האיחוד האירופי: "פוסלים פריסה מחדש של חובותיה של יוון"

(עדכון) - ברקע, אנגלה מרקל ריככה עמדתה על תוכנית החילוץ: "השתתפות המשקיעים הפרטיים תתבצע על בסיס התנדבותי" ■ שרי האוצר של גוש האירו ידונו בפרטים ביומיים הקרובים

פריסה מחדש של חובותיה של יוון, בהיקף 340 מיליארד אירו (481.5 מיליארד דולר) ירדה משולחן, מתוך הנחה שתפגע במחזיקי האג"ח הממשלתיות ותוביל לבריחה של משקיעים מנכסים ביוון, כך הצהיר היום (ש') האיחוד האירופי - לפי דיווח ב-CNBC.

"גם כפייה על המשקיעים הפרטיים להשתתף בתוכנית החילוץ הנוספת ייחשב לפריסה מחדש וחדלות פירעון של החוב, ולכן לא נשקל גם כן", אמר מישל ברנייר לרדיו אירופה 1. "השאלה בנוגע לפריסה מחדש... לא על השולחן. זה רק יחמיר את הבעיה".

הדברים נאמרים ברקע דיונים של בכירים באיחוד האירופי דנים בסוף השבוע הזה, על אפשרות לפיתרון אורך-טווח לבעיית החוב של יוון, לאחר שקיבלו תמריץ מחודש עם סיום אופטימי של הדיונים בין נציגי הממשל הגרמני לבכירי הבנק המרכזי האירופי, ביום ו' האחרון.

ביום ראשון ושני הקרובים, צפוייה ועדת שרי האוצר של גוש האירו, בראשות ראש ממשלת לוקסמבורג יאן-קלוד יונגר, לדון בתוכנית החילוץ הקיימת של יוון (110 מיליארד אירו), וכן באפשרות להעניק לה תוכנית חילוץ נוספת, אפשרות שכבר נוסחה לפרטים בשבועות האחרונים. זאת, כהכנה לדיונים רשמיים שצפויים להתקיים בנושא ב-11 ביולי.

האם הפרלמנט היווני יאשר תוכנית הצנע?

בסוף השבוע נפגשים נציגי הפרלמנט היווני כדי לדון ולאשר את תוכנית הצנע החדשה, במטרה להקטין את הגירעון התקציבי. חרף כך, האפשרות לאשר את תוכנית הצנע באופן גורף מוטלת בספק ברקע מחאות אזרחיות חריפות, והפגנות אשר מתקיימות בימים האחרונים מדי ערב ברחובות אתונה.

הדאגות בשוק נרגעו מעט לאחר שנראה ביום ו' האחרון כי קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ריככה מעט את הפיתרון המוצע של גרמניה לבעיית יוון - כי על המשקיעים הפרטיים המחזיקים באג"ח ממשלתיות היווני לקחת חלק משמעותי בחילוץ הנוסף. לדבריה, "ההשתתפות בחילוץ של המשקיעים הפרטיים תתבצע על בסיס התנדבותי".

מרקל אמרה את הדברים לאחר פגישה עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אשר הצהירו יחדיו כי הם מעוניין ב"פיתרון מהיר לסוגייה היוונית". השניים עוד סיכמו כי יעבדו במשותף למנוע את ערעור יציבות גוש האירו.

בנפרד, בניסיון נוסף לייצב את המצב במדינה, הודיע הממשל ביוון על מינויו של אוואנגלוס ווניזולוס כשר האוצר החדש במדינה, לקראת ההחלטות הקשות של האיחוד האירופי אם להעניק סיוע נוסף ליוון וברקע הדיונים על אישור תוכנית הצנע.

קרן המטבע הבינלאומית תתמוך ביוון

נזכיר כי קרן המטבע הבינלאומית, אשר השתתפותה בסיוע פיננסי נוכחי ועתידי ליוון, הוטלה בספק בתקופה האחרונה, יצאה ביום ה' בהודעה רשמית כי הוא תמשיך את התמיכה הפיננסית בממשלת יוון. זאת, כתלות באימוץ הרפורמות הממשלתיות הנדרשות והחלת תוכנית הצנע.

כך, בעוד נראה כי ממשלת יוון אכן תקבל בסוף החודש הלוואה בהיקף 12 מיליארד אירו כחלק מתוכנית החילוץ הקיימת שלה, הסיכוי לאישור סופי של תוכנית חילוץ נוספת, אינו ברור.

"זו צריכה להיות עסקה וודאית, כאשר המכשול היחיד כרגע הוא הפרלמנט היווני", אמר בריאן דולאן, אנליסט בפורקס. "הפרלמנט צריך להעביר את תוכנית הצנע, אשר תאפשר לאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית לאשר את תוכנית החילוץ הנוספת ליוון".

"אפקט ליהמן" הבא?

ברקע, לחישות של מומחים החוששים כי קריסה של יוון תיצור "אפקט ליהמן ברדרס", ותוביל לקריסה פיננסית גלובאלית, מתגברות. אף אחד לא באמת יודע מה יקרה אם יוון תיפול, ומי יפול איתה.

"אם יוון לא מקבלת תמיכה, אז ניתן להניח שאף אחת אחרת לא תקבל תמיכה", אומר גרג סלאביו, אנליסט בטמפוס, בהתייחסו ליתר כלכלות אירופה הנחשלות, דוגמת פורטוגל, אירלנד ואף ספרד.