אורמת: שעון החול של הברוניצקים אוזל בסוף השנה

לבעלי השליטה באורמת הלוואה של 600 מ' ש' מהפועלים, שמולה שועבדו מניותיהם בחברה ■ בסוף השנה יצטרכו לפרוע חלק מההלוואה - האם יקבלו מימון חלקי מקרן פימי?

מייסדי אורמת , בני הזוג יהודית ויהודה ברוניצקי, מחפשים מקורות מימון להחזר הלוואת ענק של 600 מיליון שקל מבנק הפועלים, שנטלו לרכישת כ-7.6% ממניות החברה. החוב האדיר נוצר בסוף 2007, בעיצומה של מה שנראה היה כקריאת תיגר של בעלי גזית גלוב - חיים כצמן ודורי סגל - על שליטתם של בני הזוג באורמת.

עד כה עמדו בני הזוג בתשלומי הריבית, אולם בסוף השנה יחל פירעונה של קרן ההלוואה. מדובר כבר בסכום משמעותי, שככל הידוע אינו זמין עבור בני הזוג, ולכן הם פועלים לגיוס המימון. אחת הדרכים הנבחנות היא שקרן הפרייבט אקוויטי פימי של ישי דוידי תהפוך ל"אביר הלבן" של בני הזוג, ותעמיד להם מימון שיחליף את רוב ההלוואה מבנק הפועלים. במסגרת הלוואה שכזו, צפויה הקרן לדרוש אופציות להשקעה במניות אורמת (בפרמיה משמעותית על מחיר השוק הנוכחי).

היקף המימון מפימי עליו מדובר הוא כ-100 מיליון דולר. אפשרות אחרת, סבירה פחות בשל המחיר הנמוך אליו הידרדרה מניית אורמת בשנתיים האחרונות, היא שפימי תרכוש חלק ממניות הברוניצקים באורמת באופן מיידי.

פימי בוחנת בחודשים האחרונים את האפשרות להיכנס להשקעה באורמת, שפועלת בתחום שבקרן מזהים כמעניין - האנרגיה החלופית. נכון להיום מתקיימים מגעים בין הקרן למשפחת ברוניצקי, אך לא ברור אם יבשילו לעסקה.

בכל מקרה, כל עסקה שתיחתם עם בני הזוג ברוניצקי תחייב את אישור בנק הפועלים, לו משועבדות כל מניותיהם באורמת (35.1%). ככל הידוע, הבנק אינו מעורב במגעים בין הצדדים, אך באופן עקרוני מעריכים בשוק כי הוא רואה בפימי גוף רציני, מה שעשוי לסייע בקבלת אישורו.

כאמור, את ההלוואה לרכישת מניות אורמת נטלו בני הזוג ברוניצקי כדי לבצר את שליטתם בחברה, לאחר שביוני 2007 הפכה גזית אינק של כצמן וסגל לבעלת עניין בחברה (רכשה בסך הכול מניות אורמת בסכום של 1.3 מיליארד שקל בשנים 2007-2008, והגיעה להחזקה של כ-20% בחברה, שמקצתה נמכרה מאז).

נכון להיום, בעקבות ירידה של כ-60% בשוויה של אורמת, שוות המניות שרכשו בני הזוג ב-600 מיליון שקל פחות משליש מכך - כ-177 מיליון שקל בלבד. כלל החזקתה של משפחת ברוניצקי באורמת מגיעה במונחי שוק לשווי של 817 מיליון שקל.

בתווך, פתחו הבנק והברוניצקים את הסכם המימון, כשבהסכם החדש גדל השעבוד שהעמידו בני הזוג מ-21% ממניות אורמת ל-35% מהמניות, כלומר כל מניות החברה שבידיהם. בתמורה, הבנק ויתר על אופציית ה"מרג'ין קול", שמאפשרת לו לדרוש ממשפחת ברוניצקי להגדיל את הביטחונות, או לחלופין פירעון חלקי או מלא של ההלוואה.

אורמת נסחרת בת"א לפי שווי שוק של 2.3 מיליארד שקל, והיא מחזיקה בכ-60% מאורמת טכנולוגיות, שנסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של 952 מיליון דולר. החברה פעילה בתחום האנרגיה הגיאותרמית בשני אופנים: בתחום המוצרים, שבו היא מקימה תחנות כוח עבור לקוחות, מקבלת תשלום ויוצאת מהעסקה; ובתחום החשמל, שבו היא גם הבעלים של תחנות הכוח, ונהנית מהתזרים השוטף שהן מייצרות לאורך השנים.

ברבעון הראשון הכנסותיה עלו ב-16.3% ל-99.1 מיליון דולר, אך החברה הפסידה 6.8 מיליון דולר. אורמת צופה חזרה לרווחיות במחצית השנייה, ולהיות רווחית ב-2011 כולה.

בתוך כך, אורמת דיווחה השבוע על הזמנה שקיבלה אורמת טכנולוגיות במגזר המוצרים, שהיא הגדולה ביותר בהיסטוריה של החברה. מדובר בחוזים לאספקה ולהקמה של תחנת כוח גיאותרמית בניו זילנד, בהיקף כולל של 130 מיליון דולר ארה"ב. ההקמה תושלם תוך שנתיים מחתימת החוזה. היום זינקה מניית אורמת בכ-14%.