להקדים תרופה לחלוקת דירה

קיבלתם עזרה כספית מההורים לצורך רכישת דירה. מה יקרה אם וכאשר תחליטו להיפרד? ■ חשבון בנק משותף – יתרונות וחסרונות

על-פי חוק יחסי ממון, עם פקיעת הנישואים לא נכללים בחלוקת הרכוש נכסים שנרכשו על-ידי מי מהצדדים לפני הנישואים, או שנתקבלו במתנה או בירושה, אלא אם התערבבו בנכסים המשותפים.

אלא שעם השנים הרחיבו בתי המשפט את השיתוף שבין בני-הזוג במידה רבה, גם על נכסים שבעבר נחשבו כאישיים כמו מוניטין, וגם על תקופות שקדמו לנישואים. קל וחומר לגבי דירת מגורים.

כך למשל, על-פי פסיקת בתי המשפט, כאשר הצדדים מתגוררים ברציפות בדירת המגורים שנים רבות, נוצרת מעין חזקה שהנכס הפך למשותף. גם העובדה שהדירה נותרה רשומה על שם אחד מבני-הזוג בלבד, ושהוא לא הוסיף את שמו של בן-הזוג השני לבעלות על הנכס, אינה מספיקה לצורך הוכחת היעדר שיתוף בנכס בין הצדדים.

במקרה שבו נכס הנדל"ן נרכש באמצעות קבלת הלוואה מאחד מהורי הצדדים, בית המשפט יוצא מנקודת הנחה שהורים מתכוונים לעזור לילדיהם, וכשהילדים נישאים - הרי שגם בן-הזוג הופך לחלק מהמשפחה ונהנה מהעזרה. התוצאה המשפטית היא שהנטל המוטל על ההורים התובעים הוא גבוה, ואינו פשוט להוכחה.

עריכת הסכם ממון לפני הנישואים או בזמן הנישואים, שבו תוגדר חלוקת הרכוש במקרה שהצדדים ייפרדו, היא פטנט ישן ומוכר. והנה עוד מספר עצות אשר יכולות לסייע לעת פירוד:

1. אם קיבלתם עזרה גדולה מההורים לצורך רכישת נדל"ן - ערכו חוזה הלוואה כתוב בין ההורים לביניכם בעת מתן הכספים, אשר יבהיר לכל הצדדים מה יהיה גורל הכסף או הדירה כשתיפרדו מבן-הזוג.

2. שמרו תיעוד ומסמכים על המקורות הכספיים ששימשו אתכם לרכישה הנדל"ן.

3. היה והצד השני מציע להשתתף בהשקעות בנכס שרכשתם, כמו למשל להחליף מטבח, אמבטיות וכו' - תעדו את ההחזר, כדי שלא תמצאו את עצמכם משלמים על השיפוץ במטבח מחיר יקר מאוד.

4. היה ויש לכם נכס שרכשתם להשקעה - דאגו להפקיד את ההכנסות מהנכס המושכר לחשבון נפרד על שמכם.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי היא מומחית לדיני משפחה וירושה ומנהלת פורום הגירושים באתר "גלובס".