בועה ברשת: החברות מנפיקות 10% מהמניות - וערכן מזנק

הצלחת הנפקת לינקדאין, שהציעה לציבור רק 10% ממניותיה - מעודדת חברות כמו גרופון, זינגה ופנדורה ללכת בעקבותיה ■ "הביקושים בשילוב כמות המניות הקטנה יעלו את ערך החברות"

הצלחת ההנפקה של לינקדאין מעודדת את חברות הטכנולוגיה להגביל את כמות המניות שהן מנפיקות לציבור, מתוך הנחה שכמות המניות המצומצמת תגדיל את הביקושים ותתרום לעליית מחיר המניות. מנגד, יש כאלה שמעריכים שכך בדיוק עלולה להיווצר בועת הדוט.קום הבאה.

שלושה שבועות בלבד אחרי שלינקדאין הנפיקה לציבור מניות המהוות 10% מאחזקות החברה, עמלה חברת פנדורה על הנפקה "מצומצמת" משלה, וגם זינגה מתכננת הנפקה על בסיס אותה האסטרטגיה - מאוחר יותר במהלך החודש הקרוב.

"הביקושים הגוברים לחברות אינטרנט בשילוב כמות המניות המוצמצמת עשוי להוביל לעליית ערך החברות מעבר לשוויין האמיתי", אמר פרנסיס גאסקין, נשיא IPODesktop. "הדבר מוביל לתפיסה שונה של שוק ההנפקות".

"המשקיעים מתרגשים במיוחד", מסביר גאסקין. "זה הכל עניין של ביקוש והיצע. ואין כל כך הרבה היצע, אבל יש לא מעט ביקושים".

על ידי מכירת פחות מעשירית ממניותיהן, לינקדאין, זינגה ופנדורה מציעות פחות ממחצית משיעור אחזקותיהן מכפי שמקובל בהנפקה ראשונית - עבור חברות טכנולוגיה שיצאו להנפקה בשנה החולפת, הממוצע המקובל היה 24% ממניות החברה. עקב הביקושים הגואים, מניותיה של לינקדאין יותר מהכפילו את ערכן ביום המסחר הראשון, והעמידו את שווי החברה על 8.91 מיליארד דולר.

"הלחץ על החברות יתגבר"

"החברות משתמשות באסטרטגיית ההנפקה המצומצמת כדי להגין על שווי אחזקותיהם בחברה, וכן לשמור על האפשרות לגייס הון נוסף על בסיס שווי החברה החדש אחרי ההנפקה", מסביר ריאן ג'ייקוב, יו"ר משרד השקעות בלוס אנג'לס. "באותה הנימה, עליית שווי החברה שנלווה להנפקות מצומצמות, עשוי להפעיל לחץ על החברה לשמור על קצב צמיחה מרשים".

"החברות יצטרכו להציג ביצועים מרגישים מאד כדי לשמר את מחיר מניותיהן ברף גבוה", אמר ג'ייקוב.

גרופון, המספקת קופונים לרכישות קבוצתיות ברשת, מתכננת גם היא לצאת להנפקה של "נתח קטן" בלבד מהחברה, כך ציין מנכ"ל גרופון אנדרו מייסון ציין במזכר לעובדי החברה החודש. גרופון הגישה ב-2 ביוני את המסמכים הרשמיים לקראת הנפקה, במטרה לגייס 750 מיליון דולר.

גם זינגה בהנפקה מצומצמת

זינגה, מתפתחת המשחקים הגדולה ביותר בפייסבוק, הודיעה כי היא נמצאת במגעים עם גולדמן זאקס כדי שיוביל את הנפקתה. החברה עדיין לא הגישה מסמכים רשמיים לקראת הנפקתה, כאשר דובר החברה סירב מוקדם יותר החודש למסור כמה מניות בדיוק תנפיק זינגה.

המודל העסקי של זינגה מבוסס על מכירת פריטים וירטואליים במשחקים שלה - למשל, בית במשחק "סיטי-וויל". שוק הפריטים הוירטואליים צפו יותר מלהכפיל את עצמו להיקף של 20.3 מיליארד דולר עד 2014, מהיקף של 9.28 מיליארד דולר ב-2010.

יותר כסף בשוק

ובכל זאת, האסטרטגיה החדשה צפויה למשוך יותר ויותר משקיעים להכניס עוד כסף לשווקים. "זה יכול להיות טוב מאד לכלכלה", אומר טום טאולי, מייסד האתר IPOByte.com. "זה יכול לסייע מאד לצמיחה. שוק הטכנולוגיה היה 'מת' בזמן האחרון, לפחות בשוק הציבורי. הנפקות מרגשות הן דרך טובה לגרום למשקיעים לחזור לשוק ולהסתכן קצת". (הנפקות בשווי 37 מיליארד דולר - לסיפור המלא)