מרקל: "גרמניה לא תיתן לחובה של יוון לצאת מכלל שליטה"

קנצרלית גרמניה: "חשוב להימנע מפעולות שיכולות לסכן את הכלכלה העולמית ואת גרמניה בפרט" ■ עדיין לא ברור אם גרמניה תכפה הגברת הנטל על מחזיקי האג"ח היווני ע"י דחיית פרעונם

"חשוב להימנע מפעולות שיכולות לסכן את הכלכלה העולמית", אמרה ביום ש' האחרון קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל. מרקל הוסיפה כי הדבר חשוב במיוחד לאור "מאבקה של אירופה בחובותיה של יוון".

ממשלת גרמניה מעוניינת להעניק לאתונה סיוע נוסף, אולם מתעקשת כי מחזיקי האג"ח הממשלתי היווניות יישאו חלק בנטל - דבר לו מתנגד הבנק המרכזי האירופי (ECB). "אם לא נפעל כמו שצריך, עלול להתרחש משבר כולל, וזה בדיוק מה שאנחנו מנסים להימנע ממנו".

"זו בדיוק הסיבה לכך שגרמניה טוענת כי לא ניתן לחובה של יוון לצאת מכלל שליטה", דברי מרקל, שהוסיפה כי האיחוד האירופי צריך לבחון כיצד לסייע לכלכלות הנחלשות ביבשת ולשפר את התחרותיות ולצמצם את חובותיהן. "עלינו להימנע מלעשות משהו שיסכן את הכלכלה העולמית בכללותה, ובפרט את גרמניה", הוסיפה מרקל.

מרקל ציינה את התכווצותה של כלכלת גרמניה ב-5% בשנת 2009, לאחר משבר המשכנתאות, וציינה כי "לא קרה לנו כזה דבר מזה כמה עשורים, ואסור שדבר כזה יתרחש שוב".

הפיתרון של שר האוצר הגרמני: הגברת הנטל על הסקטור הפרטי

מרקל אומרת את דבריה ברקע התגברות חילוקי הדעות בין ה-ECB לממשלה הגרמנית על אופן החילוץ של יוון. זאת כאשר שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שובל, התבטא מספר פעמים בשבוע שעבר כי מעורבותו של הסקטור הפרטי בחילוץ יוון הינה "בלתי נמנעת". במסגרת הפיתרון שמציע שובל, גרמניה תכפה על מחזיקי האג"ח של יוון הסדר חוב, במסגרתו יוארכו חיי האג"ח ב-7 שנים ללא תוספת ריבית כפיצוי.

בסופו של דבר, הפרלמנט הגרמני אישר ללא קשר את תוכנית הסיוע הנוספת ליוון - יוון תקבל סיוע נוסף של 120 מיליארד אירו, תזכה לדחייה של 7 שנים בתשלום האג"ח ולא תצטרך לשלם עוד ריבית לבעלי האג"ח. בתמורה, תחויב ממשלתה לבצע רפורמות מבניות מרחיקות לכת - יותר ממה שביצעה עד היום - כדי להחזיר את האמון למשקיעים על מנת שהיא תוכל למחזר חובות בעתיד, תוך כדי הפחתת הגירעון שלה כמובן.

"קיים הסכם לפיו מחזיקי האג"ח של יוון יקחו חלק במימון החדש של יוון", אמר שר האוצר היווני ג'ורג' פפקונסטנטיניו בשבוע שעבר. פפקונסטנטיניו הוסיף כי קיימים עניינים טכניים באשר להסכם זה עם מחזיקי האג"ח הפרטיים. "חייבת להיות איזשהי השתתפות של המגזר הפרטי, דבר שכבר התקבל באופן עקרוני ע"י כולם, אך קיימים גורמים טכניים שאותם יש לפתור כך שלא יווצרו בעיות ביוון או בשווקים בכלל".