ברקע החלטת אופ"ק: הנפט מזנק מעל 101 דולר לחבית

(עדכון) - נציגי מדינות אופ"ק לא הסכימו על שינוי בתפוקות הייצור - איראן הובילה ההתנגדות להעלאת הייצור ■ ההחלטה בנושא תידחה לדצמבר ■ מלאי הנפט צנחו בשיעור מפתיע

ארגון אופ"ק - החברות בו 8 המדינות האחראיות ל-40% מתפוקות ייצור הנפט בעולם - לא הצליח לייצר החלטה סופית בנוגע לתפוקות ייצור הנפט בעולם, בועידה שקיימו נציגי הארגון היום (ד') בוינה.

ההחלטה של אופ"ק על תפוקות ייצור הנפט - שעל פי מרבית הדיווחים צפוי היה להודיע על העלאת התפוקות כדי לצנן את מחירי הסחורות והזהב השחור בעולם - נדחתה לדיון נוסף של חברות אופ"ק, אשר יתקיים בדצמבר.

על פי CNBC ומרקטווץ', לא הצליחו חברות אופ"ק להגיע לקונצנזוס סביב ההחלטה המדוברת - כאשר המתנגדות המרכזיות להעלאת תפוקות הייצור היו איראן (נשיאת אופ"ק), אלג'יריה ו-ונצאולה. סעודיה, יצרנית הנפט הגדולה בעולם, הייתה מבין התומכות הבולטות בהעלאת התפוקות (על כך בהמשך).

המזכיר הכללי של אופ"ק, עבדללה אלבדרי, הצהיר כי ההחלטה הנוכחית לא השתנתה ואין כל שינוי במדיניות, כאשר נציגי הארגון ייפגשו שוב בעוד כשלושה חודשים. "לצערנו לא הצלחנו להגיע לקונצנזוס על הורדת או העלאת הייצור", אמר אלבדרי ל-CNBC. "מדובר מאחת הפגישות הגרועות ביותר בהיסטוריה של אופ"ק", אמר גורם אשר השתתף בפגישה וסירב להזדהות.

מלאי הנפט צנחו במפתיע ב-4.8 מיליון חביות, כך על פי דיווח של מחלקת האנרגיה של ארצות הברית, שיצא לאחר פיזור הישיבה של אופ"ק. זאת, לעומת צפי האנליסטים לירידה של 1.4 מיליון חביות בלבד, בהשוואה לעלייה בכ-2.9 מיליון חביות בשבוע שעבר.

בפתיחת הוועידה - כולם חיכו ללוב

ההחלטה האפשרית על העלאת תפוקות ייצור הנפט התעכבה בתחילת הדיון עד אשר נציגה של לוב, עומרן אבוקרה, הגיע לפגישה, כך דווחו לאתר מרקטווץ' שלושה אנשים הבקיאים בנושא. כיסאות נציגיה של לוב היו ריקים בפתיחת הישיבה ה-159 במספר של מדינות הארגון, כך לפי אדם הבקיא בנושא. אולם, נראה כי אבוקרה הגיע לבסוף לישיבה, כך על פי הדיווחים.

"אופ"ק עדיין מחכה לנציג הלובי ולנוכחותו בפגישה לפי שתחליט כל החלטה", אמר אחד הנציגים, שסירב להזדהות בשמו. "הוא רק נחת, והוא בדרכו למטה. בינתיים אנו דנים במצב השוק באופן כללי".

נזכיר כי נציגי מדינות אופ"ק (OPEC) דנו היום (ד') בוינה באפשרות להעלות את תפוקות ייצור הנפט . נכון להיום, מדינות החברות באופ"ק מייצרות 24.845 מיליון חביות נפט ביום. הפגישה של נציגי המדינות התרחשה בתקופה חשובה, שכן בעונת הקיץ נרשמים בדרך כלל ביקושים גבוהים במיוחד לנפט בשל עונת התיירות והנסיעות.

מתיחות גדולה טרם הפגישה - מה יחליטו באופ"ק?

טרם נעילת הפגישה ללא החלטה, אנליסטים בשוק היו מתוחים במיוחד בנוגע להחלטה אפשרית על העלאת או אי-שינוי תפוקות הייצור - שצפויה הייתה להשפיע מיד על מחירי הנפט בעולם.

על פי סקר שערכה סוכנות הידיעות בלומברג, אופ"ק לא יעלה או יוריד את כמות ייצור הנפט השבוע למרות הקולות הגוברים להורדת הלחץ ממחירי הנפט. בתוך כך, בנק HSBC העלה את התחזית שלו למחיר הנפט ב-2011. הבנק צופה שמחיר הנפט מסוג ברנט יעלה ב-34% ל-110 דולר לחבית וב-2012 ירד המחיר ל-90 דולר (עלייה של 8.4% מהתחזית הקודמת).

לעומת זאת, גורם המקורב לנושא שוחח אמש עם סוכנות CNBC, ורמז כי אופ"ק מתכננת להעלות את כמות הנפט שמפיקות המדינות החברות בארגון, ולקבל את ההחלטה בנושא כבר היום.

ברקע, נזכיר כי שר הנפט הסעודי, עלי-אל נעימי, אמר לאחרונה בנושא כי "בשוק יש יותר מדי נפט". ערב הסעודית היא החברה הגדולה ביותר באופ"ק. זאת ועוד, הנסיך המיליארדר אלווליד בין טלאל, אחיינו של מלך סעודיה, ציין בחודש האחרון כי מחירי נפט בתווך שבין 70 דולר ל-80 דולר לחבית הם האינטרס המרכזי של סעודיה, מכיוון שהם "מצמצמים את הדחיפות בקרב ארה"ב ומדינות אירופה לפתח מקורות אנרגיה אלטרנטיביים".

"אנו לא מעוניינים שהמערב יחפש לו אלטרנטיבות לנפט", אמר בין טלאל, בריאיון ל-CNN. "ככל שמחירי הנפט עולים, כך יש למערב יותר סיבות ללכת ולחפש תחלופות". לדבריו של בין טלאל, מאבק הדמים בלוב, אי-היציבות הפוליטית בבחריין כמו גם כניסתם של ספקולנטים רבים לשוק הסחורות, הן הסיבות שהובילו לעליית מחירי הנפט מעל 100 דולר לחבית.

סעודיה העלתה התפוקות בחשאי

על פי דיווחים שונים, נראה כי מוקדם יותר השנה פעלה סעודיה באופן חד צדדי, מבלי לתאם מול שאר המדינות החברות באופ"ק, והגדילה את תפוקת הנפט כדי לפצות על התפוקה האבודה מלוב. המלחמה בלוב שיבשה את אספקת הנפט מהמדינה, שנהגה להפיק כ-1.8 מיליון חביות נפט ביום. תפוקת לוב ירדה בעקבות המלחמה ל-250 אלף חביות נפט ביום בלבד.

מדובר באיתות ברור של סעודיה כי היא מעוניינת להביא לרגיעה במחירי הנפט ולהקל על הצרכנים בארה"ב, אירופה וסין, וזאת נוכח ההאטה הכלכלית בארה"ב בשל מחירי הנפט הגבוהים. לפי הדיווח, סעודיה הגדילה את תפוקת הנפט שלה בחודש מאי ב-200 אלף חביות ביום, והחודש היא עשויה להגדיל עוד יותר את התפוקה ב-200-300 אלף חביות נפט ביום. אם אכן תגדיל סעודיה את התפוקה החודש, היא תגיע לתפוקה של כ-9 מיליון חביות נפט ביום - המספר הגבוה ביותר מאז אמצע 2008 אז הגיע מחיר הנפט לשיא היסטורי של 147 דולר לחבית.

תפוקת הנפט של סעודיה הגיעה לשפל של 8 מיליון חביות ביום בחודש פברואר 2009, בשל החלטה אותה קיבלו מדינות אופ"ק להקטין את תפוקת הנפט בעת המשבר הפיננסי הגדול, אז קרסו מחירי הנפט והסחורות. המטרה הייתה להציב תחתית למחיר הנפט, שהגיע בדצמבר 2008 לשפל של כ-34 דולר לחבית.

"זו אחת הפגישות החשובות ביותר של אופ"ק בעשור האחרון", אמר ג'ואנס בניגני, בכיר בחברת הייעוץ JBC Energy GmbH שטוען כי נציגי המדינות החברות באופ"ק לא יעלו את תפוקת הנפט ב-2 מיליון חביות למרות הצורך בשוק. "הבחירה הקלה תהיה לפרסם הודעה שעליית המחירים אינה הכרחית כך שהמשקיעים יירגעו. עם זאת, מדובר באסטרטגיה מסוכנת שיכולה להביא את המחיר לחבית ל-150 דולר".