יוזמת אובמה: תוגש תלונה על אסד בביה"מ הבינ"ל בהאג

יוזמת ממשל אובמה: ארה"ב מקבצת ראיות על הפרות של זכויות אדם ע"י סוריה כדי להעבירן לבית-הדין ■ הממשל גם בוחן דרכים לפגוע בהכנסות סוריה מנפט וגז - החמצן של אסד

ממשל אובמה מתכנן להפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג האשמות נגד נשיא סוריה, באשר אל אסד, על הפרת זכויות האדם של אזרחי ארצו. הממשל מקבץ עתה מידע על הפרות כאלה ע"י כוחות הביטחון הסוריים כדי לגבש מסד חוקי לצעד כזה. כך אמרו אתמול (ו') פקידים אמריקניים בכירים שמצוטטים ב"וול סטריט ג'רנל". ארה"ב אף בוחנת צעדים שיפגעו באופן ישיר יותר בהכנסות סוריה מנפט וגז, הכנסות שנחשבות כחמצן הפיננסי של אסד וחוג מקורביו.

לסוריה אין מאגרי אנרגיה גדולים כמו למדינות ערביות אחרות, כסעודיה או עיראק. למעשה, מלאי הנפט במדינה הצטמצם עד כדי כך שדמשק קרובה עתה להיעשות יבואנית נטו של גז ונפט, ולא יצואנית, בפעם הראשונה בתולדותיה. בכל זאת, 20% מתקציב סוריה עדיין ממומנים בהכנסות ממכירות נפט וגז, לפי נתונים של ממשלת סוריה. אסד מבקש למצב את ארצו כצומת של צינורות נפט וגז שיובילו מוצרי אנרגיה מהאזור למדינות אגן הים התיכון ואירופה. "אסד דוחף את ארצו למסלול שיקנה לה מעמד של מדינה מנודה, אמר פקיד בכיר ל"ג'רנל". "אנו פועלים עתה בכמה דרכים כדי להגביר את הלחץ עליו".

בהתייחסו לכתב אישום אפשרי נגד אסד בבית-הדין הפלילי הבינלאומי אמר הפקיד: "אינני יכול לומר כיצד יסתיים העניין הזה, אבל אנו מקיימים התייעצויות פנימיות וגם במזה"ת". צעד דומה ננקט באחרונה נגד שליט לוב, מועמר קדאפי, שהואשם אף הוא בהפרת זכויות האדם של אזרחי ארצו.

פעילים למען זכויות האדם ומחוקקים רפובליקניים מתחו ביקורת על ברק אובמה בגלל הימנעותו מנקיטת צעדים תקיפים יותר נגד משטר אסד מאז החלו המהומות בסוריה, במארס. לא אובמה ולא שרת החוץ שלו, הילארי קלינטון, קראו לאסד לוותר על כסאו, אף על פי שהם הפנו קריאה כזו לקדאפי. ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי טרם הצליחו להתגבר על התנגדות סין ורוסיה להחלטה של מועצת הביטחון בגנות האלימות שנוקט משטר אסד נגד אזרחי ארצו.

בממשל אובמה סבורים, שההתקוממות העממית בסוריה צופנת בחובה את ההשלכות המשמעותיות ביותר על הזירה הפוליטית במזה"ת בגלל הברית הצבאית של סוריה עם איראן ובגלל תמיכת אסד בחיזבאללה ובחמאס. אבל פקידים אמריקניים מודים, כי התגובה האמריקנית, לפחות עד עתה, היתה מדודה בגלל חששות של בעלות בריתה של ארה"ב באזור, כטורקיה וסעודיה. שתי המדינות חוששות שנפילת אסד תחולל התנגשויות אתניות וכיתתיות אלימות בין סונים, שיעים, כורדים ואלאווים בכל האזור.

אבל, לדברי הפקידים, הצעדים האלימים שנקטו כוחות הביטחון הסוריים נגד אזרחים בשבועות שחלפו גרמו לכך שאפילו ידידותיה הקרובות של סוריה, כטורקיה, הקשיחו את עמדתן כלפי אסד.

"יש בסיס ראייתי להתקפות שיטתיות של המשטר הסורי"

להפניית תיק ראיות נגד אסד בגין הפרת זכויות האדם לבית הדין בהאג תהיה השלכה משמעותית על מעמדו של נשיא סוריה בזירה הגלובלית, לדברי פקידים אמריקניים ואירופיים. סוריה אינה חתומה על אמנת רומא שמסדירה את פעילות בית-הדין הבינלאומי ולפיכך אין לבית-הדין סמכות שיפוטית לדון בפשעים שבוצעו בסוריה. אבל ארה"ב ובעלות בריתה באירופה יוכלו ללחוץ על מועצת הביטחון להפנות את "תיק אסד" לבית-הדין, כפי שהן נהגו בפרשת קדאפי, לאחר ששליט לוב הפעיל את חיל האוויר כדי להפציץ כוחות מורדים.

קבוצות אופוזיציה סוריות הגישו בתחילת יוני לתובע הראשי של בית-הדין בהאג, לואיס מורנו-אוקאמפו, תיק שעוסק בפשעים נגד האנושות שמיוחסים למשטר אסד. לפי המידע בתיק, נהרגו יותר מ-1100 אזרחים סוריים בשלושת החדשים שחלפו, כ-3000 נפצעו ו-900 "נעלמו", בסיועם של כוחות הביטחון. הדו"ח אף טוען, שמשטר אסד משתמש בעינויים, צלפים והתקפות ממסוקים וטנקים כדי לדכא את ההתקוממות.

"על סמך המידע הזמין, יש בסיס סביר להאמין שההתקפות של המשטר הסורי נגד אוכלוסיה אזרחית היו שיטתיות ונרחבות", טוען הדו"ח, שנסקר ע"י ה"ג'רנל".