היום יאושר: הממונה על ההגבלים יכריז על קבוצות ריכוז

היום תדון ועדת הכלכלה בחוק ההגבלים העסקיים, שקובע: במקרה שהממונה על ההגבלים העסקיים לא מסכים עם הרגולטורים - הממשלה תכריע ■ ח"כ כרמל שאמה: "הווטו יהיה מאוזן"

ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה לאשר את הצעת חוק הממשלתית בנושא "קבוצות הריכוז" שמקדמת רשות ההגבלים העסקיים, ונועדה להקטין את כוחן של קבוצות ריכוז במשק.

החוק יאושר בגרסתו המעניקה ווטו למפקח על הבנקים ולממונה על שוק ההון, לגבי בנקים וחברות ביטוח, כאשר הכרזה על קבוצת ריכוז עלולה לפגוע ביציבות של אותו מוסד או של המערכת כולה. עם זאת, ח''כ אמנון כהן (ש''ס), אשר מקדם זה שנים רבות הצעות חוק פרטית דומה שאיננה כוללת את זכויות הווטו לאותם מוסדות, ימשיך לקדם אותה עד שיהיה ברור שהשימוש של בנק ישראל והאוצר בזכות הוווטו אינו מוגזם ולא פוגע במהות ומטרת החוק.

"החוק הזה מתגלגל זה שנים רבות. לפי הצעה שלי, תינתן כל הסמכות לממונה על ההגבלים העסקים לקבוע מה היא קבוצת ריכוז. בנק ישראל חשש כי יש להצעה שלי השלכות אפשריות היציבות של מערכת הבנקאית. אני לא סברתי כך", אמר היום (ג') ח''כ כהן בדיון שהתקיים בנושא.

"אני, בלב כבד, הסכמתי לכך כיוון שהחוק שלי נולד בגלל הגזמה בגביית עמלות בבנקים. הסכמתי בלב כבד להפריד את הצעה שלי מהצעה הממשלתית, ואני ממשיך לקדם את הצעתי כהצעה פרטית. אם נראה כי החוק הממשלתית אינו יעיל, אז אני אתחיל שוב לקדם את החוק שלי".

"הווטו יהיה מאוזן וישמור על תכלית החקיקה"

ח"כ כרמל שאמה, יו''ר ועדת הכלכלה, הוסיף כי "אנו ניתן את זכות הווטו. הווטו יהיה מוחלט, אבל לא יהיה קבוע. המטרה שהווטו יהיה מאוזן וישמור על תכלית החקיקה. אם לא ניתקל בבעיות ביישום החוק, נעזוב את הצעה הפרטית של אמנון כהן".

אתי בנדלר, היועצת המשפטית ועדת הכלכלה, הציעה, כדרך לפקח על שימוש בזכות הווטו, להנהיג את עקרון "השקיפות" עת שימוש בזכות זו. קרי, הרגולטור יודיע על שימוש בווטו באופן רשמי ברגע שיעשה זאת.

יוזמה זו זכתה להתנגדות נחרצת מטעם נציגי האוצר ובנק ישראל. המפקח על שוק ההון באוצר, עודד שריג, הסביר כי "אין לנו בעיה עם פרסום, אלא בעיה עם עיתוי הפרסום. אם יש חשש ליציבות על מוסד, עצם ההודעה על חשש כזה עלול להפיל את המוסד. אני מסכים עם עקרון השקיפות. אבל עצם הדווח, יכול להפיל את המוסד. הגילוי, כגילוי, מקובל".

המפקח על הבנקים, דודו זקן, הצטרף לבקשת שריג ואמר כי "אם זה יהיה קשור לבנק או קבוצה ספציפית, עצם אי-הוודאות יכולה ליצור את הבעיה, ולכן אני מצטרף לבקשה של עודד. אין לנו רצון להסתיר".