סיימון ג'ונסון: "הרעיון להקמת משרד אוצר אירופי - מבריק!"

סיימון ג'ונסון, לשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית, טוען כי רעיונו של יו"ר ה-ECB להקים משרד אוצר אירופי הוא "מבריק" ■ "יחסי התלות באיחוד האירופי פוגעים בכלכלה"

"ההצעה של טרישה מבריקה", כותב פרופסור סיימון ג'ונסון, לשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) לסוכנות "בלומברג". "אם זה יבוצע כמו שצריך, זה יתקן את הבעיות הפיננסיות שנגרמות מהמבנה הנוכחי של האיחוד האירופי".

ג'ונסון התייחס להצעותיו של נגיד הבנק המרכזי הנוכחי (ECB), ז'אן קלוד טרישה, אשר כהונתו מסתיימת באוקטובר השנה - הראשונה, לתת לרשויות האיחוד האירופי זכות וטו ביחס להוצאות והחלטות מקומיות מהותיות בסוגיות פיננסיות במדינות הגוש. השנייה, להקים משרד אוצר אחוד באיחוד הארופי.

"בעוד הרעיון הראשון של טרישה נוסה בעבר במדינות חלשות בארה"ב, דוגמת ניו-יורק ו-וושינגטון לפני כמה עשורים, באירופה לא תהיה לרעיון שכזה שום לגיטמציה פוליטית ושום אפשרות להצליח מבחינה פרקטית - רק נסו לדמיין כמה מחאה ציבורית הרעיון יעורר".

מנגד, ג'ונסון סבור כי הרעיון השני של טרישה - הקמתו של משרד אוצר אחוד לאיחוד האירופי, הוא לא פחות מ"מבריק". לדבריו, "הבעיה המרכזית של אירופה אוזכרה בשבוע שעבר בעדינות על ידי טרישה: 'יחסי התלות באיחוד האירופי משמעותם כי למדינות בגוש האירו אין הלכה למעשה סמכות פיננסית פנימית. מדינות יכולות לחוות משבר פיננסי כתוצאה ממדיניות פיננסית של חברותיהן לאיחוד'".

ג'ונסון מסביר כי "לכן, בפיתרון לטווח הרחוק יש ליצור משרד אוצר של האיחוד האירופי כולו, אשר יוכל להתמודד עם בעיות חוב בהיקף נרחב, תוך שהוא מחזיק בסמכויות לנהל הון רב. הדבר יסייע למערכת הפיננסית כולה לבצע מספר צעדים קדימה".

ג'ונסון מסכם את מאמרו באומרו כי "המטרה היא פשוטה: צריך לאפשר למדינה כמו יוון להתמודד עם החוב שלה מבלי שכל האיחוד האירופי מרגיש את איום הקריסה. טרישה, בנאומו, ציטט את ג'ין מונה, שראה בחזונו אירופה מאוחדת: 'שום דבר אינו אפשרי בלי גברים ונשים, אבל שום דבר לא נמשך בלי מוסדות'. המבנה המוסדי של האיחוד האירופי כבר הוביל מיליונים לעוני. זה הזמן לגברים והנשים של אירופה לבנות אותם מחדש".