מי הם המועמדים שעשויים להחליף את פישר בבנק ישראל?

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הגיש מועמדות לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית ■ סיכוייו לא גבוהים, אך אם ייבחר - יש כבר מועמדים מובילים להחליפו בתפקיד

בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו העריכו מבעוד מועד שסטנלי פישר עשוי להגיש מועמדות לתפקיד והם אינם לוקחים סיכונים. זה כמה שבועות שנערכים שם לאפשרות שהנגיד יעזוב את תפקידו. לפי חוק בנק ישראל החדש, ראש הממשלה הוא זה שבוחר את הנגיד. לפי גורמים מקורבים לנתניהו, פרופ' מנואל טרכטנברג הוא המועמד המוביל להחליף את פישר.

טרכטנברג, פרופסור לכלכלה, הוא מייסד ויו''ר ראשון של המועצה הלאומית לכלכלה, הגוף הכלכלי המייעץ לראש הממשלה. טרכטנברג מכהן כעת כיו''ר המועצה להשכלה גבוהה (מל''ג) והוועדה לתכנון ותקציב (ות''ת). הוא זוכה להערכה רבה הן בבנק ישראל, הן במשרד האוצר והן בכנסת. עם זאת, למרות היותו פרופסור לכלכלה, טרכטנברג אינו מתמחה בסוגיות מוניטאריות, שבהן מטפל נגיד בנק ישראל.

שם נוסף שהועלה מקרב כלכלני המאקרו הבכירים במשק הוא פרופ' ליאו ליידרמן, לשעבר מנהל מחלקת המחקר וחבר הנהלת בנק ישראל. ליידרמן כיהן ככלכלן בכיר בדויטשה בנק ומכהן היום ככלכלן ואסטרטג ראשי של בנק הפועלים. גם שמו של פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל אשר יפרוש בסוף החודש, עלה כמועמד אפשרי, למרות שהוא אינו אהוד בבנק ישראל וגם לא במשרד האוצר.

מועמד נוסף שצפוי להצטרף למרוץ הוא פרופ' אבי בן בסט. כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, בן בסט נבחר לכהן כחבר חיצוני בוועדה המוניטרית, אשר תעצב את המדיניות המוניטרית של המשק. בן בסט כיהן בעבר כמנכ''ל משרד האוצר וכמנהל מחלקת המחקר וחבר הנהלת בנק ישראל, והיה חבר בלא פחות מ-13 ועדות ממשלתיות שעסקו במגוון נושאים כלכליים.

מועמד נוסף ששמו הועלה היום לראשונה, בעיקר בקרב חברי כנסת, כמחליף אפשרי של פישר הוא המפקח על הבנקים לשעבר, רוני חזקיהו, שנחשב לאחד המפקחים הטובים שהיו בבנק ישראל. חזקיהו מכיר את בנק ישראל היטב והוא מאוד מוערך בתוך הבנק, בקרב המערכת הבנקאית וגם במשרד האוצר ובכנסת.

המתחרים של פישר: נגיד בנק מרכזי ושרה שעלולה לעמוד לחקירה

שני המועמדים המובילים כרגע לתפקיד מנהל קרן המטבע - שרת האוצר הצרפתייה לגארד והנגיד המקסיקני קרסטנס - הם בעלי רקורד מרשים ביותר. על אף שמתנגדיה של לגארד, 55, מנסים לצייר אותה כ"משפטנית" שאיננה מבינה כלכלה, היא בעלת רקע כלכלי מזהיר: מומחית לדיני עבודה, הגבלים עסקים ורכישות ומיזוגים; כיהנה בתפקידים הבכירים ביותר במשרד עו''ד הבינלאומי השני בגודלו בעולם, "בייקר אנד מקנזי"; כיהנה כשרת המסחר, שרת החקלאות ושרת האוצר של צרפת; כיהנה גם כנציגת צרפת בקרן המטבע, בבנק העולמי, ב-20G, ב-7G, ושימשה כיו''ר המועצה הכלכלית והפיננסית של האיחוד האירופי.

עם זאת, על מועמדותה של לגארד מאיימת "פרשה" שבמסגרתה היא אישרה תשלום בסך 285 מיליון אירו לאיש העסקים ברנרד טאפי, מקורב של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי ואחד מהדמויות העשירות והשנויות במחלוקת ביותר בצרפת. בית המשפט הצרפתי הודיע בסוף השבוע כי הוא דוחה את החלטתו בדבר פתיחת חקירה בנושא עד השבוע הראשון של יולי. לפיכך, אם לגארד תיבחר, יש סיכוי לא מבוטל ששבוע מאוחר יותר יוחלט לפתוח נגדה בחקירה פלילית.

יתכן כי פישר מסתמך על הסתעפות הפרשה הזו בבחינת סיכוייו להתמודד ראש בראש עם קרסטנס ולזכות בתמיכה של אירופה וארה''ב.

הרקורד של קרסטנס, בן 53, מרשים לא פחות: בעל תואר דוקטור בכלכלה מאוניברסיטת שיקאגו היוקרתית; כיהן פעמיים כשר האוצר של מקסיקו, וכיהן כמספר 2 בקרן המטבע בין השנים 2003-2006.