ביל גרוס: ארה"ב במצב גרוע יותר מיוון - 100 טריליון ד' חוב

‎‎מנהל פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, מעריך כי האג"ח הגרמניות, לא אג"ח האוצר האמריקני, יהיו מקלט המבטחים המועדף של המשקיעים בעולם‏

‎‎ביל גרוס, מנהל פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, הציג אתמול (ב') בראיון לערוץ ‏CNBC‏ את חישוביו המפחידים לגבי הגודל האמיתי של חובות הממשל האמריקני. ביל גרוס ציין שהחוב הלאומי של ארה"ב עומד על 14.3 טריליון דולר, והוא אינו כולל את הכספים שהוקצבו למדיקייר ומדיקאייד (הביטוחים הרפואיים לגמלאים ונזקקים) ולביטוח הלאומי האמריקני.

התוכניות הללו מוסיפות עוד 50 מיליארד דולר לסך החשבון שאמריקה תצטרך בסופו של דבר לפרוע, הדגיש גרוס. כתוצאה מכך, ואם מוסיפים את ההתחייבויות העתידיות, ארה"ב נמצאת למעשה במצב כספי גרוע משל יוון ושל מדינות אירופיות אחרות ששקועות בחובות. על פי אומדניו של גרוס, החוב האמריקני הריאלי לשאר העולם מגיע לכמעט 100 טריליון דולר.

‏"המחשבה שאפשר לצמצם חוב כזה בתוך שנה עד שנתיים אינה מציאותית", אמר גרוס, מנהל קרן התשואה הטוטאלית של פימקו. "זה הרבה יותר מנטל החוב היווני והרבה יותר בהשוואה לכל מדינה מפותחת אחרת. יש לנו בעיה ואנחנו חייבים להתמודד איתה במהירות".

האזהרה האחרונה של גרוס באה על רקע דיווחים שכמה בנקים אמריקנים מתכננים לצמצם את השימוש באג"ח אוצר כביטחונות לנגזרים ולעסקאות אחרות.

פימקו, שמנהלת 1.2 טריליון דולר, מתרחקת מאג"ח האוצר האמריקני. גרוס, שמכהן גם כמנהל משותף ראשי להשקעות בחברת הקרנות הזו, חזר אתמול על העמדה הזו. "תמיד שאלנו את עצמנו מי יקנה אג"ח אוצר אחרי שהפדרל ריזרב יסיים את תוכנית רכישתן בהיקף 600 מיליארד דולר בסוף חודש זה", אמר גרוס. "זו בוודאי לא תהיה פימקו, וכנראה לא קרנות האג"ח בעולם".

אם מצבה של יוון יידרדר עוד יותר, גרוס מאמין שהאג"ח הגרמניות, לא אג"ח האוצר האמריקני, יהיו מקלט המבטחים המועדף של המשקיעים בעולם. ‏‎‎‏