האם שנת המאסר שנגזרה על ג'קי מצא בדרך להתקצר?

ביהמ"ש העליון דן הבוקר בערעור שהגיש ראש רשות המסים לשעבר ■ השופטים הודיעו כי פסק דינם יינתן בימים הקרובים, מאחר שמצא כבר החל לרצות את מאסרו לפני 3 חודשים

בית המשפט העליון עשוי לקצר את עונשו של ראש רשות המסים לשעבר ג'קי מצא, שהורשע בפרשת רשות המסים בעבירות של מירמה והפרת אמונים וסיוע לשוחד, ונגזרה עליו שנת מאסר בפועל.

הבוקר (ב') דנו השופטים אדמונד לוי, סלים ג'ובראן וחנן מלצר בערעור שהגיש מצא, באמצעות עו"ד נבות תל-צור, על העונש שהוטל עליו. השופטים הודיעו כי פסק דינם יינתן בימים הקרובים, מאחר שמצא כבר החל לרצות את מאסרו לפני 3 חודשים.

אם השופטים יחליטו אמנם להקל בעונשו של מצא, הסיבה עשויה להיות החלטת שופט בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, זכריה כספי, שדן בתיקו של מצא, להחמיר את רף הענישה בעבירות של מרמה והפרת אמונים דווקא בתיקו של מצא. מצא חתם על הסדר טיעון עם המדינה, שבמסגרתו נמחקה עבירת השוחד מכתב האישום, ואולם הצדדים לא הסכימו לגבי העונש, ובית המשפט המחוזי נענה לבקשת המדינה להטיל על מצא מאסר בפועל.

השופט מלצר העיר במהלך הדיון כי אם אכן מדובר בשינוי ברמת הענישה המקובלת בעבירות של הפרת אמונים, אפשר שלא ראוי לשנות את נורמת הענישה דווקא במסגרת הסדר טיעון, ואפילו כזה שבו הצדדים טוענים באופן פתוח לגבי העונש, וזאת מאחר ש"אדם שהולך להסדר טיעון, יכול לצפות לכך שלא יהיה שינוי ברמת הענישה".

לדברי סנגורו של מצא, עו"ד תל צור, מצא "עשה כמעט כל מה שבן אנוש יכול לעשות כדי להעביר מסר של נטילת האחריות ותיקון המעוות. איזה עובד ציבור בכיר אנחנו מעדיפים? עובד ציבור שמוצא עצמו בחקירה ונוקט קו חד משמעי של שיתוף פעולה, מסירת הודעות מפורטות ונטילת אחריות, או עובד ציבור ששומר על זכות השתיקה?" על כך העיר השופט לוי: "אנחנו מעדיפים עובד ציבור שהוא נקי כפיים".

התובעת, עו"ד מיכל רוזן-עוזר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, טענה כי "בית המשפט המחוזי נתן משקל מלא לשיקולים לטובת מצא, והטיל עליו עונש לא חמור באופן יחסי למעשים. זה היה אחד הגילויים החמורים של הפרת אמונים. ברור שככל שאדם בכיר יותר המשמעויות של המעשה שלו קשות יותר. הוא היה ראש רשות אכיפה, רשות שאמונה על אכיפת החוק. בגזר הדין יש התאמה של העונש להנחיה שיצאה מביהמ"ש העליון בתיקים של שחיתות שלטונית, יש תג מחיר ראוי". (ע"פ 2144/11)