הדסית בדרך לנאסד"ק בדלת צדדית: תיסחר ללא הנפקה

הזרוע הבורסאית של הדסית ביו, חברת מסחור הטכנולוגיות של בית חולים הדסה, רשמה את מניותיה למסחר בבורסה בוול סטריט בצורת ADR ■ המהלך עשוי לפתוח דלת לגל של רישום חברות ישראליות בנאסד"ק ע"י ADR

חברת הדסית ביו אחזקות, הזרוע הבורסאית של הדסית ביו , חברת מסחור הטכנולוגיות של בית חולים הדסה, הודיעה כי היא רשמה את מניותיה למסחר בבורסה בוול סטריט בצורת ADR - איגרת מיוחדת המונפקת ונסחרת בארה"ב, לשם מסחר במניות של חברה לא אמריקנית. להדסית כבר יש סימול בנאסד"ק: HADSY, והיא תחל להיסחר תחתיו כבר בימים הקרובים.

הרישום הזה של הדסית למסחר נעשה ללא הנפקה, שכן לחברה יש מספיק כסף בקופת המזומנים. ממילא, שוק ההנפקות אינו מחייך היום לחברות ביומד בכלל וישראליות בפרט.

נראה כי החברות הישראליות מאמינות כי למרות חולשת ההנפקות, עצם המסחר בארה"ב יכול דווקא להיות יותר חיובי. כך, מספר חברות ביומד בחרו להיכנס לאחרונה לנאסד"ק בדלת האחורית באמצעות מיזוג לשלד בורסאי או לחברה נסחרת. ה-ADR היא אופציה נוספת להגיע לשוק האמריקני. אפשר לכנות אותו הדלת הצדדית.

"כשמנפיקים ADR לא מדובר בהנפקה של מניות חדשות, אלא באיגרת שעוקבת אחרי המניה שנסחרת בתל אביב", מסביר מנכ"ל הדסית, אופיר שחף. "מי שמוביל את המהלך הוא ה-Bank of New York, והוא מנהל את המסחר מול ישראל, כאשר עבור כל איגרת שנרכשת ממנו, הוא רוכש בבורסה 20 מניות הדסית. הרווחים והדיבידנדים אם ישנם, משולמים למשקיע בדולרים".

הנפקת ADR מחייבת רישום מול ה-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, אך החברה ממשיכה לדווח על פי כללי מדינת המוצא שלה - היא רק חוייבת לתרגם את המסמכים לאנגלית ולהציגם במקום בולט באתר האינטרנט שלה. בשלב מאוחר יותר אפשר לשדרג את האיגרת, כך שניתן גם להשתמש בה כדי לגייס מזומנים.

כיום חברות ישראליות כמו טבע, דלק ונייס מחזיקות ADRים. חברות צעירות יותר, בעיקר בתחום הביומד, עשויות להיכנס לתחום הזה בקרוב.

"קיבלתי כמה פעמים טלפון ממשקיע פוטנציאלי שאומר שהברוקר שלו לא יכול להתעסק עם מניות ישראליות ספציפיות", אומר שחף. "יש לנו בסיס משקיעים מובנה - כ-200 אלף נשות הדסה שמכירות היטב את המוסד ואת פעילות המדע והטכנולוגיה שבו. הן רוצות להיחשף גם להשקעה בחברה. אני מקווה שההנפקה תעלה את הסחירות בעשרות אחוזים, אבל זה עניין של זמן".

שחף מסביר כי המהלך אינו יקר מבחינת החברה. "הבנק אף ניו יורק משתתף בעלויות, שכן הם רוצים לקדם את המהלך".

* למי עוד מהלך כזה יכול להתאים?

"לחברות עם פורטפוליו של מוצרים או לפחות הרבה הודעות, כי משקיע שלא מכיר אותך מודד אותך לפי ההודעות שלך. לא הייתי ממליץ על המהלך לחברות חנוקות מבחינה מימונית, אלא כאלה עם מזומנים לפחות לשנה הלאה, כי בשוק מענישים אותך על שידור אותות מצוקה, על גיוס מהיר מייד אחרי ההנפקה מבלי שהגעת לאבן דרך. בתחום הביומד בקלות יכולה לעבור שנה בלי אבן דרך מהותית, ולכן צריך להגיע מוכנים".