האוצר: לפטר עוזרים משפטיים שסיימו 6 שנות עבודה

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, פנה באחרונה למנהל בתי המשפט, משה גל, ודרש ממנו לאכוף את החוזים עם העוזרים המשפטיים בבתי המשפט, המחייבים פרישה בתום 6 שנים

משרד האוצר דורש מהנהלת בתי המשפט לפעול לפי הוראות חוזי ההעסקה של העוזרים המשפטיים בבתי המשפט, ולפטר את העוזרים שסיימו 6 שנות עבודה.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנה הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, למנהל בתי המשפט, השופט משה גל, ודרש ממנו לאכוף את החוזים בין המדינה לעוזרים, הקובעים באופן ברור על הפסקת ההתקשרות.

"אנו נחושים לאכוף את החוזים. העובדים הללו יפוטרו, כי כך קובע החוזה. מצופה מעורך דין שחותם על חוזה לדעת על מה הוא חותם ומה תקפות החוזה", מסר ל"גלובס" בכיר באוצר. "לפני מספר שנים פנו השופטים בבקשה לתוספת כוח-אדם מעבר למתמחים. אמרנו להם שאי-אפשר, שכן אחרי שעובד נכנס למגזר הציבורי, הוא לא יוצא. הם התחייבו שימצאו מנגנון מיוחד, בצורה של חוזה מיוחד, שיבטיח את עזיבתו של העוזר. ראה איזה פלא! השנים חלפו ועכשיו, הם לא מוכנים לכבד לא את ההתחייבות ולא את החוזה", הוא ציין.

לפי נתוני הממונה על השכר, העוזרים המשפטיים מועסקים בחוזים אישיים, והפער בין שכרם לעומת שכרם של משפטנים בשירות המדינה מגיעים עד ל-27%. שכרו הממוצע של עוזר משפטי ללא גמול השתלמות מגיע עד לכ-10 אלף שקל, לעומת 8,500 שקל אצל המשפטנים.

גורמים בהנהלת בתי המשפט אישרו כי אכן התקבלה פנייה ממשרד האוצר. העוזרים המשפטיים במערכת בתי המשפט חתומים על חוזי העסקה מיוחדים, שלפיהם העסקתם מוגבלת בזמן, עד 6 שנים.

בחודשים האחרונים הוקפאו פיטוריהם של עובדים שהגיעו למגבלת הוותק, לאור סיכום עם הסתדרות עובדי המדינה, ולפיו כל עוד נמשך המשא-ומתן בין הצדדים על תנאי ההעסקה של העוזרים המשפטיים, לא יבוצעו פיטורים. ואולם לטענת האוצר, מאחר שכעת לא מתקיים כל משא-ומתן בין הצדדים, יש לעמוד על קיום ההוראה.

היועצת המשפטית של הנהלת בתי המשפט, עו"ד לאה רקובר, פנתה בימים האחרונים ללשכה המשפטית של נציבות שירות המדינה וללשכה המשפטית של הממונה על השכר באוצר, על מנת לוודא כי פיטורי העוזרים המשפטיים בשלב זה הם אכן אפשריים מבחינה משפטית, וכי הדבר "יעבור את מבחן בית הדין לעבודה". זאת, מתוך הערכה כי ההסתדרות תנסה למנוע את הצעד הזה באמצעים משפטיים.

במקביל פנתה ההסתדרות ביום חמישי האחרון למנהל בתי המשפט, משה גל, בדרישה לחזור לשולחן הדיונים. ההסתדרות העלתה אפשרות נוספת, שהועלתה כבר בעבר, ולפיה תעוגן העסקתם של העוזרים המשפטיים בהסכם קיבוצי, ומשרתם תוגדר כמשרת אמון שאיננה מוגבלת בתקופת העסקה.

גורמים במערכת המשפטית אמרו כי מתווה של הסכם קיבוצי להעסקה במשרת אמון אינו מוכר, ואולם ההסתדרות טוענת כי ניתן לייצר מתווה שכזה לסוג האוכלוסייה המועסק כעוזרים משפטיים.

"נוכח כוונת הצדדים להמשיך במשא-ומתן במסגרת המתווה העקרוני, שלפיו ברור כי לא תיקבע להעסקתם של העוזרים המשפטיים תקופה קצובה בזמן", כתב לגל יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, "בוודאי שאין כל מקום להפסיק את העסקתם של העוזרים המשפטיים, שיש כאלה שסברו כי יש לסיים את העסקתם אך ורק בשל העובדה כי הגיעו לשש שנות העסקה".

עוזרו של מנהל בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, מסר בתגובה: "אכן קיבלנו פנייה מההסתדרות. הדבר מחייב דיון בהשתתפות כלל הגורמים המעורבים. במצב מסוים יש סיכוי שהמערכת תתמוך בהמשך ההעסקה".

שכר של עוזרים
 שכר של עוזרים