הסנאט: חיל הים הישראלי למאבק בפיראטים באוקיינוס

דו"ח בסנאט בעקבות שיחות בישראל קורא לפנטגון לבחון אימוץ "כיפת ברזל" לשימוש בארה"ב ובנאט"ו ■ להרחיב משמעותית את השת"פ בין ישראל לארה"ב בתחום הביטחון הקיברנטי

בעקבות שיחות עם בכירים אחרים בישראל, מציע סנטור מארק קרק, בדו"ח שיונח על שולחן הסנאט, לגייס את חיל הים הישראלי למאבק בפיראטים באוקיינוס ההודי. הסנטור גם קורא לפנטגון לבחון אימוץ של מערכת יירוט הטילים "כיפת ברזל" לשימוש בארה"ב ובמדינות נאט"ו.

קרק, אחד מידידים המובהקים של ישראל על גבעת הקפיטול, ביקר בישראל בתחילת החודש ונפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר הביטחון, אהוד ברק; הרמטכ"ל בנימין גנץ; ראש המוסד תמיר פרדו, מפקד חיל היום, האלוף אליעזר מרום; עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון; סגן ראש הממשלה והשר לעניינים אסטרטגיים משה יעלון; ראש האופזיציה, ציפי לבני ובכירים אחרים. הוא ביקר גם בבסיס חיל הים בחיפה ובבסיס חיל האוויר בחצור.

הדו"ח נכתב על סמך השיחות בישראל. הוא יפורסם רשמית בימים הקרובים, אך עותק שלו עלה לרשת בבלוג "דה קייבל", במגזין המקוון של "פורין פוליסי" מקבוצת "וושינגטון פוסט".

קרק, חבר בוועדת ההקצבות של הסנאט, כותב כי על רקע העובדה שכוחות ארה"ב פרושים עד קצה גבול יכולתם באפגניסטן, בעיראק ובפעולות נגד משטר קדאפי בלוב, "ארה"ב צריכה לקדם בברכה" השתתפות ישראלית בכוח המשימה הרב-לאומי 151, בהנהגת ארה"ב, למאבק נגד איום הפיראטים.

"לממשלת ישראל יש אינטרס מסחרי ואסטרטגי במאבק הבינלאומי נגד פיראטיות", כותב קרק. "היחסים הביטחוניים בין ישראל להודו הולכים ומתחזקים ונהנים מתמיכת ארה"ב. בהתחשב בעובדה זו, מחויבות ישראלית למבצעים נגד פיראטיות באוקיינוס ההודי תאפשר לישראל להשתתף בהגנה על חופה המערבי של הודו מפני האיום הפיראטי ולתרום באופן כללי להצלחת כח המשימה הרב-לאומי.

"כאשר גורמים אנטי-ישראליים מנסים לבודד את ישראל ולשלול את הלגיטימציה שלה, השתתפות של ישראל במבצעים נגד פיראטיות תבליט את תרומותיה לקהילייה הבינלאומית", כותב הסנטור.

הוא כותב עוד, כי איראן מגבירה את מאמציה להיעשות מעצמה קיברנטית במזה"ת בד בבד עם דחיפתה לפתח נשק גרעיני. "התקפות קיברנטיות עתידיות של איראן יהוו איום ישיר על הכלכלה הגלובלית ועל הביטחון הלאומי של ארה"ב. בה בעת, יכולות קיברנטיות כגון 'סטאקסנט' (התולעת שחדרה למחשבי פרוייקט הגרעין האיראני ושלפי הערכות זרות פותחה בישראל או בשת"פ עם ישראל- ר.ד.) עשויות להוסף ולמלא תפקיד חשוב בבלימת מאצי איראן לפתח נשק גרעיני".

"ארה"ב וישראל צריכות לבחון תחומי שת"פ פוטנציאליים, הן במגננה קיברנטית והן במתקפה קיברנטית, כדי לחזק את בטחונן ולממש מטרות משותפות לשתי המדינות", כותב קרק.

הדו"ח קורא לאימוץ שלוש דרכי פעולה להרחבת ההרתעה הצבאית של ישראל נוכח יוזמת הגרעין של איראן:

* ארה"ב צריכה להוסיף ולתת תמיכה חזקה לתכניות ההגנה מפני טילים של ממשלת ישראל, לרבות "כיפת ברזל", "קלע דוד" ו"חץ 3".

* ארה"ב צריכה להפגין מחויבות לפיתוח יכולת ישראלית ליירט טילי אויב בשלב השיגור שלהם. אחד הביטויים למחויבות זו יהיה הצבה זמנית בישראל של מערכת לייזר ליירוט טילים שמורכבת על מטוס בואינג. "איראן חייבת לדעת שישראל תהיה מסוגלת ליירט טיל איראני בתחילת שיגורו, ולהפילו על שטחה של איראן, ולא בהכרח בסוף השיגור".

* נוכח הצבת צוללות איראניות בים סוף, ארה"ב צריכה לסייע לממשלת ישראל לקיים נוכחות ימית מתמשכת באוקיינוס ההודי, לרבות תמיכה לוגיסטית (תדלוק וכו') לאוניות חיל הים הישראלי (כפי שארה"ב נוהגת בים התיכון); שת"פ בתחום הכוחות המיוחדים; ונוכחות מתמשכת של צוללות ישראליות מעבר לים סוף. הדו"ח אומר, שבשלב מסוים תצטרך ארה"ב להחכיר לישראל אוניית מכל לתדלוק אוניות חיל הים הרחק מבסיסיהן.

בתחום הפוליטי, ממליץ הד"ח על הצעדים הבאים:

* לחזור ולאשרר את ההתחייבויות האמריקניות שנכללו מכתבו של נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, לאריאל שרון, מ-2004, לרבות בנושאי ביטחון, גבולות, פליטים ועתיד תהליך השלום.

* להפסיק את הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית כל עוד הממשלה שם תיהנה מתמיכת חמאס.

* לאסור סיוע אמריקני עתידי לרשות אם הממשלה הפלסטינית תכריז באופן חד-צדדי על מדינה עצמאית בספטמבר.

* להעביר את פעולות סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים (UNRWA) בגדה המערבית לידי הרשות הפלסטינית כדי לקדם את תהליך בניית מוסדות השלטון ברשות.

* להתנות את המשך הסיוע לרשות בהפסקת פעולות הסתה נגד ישראל.

במאמץ לבלום משטים עתידיים לעזה ממליץ הדו"ח:

* על ארה"ב להכריז על IHH (הארגון הטורקי שמאחורי המשטים) כעל ארגון טרור.

* ארה"ב צריכה להעמיד לרשות חיל הים הישראל סיוע ימי ושל כוחות מיחדים לבלימה יעילה של אוניות שיישתתפו במשטים עתידיים.

* על ארה"ב להבהיר לנשיא טורקיה שהוא יהיה אחראי לכל פעולות התמיכה ב-IHH.

סביר להניח שההמלצות האלה משקפות חשיבה ישראלית, בעקבות שיחות הסנטור בישראל. זו רשימת המתנות האולטימטיבית שישראל היתה רוצה לקבל מארה"ב. והמלצה נוספת: ארה"ב, השותפה הזרה בפיתוח "כיפת ברזל", צריכה לבחון את היתרונות הפוטנציאליים של שימוש במערכת נגד טילים להגנה על כוחות ארה"ב ונאט"ו.