"40% מהרופאים בישראל נעדרים בזמן שעות העבודה"

מנכ"ל הכללית אלי דפס מבהיר כי בכוונתו להתעקש על שעון נוכחות: "לא יכול להיות שהם יגידו שזה פוגע בכבודם"; בינתיים נמשכים עיצומי הרופאים

"להערכתי 30%-40% מהרופאים שלנו עוזבים את בתי החולים בזמן שעות העבודה המחייבות שלהם ליותר משעה אחת" - כך חשף היום (ג') בתשובה לשאלת "גלובס" מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אלי דפס, שאחראי בין היתר על 14 בתי חולים ציבוריים ברחבי הארץ. בכך דחה דפס את טענת ההסתדרות הרפואית, שלפיה נטישה של רופאים בזמן שעות העבודה המקובלות היא תופעה שולית ואינה מייצגת.

דפס, שכינס מסיבת עיתונאים לצורך השקת שירות חדש של הקופה (ראו מסגרת נפרדת), הבהיר כי בכוונתו להתעקש במסגרת המו"מ עם הרופאים לחייב אותם בהחתמת שעון נוכחות. "שעון מחויב בכל הסכם שיחתם כדי שיהיה סדר ניהולי. לא יכול להיות שהרופאים יגידו ששעון פוגע בכבודם. יש לנו עובדים נאמנים ומסורים שעובדים קשה, אבל לא יכול להיות שאותם 60%-70% מהרופאים ישלמו על היתר שיוצאים מבית החולים כבר בשעה 14:00".

דפס חשף כי ההנהגה הרשמית של ההסתדרות הרפואית (הר"י) דווקא חושבת שצריך להנהיג כיום שעון נוכחות, אולם לדבריו "הזרמים שנמצאים מתחת להנהגה הפורמאלית הם אלה שמתנגדים". לטענתו, הנהגת הארגון הציעה ליישם "שעון גמיש", כך שרופאים יעבדו אמנם על פי מכסת השעות לה הם מחויבים, אולם הם לא יהיו מחויבים לבצע אותן ברצף. "הם רוצים למשל לצאת ב-12:00 לאסותא, ולחזור בערב כשכבר אין הרבה חולים. אני מכיר כל מני שעונים, יש שעון סייקו, יש שעונים אחרים, אבל אין שעון הר"י", הוא התלוצץ. כשנשאל כיצד בבתי החולים שנמצאים בבעלות הקופה שלו רופאים יכולים לצאת לכאורה בזמן העבודה באין מפריע, הוא הסביר: "ביחסי עבודה אם יש תרבות שהושרשה שנים רבות ולא פעלו למגר אותה, אז היא כבר הופכת לנוהג".

מנכ"ל הכללית הסביר מדוע לדעתו המו"מ עם הרופאים לא התקדם, לפחות עד להתפתחויות בימים האחרונים: "ישבו פה אצלי במשרד 45 אנשים שאמורים לנהל מו"מ. 10 עורכי דין, 20 יועצים, כל אחד מדבר ומדבר ולא מגיעים לשום מקום. אני הדרתי את רגליי מהפגישות האלה עד שהן נעשו מצומצמות יותר". דפס טען עוד כי אותם רופאים בכירים שהתראיינו בימים האחרונים וציינו כי הם מרוויחים 9-10 אלף שקל ברוטו בחודש בלבד, מרוויחים בפועל כ-30 אלף שקל ברוטו. "אחד הרופאים שטען שהוא מרוויח 9 אלף שקל ברוטו בחודש מרוויח בבית החולים הציבורי שבו הוא עובד 29 אלף שקל ברוטו בממוצע, בנוסף הוא גם מרוויח מעל 150 אלף שקל בשנה בזכות ייעוץ שהוא מספק במסגרת הביטוח המשלים, ובמקביל יש לו גם פרקטיקה פרטית".

"משרד הבריאות ימוטט את הקופות"

לדפס ביקורת לא רק על הרופאים, אלא גם על הרגולטור. "משרד הבריאות הפך להיות משרד פופוליסטי שדואג רק לעצמו ולבתי החולים שבבעלותו. המשרד מוציא כל הזמן חוזרים ונוהלים חדשים מבלי שהוא מוצא לכך מקורות תקציביים, כך שהקופות צריכות לדאוג לעצמן. מעולם זה לא היה ככה, תמיד היה תיאום ובגלל חוסר התיאום הנוכחי המשרד עלול למוטט את הקופות". קצפו של דפס יצא בעיקר לאחר שמשרד הבריאות הורה לקופות להפחית את המחיר לשורה ארוכה של תרופות עבור חולים כרוניים, בטענה כי הקופות זכו במשך השנים לתקצוב עודף במסגרת סל התרופות.

שביתת הרופאים נמשכת

בתוך כך, ההסתדרות הרפואית השביתה גם היום (ג') את כל חדרי הניתוח בבתי החולים, והיא אפשרה ביצוע של ניתוחים דחופים בלבד לרבות ניתוחים להסרת גידולים סרטניים. מחר וביום חמישי יושבתו מרפאות החוץ של בתי החולים, לרבות המכונים השונים והמחלקות לאשפוז יום. שביתת הרופאים נמשכת לאחר שלא הושגו הבנות אמש בין הצדדים, במהלך הדיון הלילי שהתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בת"א. הערב שוב יפגשו הצדדים בביה"ד, ובהסתדרות הרפואית הביעו תקווה כי השופט מיכאל שפיצר יהיה תקיף יותר כלפי עמדת המדינה. נזכיר כי סלע המחלוקת הנוכחי הוא סביב סוגיית המתמחים: הרופאים ומשרד האוצר הסכימו על הגבלת מספר התורנויות כך שלא יעלה על 8 בחודש, ואילו משרד הבריאות מתעקש על כך שבמקביל להגבלת מספר התורנויות יקוצר גם משך התורנות - כך שלא תעמוד יותר על 26 שעות ברצף.