ראש ממשלת יוון יקים ממשלה חדשה; "אלך באותו מסלול"

כך אמר הערב ראש ממשלת יוון ■ דבריו נאמרים על רקע המהומות של תושבים יוונים ושביתה כללית במדינה ■ הדיונים אתמול על חבילת החילוץ השנייה ליוון הסתיימו בלא כלום

ראש ממשלת יוון, גאורג פפנדריאו, אמר הערב (ד') כי יקים ממשלה חדשה וייזום הצבעת אמון בפרלמנט. את הדברים אמר פפנדריאו בנאום שנשא בטלוויזיה היוונית. "אני אמשיך ללכת באותו מסלול, זו הדרך בה חייבים ללכת", הוסיף פפנדריאו.

דבריו של ראש הממשלה נאמרים על רקע מהומות של התושבים בעקבות כוונת פפנדריאו להעביר בפרלמנט חבילת קיצוצים בהיקף 78 מיליארד אירו. כמו כן, דווח מוקדם יותר היום כי פפנדריאו יתפטר במידה והמהלך יקדם ממשלת אחדות.

מוקדם יותר היום שני אירגונים העובדים הגדולים במדינה, ADEDY ו-GSEE הכריזו על השביתה הכללית השלישית השנה כדי למחות נגד התוכנית התקציבית החמש-שנתית של הממשלה ותוכנית מכירת נכסי המדינה כמו חברות הטלפון והדואר ונמלי הים.

נכון להיום, פפנדריאו ניצב בפני התנגדות מתרחבת במפלגתו הסוציאליסטית ובציבור. מחוקק אחד מפאסו"ק (מפלגת השלטון הסוציאליסטית) הודיע אתמול שלא יתמוך בהצעת החוק, דיווח העיתון "טו וימה". לפפנדריאו יש רוב של 6 חברי פרלמנט בלבד במליאת הפרלמנט המונה 300 חברים.

"לממשלה יש אחריות להציל את המדינה מחדלות פירעון", אמר דובר הממשלה גאורג פטלוטיס לכתבים באתונה בתשובה לשאלות על השביתה הכללית.

ארגון שנקרא "אסיפת העם של סינטגמה" (על שם הכיכר המרכזית באתונה) קרא ליוונים להקיף את בניין הפרלמנט שבו מתנהל הדיון על הצעת התקציב מה-9 בחודש. המפגינים התאספו בכיכר בחזית הפרלמנט למשך 21 יום, הקימו אוהלים וקראו לעוברים ושבים להצטרף אליהם. המטרה מסרה שההפגנה הגדולה ביותר במקום נערכה ב-5 בחודש, בהשתתפות 50 אלף מפגינים.

מבוי סתום

בינתיים, ההסכם בנוגע לחבילת חילוץ שנייה ליוון עלול להידחות ליולי, והדבר מגביר את החששות בנוגע ליכולתה של יוון לעמוד בתשלום החובות שמועד פירעונם הוא בתחילת החודש הבא.

בבריסל דנו אתמול 17 שרי האוצר של מרחב האירו עד שעת לילה מאוחרת בשאלה איך לגרום לבעלי האג"ח הפרטיים להשתתף בעלות החילוץ השני של יוון בתוך קצת יותר משנה, מבלי להצית זעזועים גדולים עוד יותר בשוקי ההון.

הכוונה היא לגבש הסכמה בפסגת ראשי האיחוד האירופי ב-23-24 בחודש (ה'-ו') והשרים ישובו וייוועדו ביום א' הקרוב בלוקסמבורג. המבוי הסתום שהסתמן בדיונים אתמול, והעובדה שהמפגש הסתיים ללא מסיבת עיתונאים, שיגרו את מחיר הביטוח מפני חדלות פירעון של האג"ח היווניות לשיא חדש של כל הזמנים.

מניות הבנקים הצרפתיים הגדולים ביותר צנחו אתמול והמשיכו לרדת הבוקר לאחר שסוכנות מודי'ס הזהירה שהיא עלולה להפחית את דירוג החובות שלהם בגלל חשיפתם לכלכלה היוונית מוכת המשבר.

גם ביוון צנחו מניות הבנקים בכ-7% על רקע אי-ודאות פוליטית גוברת.

שלוש אופציות

שרי האוצר האירופים דנים ב-3 אופציות למעורבות המגזר הפרטי בעלויות החילוץ השני של יוון, שצוינו במסמך שהופץ על ידי הנציבות האירופית.

האופציה הדרסטית ביותר היא של המרת אג"ח וולונטרית, וליתר דיוק דחיית מועדי הפירעון של האג"ח הריבוניות היווניות הקיימות כדי לאפשר לאתונה לקנות זמן להתמודדות עם משבר החוב שלה. וולפגנג שוובלה, שר האוצר הגרמני, הציע דחייה של שבע שנים.

פקידים אירופיים חישבו שדחיית פירעון מוצלחת כזו עם 100% היענות "תבטל למעשה את הצורך במימון נוסף ליוון" בחמש וחצי השנים הבאות, ביחד עם 57 מיליארדי האירו שטרם הועברו ליוון מתוך חבילת החילוץ בסך 110 מיליארד אירו שהוסכמה בשנה שעברה.

האופציות השנייה והשלישית הן לגלגול וולונטרי של האג"ח היווניות, שפחות צפוי לגרום להפחתת דירוג של אג"ח מדינות אירו אחרות, ולכן הוא מועדף על ידי הבנק האירופי המרכזי ועל ידי צרפת במיוחד.

האופציה הראשונה מבין השתיים היא להנפיק אג"ח חדשות במועד פקיעת האג"ח הקיימות, כנראה על ידי אתונה, כדי לאפשר את ההיענות הרחבה ביותר. האופציה השנייה מבין השתיים, שבה מעורבות המשקיעים הפרטיים תהיה הנמוכה ביותר, היא לגלגול לא פורמלי של אג"ח.