מייסדי אורמת ילמדו את הלקח

בעסקת המימון הבאה שלהם, יש להניח כי יהודה ויהודית ברוניצקי ילמדו את הלקח

יהודה ויהודית ברוניצקי, מייסדי אורמת ובעלי השליטה בה, למדו בשנים האחרונות על בשרם עד כמה נכונה ואכזרית יכולה להיות הטענה שטיימינג הוא הכל בחיים.

ביוני 2007, מצאו עצמם בני הזוג מתגוננים מפני איום על שליטתם בחברה, שנוצר בעקבות רכישת מניות מפתיעה ואגרסיבית של חיים כצמן ודורי סגל, בעלי קבוצת הנדל"ן גזית גלוב. עבור הברוניציקים אורמת אינה סתם עוד חברה אלא מפעל חיים, וזה כנראה מה שהביא אותם לבצר את שליטתם בחברה ויהיה המחיר אשר יהיה. והמחיר הזה, מתברר, היה גבוה, גבוה מאוד.

מאבק השליטה באורמת הקפיץ את מניית החברה, וכשזו שייטה ברמות שיא נטלו בני הזוג הלוואת ענק של 600 מיליון שקל מבנק הפועלים, שבאמצעותה רכשו 7.6% ממניות אורמת. כנגד ההלוואה הם שיעבדו את מלוא החזקותיהם בחברה.

בדיעבד, הרכישה נעשתה בטיימינג רע מאוד. מניית אורמת התרסקה מאז הרכישה ביותר מ-60%, והמניות שרכשו הבורניציקים לפי כ-4 שנים ב-600 מיליון שקל, שוות כיום פחות מ-180 מיליון שקל. בעקבות התרסקות המניה, הברוניצקים נאלצו להגדיל ביטחונות ולשעבד את מלוא מניותיהם באורמת לבנק.

נכון, גם כצמן וסגל לא ליקקו דבש באורמת. גזית אינק שבשליטתם נאלצה להפריש מאות מיליוני שקלים על ההשקעה שביצעה בחברה בעקבות צניחת המנייה, אך כאן מדובר בקבוצת נדל"ן ענקית ועתירת רווחים המסוגלת לספוג הפסד שכזה.

בני הזוג ברוניצקי, לעומת זאת, הם אנשים פרטיים שבבעלותם חברה אחת. אומנם לא ניתן לדעת מה מצבת הנכסים המלאה של בני הזוג, אך ניתן להעריך כי אין לשניים השקעות מהותיות נוספות, כך שהלוואה בהיקף של 600 מיליון שקל גדולה עליהם בכמה מידות טובות.

אם בתשלומי הריבית הזוג ברוניצקי יכול היה לעמוד עד היום, הרי שפירעון של קרן ההלוואה הוא סיפור אחר לחלוטין. בצר להם, נאלצים כעת בני הזוג לחפש מקור מימון אלטרנטיבי לבנק. כזה שיסייע להם לפרוע את ההלוואה לפועלים מחד, וירחיק את איום ההשתלטות שרובץ עדיין לפתחם מאידך.

בעסקת המימון הבאה שלהם, יש להניח כי הברוניצקים ילמדו את הלקח ויבנו עסקה שתאפשר להם מרווח נשימה פיננסי, גם במחיר של הכנסת שותף שיוריד מגבם חלק גדול מנטל החוב.