מניות הטכנולוגיה בארה"ב - הזולות ביותר מאז שנת 1998

בעקבות הירידות במניות הנאסד"ק ב-5 השבועות האחרונים - מכפילי הרווח של מניות הטכנולוגיה ירד לרמה הנמוכה ביותר מזה למעלה מעשור

‎‎הירידה המתמדת ב-5 השבועות האחרונים במחירי מניות הטכנולוגיה הנסחרות בוול סטריט הובילה את שוויי החברות הללו לרמה הנמוכה ביותר מזה למעלה מעשור. ביצועי מניות הטכנולוגיה הם הגרועים ביותר בשבועות האחרונים בוול סטריט, פרט לתחום הפיננסים שסופג ירידות באופן שיטתי.

קבוצת מניות המחשבים, למשל, נסחרת היום לפי מכפיל רווח של 9.3 (על רווח ה-‏EBITDA‏, לפני ריבית, מיסים, הפחתות ופחת) - היחס הנמוך ביותר בין השווי לרווח מאז 1998.

החשש שמא התעשייה נכנסת למצב של בועה מגובה גם בהנפקת לינקד-אין, הרשת החברתית-עסקית. אבל בפועל, התמונה אחרת לחלוטין. לפי נתוני בלומברג ובנק אוף אמריקה, הרווחים של החברות בתחום יגדלו בקצב מהיר יותר ב-35% מכלל החברות ב-‏S&P 500‎‏ בשנת 2011, ונראה כי ההוצאות על מחשבים ותוכנות רק ילכו ויעלו.

‏"מגמת ההיצע-ביקוש היום היא הטובה ביותר שהייתה במגזר הטכנולוגיה", אמר מייקל סנסוטרה, מנהל כספים ברידג'וורת' קפיטל המחזיק גם במניות ברודקום וגוגל . "מכל זווית שמסתכלים על כך, התחום נראה אטרקטיבי".

רווחי תעשיית המחשוב כמעט שהוכפלו מאז רמות השיא של תקופת הבועה בתחילת העשור שעבר. הרווח הכולל של חברות הטכנולוגיה הנכללות במדד ה-‏S&P 500‎‏ הסתכמו ב-135.6 מיליארד דולר בשנה שעברה בהשוואה ך-72.9 מיליארד דולר ב-2000.

בנק אוף אמריקה צופה כי ההוצאות של התאגידים על ציוד ותוכנה יעלו השנה ב-10% - קצב צמיחה המהיר פי ארבעה מזה של התמ"ג בארה"ב.

אנליסטים סבורים כי רווחי יצרניות ציוד המחשבים והתוכנה יזנקו ב-24% בשנת 2011, טוב מעלייה של 17% הצפויה בשוק הרחב. ואם כך, הרי שמכפיל הרווח של החברות יהיה 12.8 לעומת 13.1 לכלל החברות ב-‏S&P 500‎‏.

לינקדין הציתה את חששות המשקיעים. מאז הונפקה החברה היא זינקה ב-109% לשווי שוק של 7.5 מיליארד דולר - מכפיל הכנסות של 31. על הרקע הזה פרופ' לורנס סמרס מאוניברסיטת הרווארד, לשעבר שר האוצר האמריקני, הביע דאגה מכך שמניות הטכנולוגיות נכנסו למצב של בועה. גם ההנפקה הצפויה של גרופון, ספקית הקופונים הגדולה ברשת, שמבקשת לגייס החודש 750 מיליון דולר לפי שווי של כ-25 מיליארד דולר, תורמת לדאגה. מכפיל ההכנסות אצלה הוא 9.7.

באתר ‏MacDailyNews‏ הציעו זווית מעניינת להסתכלות על הנושא. מתברר, כי שווי השוק של אפל הוא כעת יותר מאשר השווי המשולב של מיקרוסופט ואינטל גם יחד. שווי השוק של אפל, על רקע השקות המוצרים החדשים שלה וההתבססות שלה בתחום הטאבלטים עם מכשיר האייפד, הוא 317.5 מיליארד דולר, קרוב לשיא כל הזמנים (רחוקה ממנו רק ב-6%).

שווי השוק של מיקרוסופט הוא 201.3 מיליארד דולר ושל אינטל הוא 115.5 מיליארד דולר - כלומר, "ווינטל" - מיזוג השוויים של מיקרוסופט ואינטל - הוא 316.8 מיליארד דולר, פחות מאפל .