סקר כלכלנים אופטימי בארה"ב: הצמיחה תואץ בקרוב

בלומברג: מרבית האנליסטים צופים עלייה בצמיחה לרמה של 3.2% במחצית השנייה, לעומת 1.8% ברבעון הראשון ו-2.3% ברבעון השני

ההאטה בצמיחה הכלכלית בארה"ב, הירידה בצריכה הפרטית והחולשה בקצב יצירת המשרות יתבררו כזמניים בלבד, וקצב הצמיחה יואץ במחצית השנייה של השנה. כך עולה מסקר כלכלנים חדש שערכה סוכנות בלומברג, המתפרסם היום (ו') בארה"ב.

כלכלת ארה"ב צמחה ב-1.8% בלבד ברבעון הראשון של השנה וכלכלנים מעריכים כי היא תצמח ב-2.3% ברבעון השני. לפי הסקר, קצב הצמיחה יואץ ל-3.2% במחצית השנייה של 2011, שתתחיל למעשה בעוד 3 שבועות. הסקר נערך על ידי סוכנות בלומברג בקרב 67 כלכלנים, מה-1 עד ה-8 ביוני.

הכלכלנים מעריכים כי העלייה בייצוא של ארה"ב (נוכח שערו הנמוך של הדולר), התייצבות מחירי הדלק ושיא ביתרות המזומנים של החברות ידחפו את הכלכלה קדימה. הם גם צופים שהפדרל ריזרב ימשיך להשאיר את הריבית ברמה אפסית לתקופה אפילו יותר ממושכת מכפי שהוערך עד כה.

"הגורמים המעיבים על הכלכלה ידועים לכל, אך אם מסתכלים גם על הגורמים התומכים בצמיחה, רואים שהם די חזקים", אמר לבלומברג כלכלן בכיר ב-IHS. "יש הרבה סיבות להיות אופטימי. הצמיחה תואץ במחצית השנייה".

ציפיות האנליסטים תואמות את זו של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, אשר אמר השבוע כי הוא מעריך שהצמיחה תואץ במחצית השנייה של השנה. ברננקי יפסיק בסוף החודש את תוכנית רכישות האג"ח של הפד, לאחר שישלים רכישה של אג"ח ב-600 מיליארד דולר בחצי שנה. מכאן, הפד יבחן מקרוב כיצד הכלכלה מתמודדת ללא תמיכתו, וימתין עד אשר יחל בצעדי הידוק מוניטרי, כמו למשל מכירת נכסים פיננסיים שקנה במהלך המשבר והעלאות ריבית. צעדים אלה אינם צפויים עד שתתקבל תמונת מצב של צמיחה בת קיימא. לפי הסקר, העלאת הריבית הראשונה צפויה לא לפני הרבעון השני של 2012.

עוד עולה מהסקר, כי הצמיחה בארה"ב תסתכם השנה ב-2.5% לעומת 2.7% ב-2010, אולם בשנתיים הבאות יעלה קצב הצמיחה לכ-3% מדי שנה. מדד S&P 500 כבר ירד בכ-5% מאז ה-29 באפריל על רקע ההאטה הכלכלית, אולם יש לזכור כי החברות בוול סטריט מחזיקות בקופות המזומנים שלהן יתרות שיא של 1.91 טריליון דולר, נכון לסוף הרבעון הראשון.