הקואליציה יוצאת לסוף שבוע בצפת: מי יקבל סוויטה?

מי יישב ליד מי בארוחת השבת? מי שרוצה שלום בית, מוטב שלא ימקם את ח"כ זבולון אורלב לצדו של השר דניאל הרשקוביץ, ואולי גם בין יו"ר ש"ס, אלי ישי, לשר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כדאי להפריד

כמו בהרכבת פאזל, שברו השבוע את הראש בלשכת ראש הממשלה: איך להושיב את חברי הקואליציה אל שולחנות הערב בארוחת השבת במלון הצפתי שבו תתארח הקואליציה, בלי לגרום לריבים מיותרים. הישיבה בארוחות, הוחלט במשרד ראש הממשלה, תיעשה לפי מקומות מסומנים מראש, כך שהשאלה המרכזית היא מי ישב ליד מי, ובעיקר מי לא ישב ליד מי.

האינטריגות והסכסוכים בתוך הליכוד מוכרים לאנשי ראש הממשלה. הם יודעים שיו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, ודאי יעדיף שלא לשבת ליד יו"ר הוועדה הקודם, ח"כ אופיר אקוניס, אבל כשמדובר בקואליציה כולה, היה צורך בלשכת ראש הממשלה לתת את הדעת גם ליחסים העכורים בתוך הבית היהודי: מי שרוצה שלום בית, מוטב שלא ימקם את ח"כ זבולון אורלב לצדו של השר דניאל הרשקוביץ, ואולי גם בין יו"ר ש"ס, אלי ישי, לשר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כדאי להפריד. לא פשוט העסק.

היום בבוקר (ו') יצאה הקואליציה של נתניהו לגיבושון בצפת כדי לבלות את סוף השבוע יחד עם ראש הממשלה ורעייתו. דווקא גיבוש זה לא הדבר שהקואליציה הזו צריכה: מדובר באחת הקואליציות היותר יציבות ומגובשות. אחרי יותר משנתיים הקואליציה הזו מגיעה לצפת בלי שום אתגר או איום נראה לעין. לא איומים מבית ולא הצעות חוק בנוסח הרפורמה במינהל נראות באופק. כרגע המצב נראה יציב. באופן אירוני, בעוד העיתון "מעריב" אינו חוסך ביקורת מראש הממשלה ורעייתו, בחרו בלשכת ראש הממשלה במלון שבבעלות הכשרת היישוב ומשפחת נמרודי לעשות בו את השבת. כמה חברי כנסת אפילו הביעו חשש שנמרודי עצמו ימצא לנכון להתארח במלון בדיוק בשבת הקרובה.

אלא שהמלון של נמרודי לא בדיוק כשר כפי שדרשו בש"ס. הסיעה החרדית התעקשה על כשרות בית יוסף, והשר אטיאס סגר את הפינה. אלא שחברי הכנסת של יהדות התורה לא אוכלים מכשרות בית יוסף. אחרי שבלשכת רה"מ שברו את הראש איך להביא להם מנות מיוחדות, התברר שאף אחד מהם לא מתכוון להגיע לצפון.

הבעיות לא הסתיימו כאן: נושא טעון לא פחות הוא חלוקת החדרים. ישי, דרך אגב, ככל הנראה יזכה בסוויטה, ואילו אטיאס, על דעתו ושל ישי, יקבל את החדר הקרוב ביותר לראש הממשלה. ציפי חוטובלי ודני דנון ודאי לא יופתעו אם יקבלו חדרים פנימיים ללא נוף מרשים במיוחד.

על פי התכנון בערב שבת ישירו חברי הקואליציה בציבור. בש"ס יקיימו תפילות בבית הכנסת. יו"ר סיעת ש"ס אברהם מיכאלי, יהיה הגבאי, שיגבש את רשימת המכובדים שיעלו לתורה. מעניין אם גם פה יהיו שיקולים פוליטיים. נסים זאב מונה לחזן.

נתניהו ורעייתו לא יצאו במהלך השבת מבין כותלי המלון ולא יצטרפו לסיורים שיערכו חברי הכנסת. לאחר שהתחייבו בפני ש"ס כי לא יחללו את השבת - כל מה שנותר להם הוא להישאר במתחם הסגור ולמנוע משבר קואליציוני.