בועת נדל"ן בסין: מחירו של בית חדש עלה ב-67 מ-70 ערים

ב-19 מהערים נרשמה עלייה של יותר מ-6% במחירי הבתים החדשים ביחס לשנה הקודמת ■ מחירי הבתים הקיימים ירדו במאי ביחס לאפריל ב-23 מהערים

בועת הנדל"ן בסין ממשיכה להתנפח: על פי נתונים שפורסמו היום (א') ע"י הלמ"ס של סין עלו מחירי הבתים החדשים ב-67 מ-70 הערים הגדולות בסין במאי למרות הניסיונות של הממשלה למתן את המחירים.

ב-19 מהערים נרשמה עלייה של יותר מ-6% במחירי הבתים ביחס לשנה הקודמת, לעומת 21 ערים בהם נרשמה עלייה בשיעור זה באפריל. , לעומת עלייה בשיעור דומה ב-33 מהערים הגדולות באפריל. מחירי הבתים החדשים בעיר דנדונג שבצפון מזרח סין רשמו את עליית המחירים הגבוהה ביותר מבין 70 הערים שנבחנו במאי, עלייה של 9.7%.

האטה בעליית מחירי הבתים החדשים נרשמה בבירה בייג'ין שבה עלו מחירי הבתים החדשים ב-2.1% במאי לעומת החודש המקביל אשתקד, ובשנחאי נרשמה עלייה של 1.4%.

נציין כי מהנתונים עולה כי מחירי הבתים הקיימים ירדו במאי ביחס לאפריל ב-23 מהערים הגדולות בסין.

שווי עסקאות מכירות הבתים בסין עלו במאי ב-17% ביחס לאפריל, כאשר יזמי הנדל"ן הצליחו לשווק יותר דירות בפרויקטים השונים בסוף השבוע הארוך בו חל חג הפועלים (ב-1 במאי) למרות נסיונות הממשלה למתן את הביקושים בשוק הנדל"ן. שוויים של הבתים שנמכרו במאי עלה ל-380.9 מיליארד יואן לעומת 324.9 מיליארד יואן באפריל.

נזכיר כי ב-14 ביוני הורתה סין לבנקים להגדיל בפעם השישית מתחילת השנה את הרזרבות, במסגרת ניסיונה של הממשלה הסינית לצנן את השוק ולהביא לירידת האינפלציה ומחירי הנדל"ן במדינה. הרשויות הסיניות אמרו בחודש שעבר כי בכוונתן להמשיך ולצנן את השוק באמצעים שונים כגון העלאת המינימום הנדרש כתשלום מקדמה במקרה של לקיחת משכנתא על בית שני וכן על ידי העלאת מיסים על נכסי נדל"ן בשנחאי וערים נוספות.

עוד נזכיר כי סוכנות דירוג האשראי S&P חתכה את תחזית הדירוג לחברות פיתוח הנדל"ן הסיניות ל"שלילי" מ"יציב" ב-15 ביוני על רקע החששות כי שוק אשראי הדוק יותר ומהלכים נוספים של הממשלה עלולים להוביל להורדת דירוג האשראי של אותן החברות בשנה הבאה. מכירות הנכסים עלולות להתחיל להאט כאשר מדיניות הממשלה תחל להשפיע ותוביל לירידה של 10% במחירי הבתים בסין ב-12 החודשים הבאים.

"דינמיקת המחירים השנה תהיה הרבה פחות אגרסיבית מאשר בעבר. אם מסתכלים על היקף העסקאות בשוק - רואים שהמדיניות עובדת", אמר לוקה סיליפו, הכלכלן הראשי לאיזור אסיה פאסיפיק בבית ההשקעות Natixis.