מנכ"ל HP מגיע השבוע לישראל על רקע זעזועים ארגוניים

ליאו אפוטקר, מבכירי המנכ"לים בוול סטריט, הזיז באחרונה מתפקידה את אחת הדמויות החזקות ב-HP, אן ליברמור ■ המהלך מסמן כי החברה עוד לא סיימה לגבש את האסטרטגיה שלה

במאי 2007 ביצעה HP את העסקה המשמעותית ביותר מאז הפיאסקו של רכישת קומפאק, חמש שנים לפני כן. HP שילמה לא פחות מ-13.5 מיליארד דולר על קניית ספקית השירותים EDS, במה שנראה היה כעסקה מוצלחת למדי.

מרק הרד, מנכ"ל החברה דאז, היה מצויד ברקורד של מי שיודע איך להפוך עסקאות ענק למוצלחות, לפחות מזווית הראייה של המשקיעים. הם סמכו על מידאס שלהם, העריכו את המהלך, והמניה זינקה בחודשים שלאחר מכן.

הרד חזר ואמר פעם אחר פעם כי כוונת הרכישה הייתה אסטרטגית - כניסה אגרסיבית של HP לעולם השירותים - אך קשה היה לזהות את התוכנית המלאה, שכן הצלחתה העתידית של EDS הייתה שנויה במחלוקת.

המודל העסקי שלפיו פעלה החברה, שכלל החלפה מלאה של מערך המחשוב בקרב הלקוחות הארגוניים, כבר לא היה אטרקטיבי והיה ספק אם הפעילות תצמח. הערכה שנשמעה באותה עת היא שסיבת הרכישה היא בעיקר פיננסית, מתוך רצון לשפר את האטרקטיביות של HP בשוק ההון.

בתוך HP התנהלה בזמנו מערכה אחרת לגמרי. לאחר השלמת העסקה הודיעה ענקית המחשוב כי אן ליברמור, סגנית נשיא בכירה שמנהלת את התחום הארגוני ב-HP והמנהלת החזקה בחברה מיד לאחר המנכ"ל, תהפוך לאחראית על תחום השירותים. המינוי נחשב מפתיע, והפך את ליברמור לדמות חזקה ביותר ב-HP.

הזיז את ליברמור מתפקידה

מים רבים עברו מאז בנהר; הרד התפטר בקיץ שעבר מתפקידו כמנכ"ל לאור מערכת יחסית אישית שניהל עם קבלנית חיצונית שקיבלה סכומי כסף מ-HP ואף האשימה אותו בהטרדה מינית. ב-HP ניצלו את ההזדמנות להחליף אותו, והוא עבר למתחרה המרה, אורקל, לתפקיד נשיא.

ליברמור הייתה אחד השמות שהועלו כאפשריים להחלפת הרד - היא הייתה גם אחד מהשמות שהועלו כאפשריים להחליף את קרלי פיורינה, המנכ"לית שלפניו. אך בסופו של דבר, את התפקיד קיבל ליאו אפוטקר, מנכ"ל SAP לשעבר, שהתמנה רשמית באוקטובר 2010.

הכניסה של אפוטקר לתפקיד היא גם זו שהביאה בדיעבד להפסקת פעילותה של ליברמור כמנהלת בכירה ולמעבר שלה לשולחן הדירקטוריון - מהלך משמעותי בתרבות הארגונית של החברה, שהתרחש לפני מספר ימים.

על הרקע הזה, של זעזועים מבית, יגיע השבוע אפוטקר לביקור בישראל, הראשון כשעל ראשו כובע מנכ"ל HP. ישראל אינה זרה לו - הוא סיים את התואר הראשון שלו באוניברסיטה העברית, הוא דובר עברית, וביקר כאן מספר פעמים כמנכ"ל SAP. אפוטקר ייקח חלק גם בוועידת הנשיא שתתקיים בירושלים בהמשך השבוע.

לגבי התחום שעליו ליברמור אמונה אמר בשיחת הוועידה האחרונה: "מצאתי שיש לנו אסטרטגיה יציבה בתחום השירותים, אך לא השקענו מספיק בתמיכה באסטרטגיות האלו. במקום זאת, HP התרכזה במקסום המרווחים שלה לטווח קצר".

התזוזה של ליברמור לא התרחשה בוואקום. מאז נכנס אפוטקר לתפקיד, האדמה רועדת ב-HP, ששווי השוק שלה הוא 73 מיליארד דולר. חלק מהשינויים היו אסטרטגיים, וכללו הכרזות שונות כולל התמקדות יותר אינטנסיבית בתחומי השירותים והתוכנה, אבל היו גם שינויים ארגוניים.

כך, שני מנהלים בכירים עזבו בשבוע האחרון: רנדי מוט, שהיה סמנכ"ל מערכות המידע הארגוני, ופיט בוקיאן, סמנכ"ל האדמיניסטרציה. מנגד, כלל השינוי גם שינוי במעמדם של שלושה סמנכ"לים, שעד כה היו כפופים לליברמור. הבולט שבהם הוא דייב דונטלי, שאחראי על תחום השרתים, האחסון והתקשורת, שידווח מעתה ישירות לאפוטקר. כמוהו יקודמו לדווח ישירות למנכ"ל גם מנהל תחום התוכנה, ביל וויט וסמנכ"ל המכירות הבינלאומיות, יאן זאדאק.

התזוזה של ליברמור אינה דבר של מה בכך. סגמנט המחשוב הארגוני שהיא עמדה בראשו מאז 2004, היווה כ-50% ממכירות החברה ברבעון הראשון של 2011 - 15 מיליארד דולר - תוצאה של התחזקות בשנים האחרונות.

עמדתה בארגון הייתה מספיק חזקה כך ששמה הוזכר בנשימה אחת עם השכר הגבוה שקיבל הרד בשנים 2009 ו-2008, וב-2010 חבילת השכר הכוללת שלה הייתה של 9.5 מיליון דולר. לאחר 29 שנה בחברה, היא הייתה מועמדת לניהול החברה עוד לפני ימיה של קרלי פיורינה, שנכנסה לתפקיד המנכ"לית ב-1999 והוחלפה על-ידי הרד.

עד כמה הייתה התזוזה של ליברמור חלק מהשינוי שמנסה אפוטקר לבצע בחברת הענק? ייתכן שבמסגרת הביקור בישראל יספק המנכ"ל פרטים על שהתרחש מאחורי הקלעים.

לאפוטקר היו בשיחת הוועידה האחרונה אמירות שרמזו על השינויים שבדרך, שככל הנראה עוד לא הסתיימו. "יש מציאות חדשה בעולם המתפתח שמורכב מקישוריות מהירות ומחשוב ענן, וכמה חברות מוכנות לשלם מס שפתיים לגבי שינוי", אמר, "אך הן ייכשלו מכיוון שיהיו תקועות בניסיון להגן על המודלים המסורתיים שלהן. המנצחות יהיו חברות שלא רק מדברות על העתיד, אלא גם מפתחות את האסטרטגיות ומשנות את העסקים שלהן בהתאם". התקווה שלו היא ש-HP תהיה חברה כזו.

ככל הידוע, השינויים הארגוניים אינם קשורים לפעילות החברה בישראל. HP היא חברת הטכנולוגיה השנייה בגודלה בארץ, אחרי אינטל, מבחינת היקף התעסוקה המקומית. פעילותה בישראל כוללת מכירות, תוכנה, ייצור דיו ומוצרי הדפסה, ומנהל הפעילות המקומית הוא יהושע בקולה.

במסגרת שינוי שהתרחש בחברה באחרונה מונה הראל יפהר למנהל מערך השיווק האסטרטגי של חטיבת ההדפסה HP Scitex. זאת, לאחר שלוש שנים שבהן ניהל את יחידת ITD, שעסקה באיתור ותמיכה בחברות סטארט-אפ ישראליות שרלבנטיות ל-HP.