האיום האמיתי על בחירתו מחדש של אובמה: כלכלת ארה"ב

אובמה: "הגיוני שנחווה מהמורות בדרך" ■ אבל אחרי נתוני התעסוקה המאכזבים והאזהרה של מודי'ס מחדלות פירעון אמריקנית - הרפובליקנים, האנליסטים וגם הציבור - מתקשים להאמין

נשיא ארה"ב ברק אובמה עומד בפני איום אמיתי על כהונה שנייה פוטנציאלית: הכלכלה האמריקנית.

זאת לאחר שאתמול פורסמו נתוני תעסוקה מאכזבים, אשר הראו כי נוצרו רק כ-54 אלף מקומות עבודה חדשים בחודש מאי, בהשוואה ל-230 אלף מקומות עבודה בחודש אפריל - שיעור העלייה הנמוך ביותר מזה שמונה חודשים. האבטלה עלתה גם היא לרמה של 9.1%, רמתה הגבוהה ביותר לשנת 2011.

"אם קצב יצירת מקומות העבודה ימשיך באותה העצימות של החודשים האחרונים, זה ייצור משוכה גדולה במיוחד אותה יצטרך לעבור הנשיא", אמר טד דווין, מומחה לאסטרטגיה דיפולמטית שעבד עבור המועמדים הדמוקרטים בשנת 2000 ו-2004.

נתוני התעסוקה היוו אינדיקטור שלילי נוסף לאחר רצף של נתוני מאקרו מאכזבים, המעידים על האטה בצמיחת הכלכלה האמריקנית. זאת, כאשר ברקע גוברים חששות המשקיעים מסיומה של תוכנית ההרחבה הכמותית (QE2), אשר אמורה להגיע לסיומה בסוף החודש.

בזירת המאקרו, חלה ברבעון הראשון של 2011 האטה ניכרת בהוצאות הסקטור הפרטי, וירידה במדד אמון הצרכנים האמריקני. זאת ועוד, מדד הייצור התעשייתי - אינדיקטור משמעותי להתאוששות הכלכלה המקומית - נחלש בארה"ב כמו גם בשווקים בשאר העולם במהלך חודש מאי. מדד הקייס-שילר הצביע על צניחה של מחירי הבתים בארה"ב בחודש מארס, לשפל שלא נראה מאז 2003.

"המתח ניכר באוויר", אמר מרק זאנדי, אנליסט בסוכנות מודי'ס. "כל מי שמתעסק בשוק עבר כל כך הרבה בתקופה האחרונה, שלא נצטרך שיותר מידי יתרחש כדי שלאנשים יימאס מכל זה".

"אכזבה גדולה", אומר רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות על נתוני התעסוקה של ארה"ב. "דוח התעסוקה בארה"ב מצטרף לנתונים מדאיגים רבים אחרים, כגון ירידות במדדי מנהלי הרכש ברחבי העולם, הסתבכות משבר החוב הריבוני באירופה ולחצי מחירים במספר מדינות מתפתחות, המאותתים יחדיו על האטה חוזרת, בלתי מבוטלת, בכלכלה העולמית".

תחזיות מטרידות לכלכלה האמריקנית

במהלך השבועיים האחרונים, סוכנויות דירוג ובנקי השקעות מרכזיים דוגמת ג'יי.פי מורגן וגולדמן זאקס חתכו את תחזיות הצמיחה שלהם לכלכלה האמריקנית, לרבעון השני. אובמה עדיין לא ספג את השפעות העניין בסקרים, עד כה, אולם המועמדים הרפובליקנים כבר משתמשים בבעיות הפיננסיות של ארה"ב כקלף מנצח.

"אובמה הכשיל את ארה"ב, המדיניות שלו כשלה", אמר השבוע מיט רומני, פוליטיקאי רפובליקני ותיק, שהכריז רשמית שהוא מצטרף לרשימה הארוכה של מתמודדים על הזכות לעמוד בראש הכרטיס הרפובליקני בבחירות לנשיאות, בעוד שנה וחצי. המסר המרכזי של רומני הוא אחד: "לתקן את הכלכלה, לצמצם את הגירעון התקציבי".

השוק האמריקני במפולת

ברגע, המשקיעים בארה"ב מוסיפים לדאוג. מדד הדאו-ג'ונס נפל ב-0.8% במהלך המסחר אמש, והשלים שבוע חמישי ברציפות של ירידות. ה-S&P500 איבד עוד 4.6%, לשפל שלא נראה מזה 6 שבועות.

לחששות הצטרפה השבוע סוכנות הדירוג מודי'ס, שדיווחה ביום ה' האחרון כי ישנו סיכון קטן, אך הולך ומתגבר, מחדלות פירעון של ממשלת ארה"ב, במידה ותקרת החוב לא תעלה בשבועות הקרובים. בהצהרה שמסרה מודי'ס הזהירה כי תכניס את דירוג האשראי (ברמה AAA) של ארה"ב למעקב שלילי, במידה והרגולטורים בוושינגטון לא יראו התקדמות משמעותית בדיוני התקציב עד אמצע יולי.

מודי'ס גם הודיעה כי היא מכניסה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות שלושה מהבנקים הגדולים בארה"ב - בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ ו-וולס פרגו. זאת, כאשר היום נסגר עוד בנק קטן במדינה - ה-45 במספר מתחילת השנה.

אובמה: "תמיד יהיה כמה מהמורות בדרך"

"תמיד יהיו כמה מהמורות בדרך", אמר אובמה בהתייחסו לכלכלה האמריקנית, בנאום שנשא באוהיו. "הכלכלה שלנו ספגה מכה קשה, ייקח לה זמן להתאושש ולהתייצב".

אולם, גם הדברים משפיעים גם על הציבור האמריקני - כאשר בסקרים פנימיים שנערכו בארה"ב (על ידי חברת הייעוץ העסקי - AlixPartners), עלה כי אחוז האמריקנים שמאמינים שהכלכלה תתאושש תוך 10 שנים, צנח ל-54% משיעור קודם של 72%, ב-2009.

מעט יותר אמריקניים גם מאמינים שילדיהם יהנו מאיכות חיים טובה יותר - מחצית מהאמריקנים חושבים כך נכון לסקר עדכני, לעומת יותר מ-62% בסקר דומה שנערך ב-2009. יותר מ-10% מהנשאלים השיבו כי אינם צופים שהכלכלה תתאושש כלל, במהלך תקופת חייהם.

"האמריקנים ממשיכים לקוות כי הכלכלה תחזור למצב 'נורמאלי', אולם דוחים את הציפייה לכך עוד ועוד לתוך העתיד - מספיק קרוב כדי להרגיש בנוח, אבל מספיק רחוק כדי להיראות ריאליים", אמר פרד קרופורד, מנכ"ל החברה שערכה הסקרים. "האמריקנים חייב לראות שיפור משמעותי באבטלה כדי להרגיש בטוחים לגבי התאוששות הכלכלה; אבל החברות, מנגד, מחכות לראות עלייה בביקוש למוצרים והשירותים שלהם לפני שיתחילו להעסיק שוב - וזה, כמובן, לא קורה".

"הסכנה היא שאם נמשיך לקחת שני צעדים קדימה ושני צעדים אחורה, האזרחים ימשיכו לסבול מחרדות בכל הקשור לכלכלה המקומית", אמר ביל קאריק, אסטרטג דיפלומטי. "אין שום סיכוי שהמצב הנוכחי עושה טוב לכוחו הפוליטי של אובמה".