ירדן הסכימה להעלאת מחיר הגז המצרי; ישראל בדרך?

ירדן ומצרים יחתמו החודש על הסכם גז חדש ■ בכיר במשרד האנרגיה הירדני: ההסכם ייתן למצרים רוח גבית להעלות את מחיר הגז לישראל

ירדן הסכימה להעלאת מחיר הגז הטבעי שהיא רוכשת ממצרים, כך מדווח היומון המצרי "אל-מסרי אל-יום". חתימת ההסכם עם ירדן תגביר את הלחץ של ממשלת מצרים על חברת EMG להעלות את מחיר הגז שהיא רוכשת עבור לקוחותיה בשוק הישראלי, כך אמרו לעיתון גורמים בכירים במשרד הנפט המצרי.

הסכם אספקת הגז החדש צפוי להיחתם בסוף החודש בתום שלושה חודשי משא-ומתן. הגז המצרי אחראי לכ-%80 מהחשמל המיוצר בממלכה ההאשמית. מהדיווח עולה כי ירדן הסכימה להכפלת המחיר שהיא משלמת עבור הגז המצרי מ-3 דולר כיום ל-6 עד 7 דולר ליחידת חום (mmbtu), שהוא "מחיר השוק העולמי". יצוין כי מדובר במחיר שמשלמים צרכני הקצה, הכולל בתוכו גם את עלות ההולכה של הגז, ולא במחיר שמקבלת מצרים עבור הגז שהיא מוכרת (כלומר, זהו המחיר הקמעונאי ולא הסיטונאי).

העיתון מצטט "גורם בכיר" במשרד הנפט המצרי האומר כי ההסכם החדש "יקדם את תהליך הבחינה מחדש של ההסכם מול חברת EMG המייצאת גז לישראל". לדברי אותו גורם "כל הסכם חדש יוצר לחץ על EMG לשנות את עמדותיה לגבי דרישת הממשלה המצרית להעלות את המחירים לרמה המקובלת בשוק העולמי".

מסרבים לפתוח ההסכם

חברת EMG שבה שותף איש העסקים הישראלי יוסי מימן באמצעות חברות אמפל ומרחב שבשליטתו רוכשת גז טבעי מחברת הגז הלאומית של מצרים ומספקת אותו לחברת החשמל וללקוחות עסקיים בישראל באמצעות צינור שהקימה מאל-עריש לאשקלון.

ב-2001 זכתה EMG במכרז לאספקת גז טבעי לחברת החשמל, לפי מחיר של 2.75 דולר ליחידת חום, אך ב-2009 עודכן הסכם רכישת הגז של EMG ממצרים ובעקבות כך נפתח ההסכם של EMG עם חברת החשמל, ומחיר הגז הועלה בעשרות אחוזים.

נכון להיום EMG מסרבת לדרישת שלטונות מצרים לפתוח מחדש את ההסכם בנימוק שכבר עשתה זאת ב-2009, בעוד שירדן לא עידכנה את המחיר עד היום. EMG טוענת כי היא משלמת את המחיר הגבוה ביותר שמקבלת ממשלת מצרים עבור גז טבעי שהיא מוכרת. מימן גם אמר בעבר כי EMG עשויה לפנות לבוררות בינלאומית אם מצרים תדרוש להעלות את מחיר הגז ולשנות הסכמים בדיעבד. גורמים במשק האנרגיה אמרו ל"גלובס" כי יש לראות את ההתבטאויות המצריות כאמירות שמשרתות צרכים פוליטיים פנימיים במצרים.