10,000 תלמידי ישיבה הונו את המדינה בעשרות מיליוני שקלים

מביקורת משרד החינוך עולה כי אלפי אברכים דיווחו לכאורה במירמה על לימודים בישיבות כדי לקבל מלגה ■ הכסף נשלל מהם - אך "נשאר בבית" דרך הגדלת המלגה לתלמידים הקיימים

כ-10,000 תלמידי ישיבות חרדים (אברכים) לכאורה הונו, גם כן לכאורה, את המדינה וזכו במלגת לימודים חודשית בהיקף כולל של כ-4.5 מיליון שקל. מביקורת חריגה שהוציא משרד החינוך על המוסדות התורניים עולה כי האברכים דיווחו במירמה על לימודים בישיבות, כדי לעמוד בזכאות לסיוע ממשלתי כספי.

ממשרד החינוך נמסר היום (ה') ל"גלובס", כי מדובר בכ-10,000 אברכים שדיווחו על לימודים ובעקבות זאת קיבלו מלגה חודשית בהיקף של כ-450 שקל - ובחישוב פשוט מדובר בסך של כ-4.5 מיליון שקל שהועברו לאברכים עקב ההונאה לכאורה.

בעקבות הביקורת הכסף אמנם נשלל מהאברכים שקיבלו אותו שלא כדין, אך משרד החינוך לא צימצם את סך התקציב המועבר למוסדות החרדים, וביוזמת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, הכסף ש"התפנה" לא הלך רחוק והועבר בחזרה לתלמידי הישיבה שאכן לומדים וקצבתם גדלה. מדובר על סך של כ-30-50 מיליון שקל, כ-100 שקל לכל אברך.

משרד החינוך טוען כי הביקורת שהוציאו תביא דווקא של כ-10% במספר האברכים שיקבלו את המלגה החודשית - אבל אלה שכבר מקבלים, מלגתם תגדל כאמור.

שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש לקידום חופש דת ושוויון בנטל בין חילונים לחרדים בישראל, אמר היום ל"גלובס", כי בעקבות החמרת הביקורת של משרד החינוך על הישיבות, ראשי הישיבות מיוזמתם מחקו את 10,000 תלמידי הישיבות הפיקטיביים כדי לא להסתכן באיבוד הסיוע הממשלתי. הביקורת של המשרד כללה דרישה להנפיק תעודת זהות לכל אברך כדי למנוע מתן תעודת זהות פיקטיבית, וכן הפקחים של המשרד שבאו לבקר את הישיבה סגרו את הדלתות מיד כשנכנסו למוסד, וכך מנעו "קריאה בהולה" לכל התלמידים ש"רשומים" כלומדים בישיבה.

אילן מסר כי נחסכו 10,000 מלגות בהיקפים של 450-855 שקל כל אחת - מה שמסתכם בעשרות מיליוני שקלים שהתפנו. לפי הערכות, ישנם אלפים רבים נוספים של תלמידי ישיבה חרדים פיקטיביים, ואם הפיקוח יוסר - מספרם אף יגדל.

בעמותת חדו"ש מוחים כי הכסף "הפנוי" לא יועד למטרות אחרות של שילוב החרדים בשוק העבודה, כמו למשל הכשרה מקצועית או עידוד יציאה לעבודה. בעמותה תובעים להחמיר את הפיקוח עוד יותר, ולהעמיד לדין את ראשי הישיבות.

מנכ"ל עמותת חדו"ש, עו"ד אורי רגב, אומר כי "לא ייתכן שייחשפו חשדות למירמה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, והאשמים לא יועמדו לדין. קיים חשש שהמדינה ממשיכה לממן עוד אלפים רבים של תלמידים פיקטיביים, ויש לבער את התופעה הזאת מן העולם".