מה שמביא משקיעים להשקיע

משקיעים בקרנות הון סיכון מתחשבים פחות בהישגים פיננסיים ויותר בדברים אחרים

בשעה שקרנות הון סיכון ישראליות מתכוננות לגיוס קרן חדשה, או שכבר יצאו לחפש את המזל והדולרים, כדאי להיזכר מה המשקיעים בקרנות מחפשים.

כשמשקיעים אלה בוחנים השקעה בקרן חדשה, דווקא ההישגים הפיננסיים שלה לא נמצאים בראש סדר העדיפויות. לפי מחקר שפרסמה באחרונה חברת הייעוץ האמריקנית Green Peak Partners, למשקיעים בקרנות חשוב יותר להכיר לעומק את צוות השותפים המנהלים את הקרן.

המחקר מספק הצצה לעולמם של המשקיעים בקרנות הון סיכון כאשר הם בוחנים השקעה בקרן חדשה - למשל, מה הם מחפשים ואיך הם בודקים השקעה חדשה.

ההפתעה הגדולה היא ש-68% מהמשיבים, כלומר ממשקיעי ההון סיכון, אמרו שהקריטריון הכי חשוב מבחינתם בהשקעה חדשה הוא איכות הצוות המנהל את הקרן. רק 40% מהמשיבים אמרו שהצלחה פיננסית היא הקריטית בחשיבותה.

בכל זאת, לא סביר שנראה עכשיו משקיעים שרצים להשקיע בכל קרן כושלת שמציגה תוצאות מאכזבות, וברור שהם רוצים להשקיע בקרנות רווחיות.

הסיבה היא אחרת לגמרי - המשקיעים יודעים שהשקעה בקרן משמעותה שותפות של לא פחות מעשר שנים. ההסכם ביניהם הוא שהמשקיע נותן את הכסף וצוות הקרן ינהל אותו לתשואות. המשקיעים רוצים לבחור צוותים שיגייסו עוד קרנות, אך שלא יפסיקו לעבוד אחרי הקרן הראשונה.

במילים אחרות, כיוון שההתקשרות היא ארוכת טווח, למשקיעים פחות חשוב לראות רווחים מקרנות קודמות שהם לא השקיעו בהן, והדגש עובר לכך שהצוות לא ייכנס למריבות או יפוצץ את השותפות בטרם עת.

כך, 84% מהנשאלים ציינו כי היכרות עמוקה עם הצוות המנהל בקרן, כולל האתיקה שלהם או התחייבויות עסקיות או אחרות, היא המניע העיקרי להשקעה. המשקיעים שהשתתפו בסקר אף ציינו כי חשוב להם להכיר גם את העובדים המקצועיים בקרן, ולא רק את השותפים שבחזית.

68% מהנשאלים ציינו כי חשוב להם להבין ולדעת מה קורה מתחת לשטיח ולא רק מה מציגים להם.

בעת בחינה של השקעה בקרן חדשה, המשקיעים לא בוחנים רק את חברות הפורטפוליו הקיימות, לעיתים הם מגיעים למורים ואפילו לגננות של השותפים כדי ללמוד על אישיותם.

שותף בקרן הון סיכון ישראלית סיפר שפעם, בעת שמשקיעים בחנו השקעה בקרן שבה הוא עובד, הם צלצלו לסטודנטים שלו באוניברסיטה כדי לשאול עליו.

עוד עולה מהמחקר כי למשקיעים בקרנות חשוב לדעת גם על התנאים של צוות ניהול הקרן מראש, על תהליך קבלת ההחלטות שלהם, ועל הקשר שלהם אל המערכת האקולוגית המקומית.

המשיבים ציינו כי אם יחושו בעת בדיקה של קרן שהם לא מצליחים להכיר את הצוות ואת הארגון היטב, הם יעדיפו שלא להשקיע, אלא ינסו להעמיק את ההיכרות, ואז יבחנו מחדש את עניין ההשקעה.