה העולמית".

במבט קדימה רואה מנחם: "ההתקדמות הכלכלית הנוכחית איטית ולא מבוססת, אך גם כשתיכנס לתלם, ההתייעלות במגזר העסקי (בו גדל הפריון כמעט 2% ברבעון הראשון), הביטחון הירוד (המשתקף בסקרי משקי הבית) וההתכווצות בשוק הדיור יקשו על שוק העבודה בארצות הברית להיחלץ בקרוב ממצבו העגום. כך גם העלייה הזעומה בשכר, שהסתכמה ב-1.8% בלבד ב-12 החודשים האחרונים.

"בצל נתוני התעסוקה, המדיניות המוניטארית המרחיבה בארצות הברית תצטרך להימשך והדבר עשוי, בין השאר, לאזן את השלכות הגירעון התקציבי העצום על איגרות החוב הממשלתיות (Treasuries)".