האוצר הקפיא עד הודעה חדשה את תקציב הנהלת בתי המשפט

זאת עד שתיענה דרישתו לפטר את כלל העוזרים המשפטיים שסיימו 6 שנות העסקה ■ מנהל בתי המשפט, משה גל, ביקש משר המשפטים יעקב נאמן להתערב בנושא מול האוצר

משרד האוצר החליט להקפיא עד הודעה חדשה על תקציבי הנהלת בתי המשפט, עד שתיענה דרישתו לפטר את כלל העוזרים המשפטיים של שופטים שסיימו 6 שנות העסקה - כך עולה ממכתב ששיגר אתמול (א') מנהל בתי המשפט, משה גל, לכלל השופטים בערכאות השיפוטיות השונות.

במכתב, ששוגר באי-מייל, מתריע גל בפני הנשיאים והשופטים מפני התקופה הקשה הצפויה, שבה לא ניתן יהיה לקלוט עובדים חדשים, במקרה שמתמחים ועוזרים משפטיים יעזבו את עבודתם.

"אגף התקציבים באוצר החליט להקפיא את כל ההסדרים הנוגעים למערכת בתי המשפט", כתב גל, "תקציבים מאושרים עוכבו, והתחייבויות שניתנו לגבי הקצאת שופטים ועוזריהם נעצרו".

גל אינו בוחל במילים תקיפות ביחס למדיניות האוצר: "אין אנו סבורים כי במערך הציבורי בעל המאה הוא גם בעל הדעה, ואנו עומדים על כך שלמערכת המשפט תהיה עצמאות מינימלית בקבלת החלטותיה".

לדברי גל, "לאור החרם שהוטל עלינו, ומכיוון שכל עניינינו התקציביים מוקפאים, לא ניתן בשלב זה להשתחרר מהקפאת התחלופה של כוח-האדם שבה אנו נמצאים בשל הגירעון, ועל כן נבקש להתאזר בסבלנות. אכן, המצוקה קשה. עוזר משפטי שעוזב, לא ניתן בשלב זה לאייש מחליף.

"עד שיימצא פתרון בעקבות הדברים המתרגשים עלינו, נבקש שהנשיאים ינחו לתת עזרה לשופטים שהעוזרים המשפטיים או המתמחים שלהם עזבו ושכרגע לא ניתן לקלוט מחליפים במקומם".

גל מציין כי ביקש משר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, להתערב בנושא מול האוצר.

גל מציין במכתבו כי לפני שהעוזרים המשפטיים הכריזו על סכסוך עבודה, גובשה הבנה עם נציב שירות המדינה הקודם, שמואל הולנדר, ועם אנשי הממונה על השכר באוצר, ולפיה יועסקו העוזרים המשפטיים במשרות אמון. לאחר שהתברר כי מתכונת כזו אינה אפשרית, גיבשה הנהלת בתי המשפט עמדה שלפיה יש לקצוב את העסקת העוזרים ל-6 שנים.

ועם זאת, מוסיף מנהל בתי המשפט, "בשיחה שקיימתי לאחרונה עם עו"ד אבי ניסן-קורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, הודיעני הלה כי במסגרת הסכם קיבוצי הוא יכול לעגן משרת אמון לתקופה מסוימת, הניתנת להארכה מעת לעת, והכול - כל עוד השופט והעוזר המשפטי מעוניינים להמשיך את הקשר ביניהם. מובן שצורת העסקה זו היא ההולמת ביותר את אופי עבודתם של העוזרים המשפטיים. משנשמטה המניעה שלפיה לא ניתן לגבש הסדר של העסקה במסגרת משרת אמון, העדיפות היא לחתור להסדר זה".

גם נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, תומכת בהעסקת העוזרים המשפטיים במתכונת של משרת אמון, ולדברי גל השר נאמן איננו שולל מתכונת זו.

"נראה כי תימוכין לגישה זו ניתן יהיה למצוא גם אצל הממונה על השכר באוצר", הוסיף גל, "ואולם אגף התקציבים באוצר דורש שנורה על פיטורי העוזרים המשפטיים שמלאו 6 שנים להעסקתם".

האוצר אף דחה את הצעת הנהלת בתי המשפט להאריך לפי שעה את העסקת העוזרים המשפטיים עד ל-1 ביולי, ובצעד חד-צדדי הקפיא את תקציב בתי המשפט.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "תקציב הנהלת בתי המשפט, כמו תקציב של כל משרד ממשלתי אחר, נקבע בחוק התקציב ומאושר על-ידי הממשלה והכנסת ועומד נכון לרגע זה על כ-1.4 מיליארד שקל. הנהלת בתי המשפט רשאית להוציא את סכומים אלה בהתאם לסדרי עדיפויותיה והסעיפים התקציביים, כפי שקבועים בחוק, ללא צורך באישור אגף התקציבים במשרד האוצר.

"נוסף על כך, בימים אלה אגף התקציבים מקדם פנייה לוועדת הכספים של הכנסת, שמטרתה הגדלת תקציב הנהלת בתי המשפט בכ-8 מיליון שקל, שעיקרם הסכמים מול ההסתדרות וועדי העובדים בהנהלת בתי המשפט וסיכומים נוספים בין האוצר להנהלת בתי המשפט".