"בלומברג": 67% מהאמריקנים פסימיים לגבי כלכלת ארה"ב

ע"פ סקר "בלומברג": פחות מרבע מהאמריקנים רואים סימני שיפור בכלכלה ■ "הדלק, המזון, התחבורה - הכל יקר יותר" ■ פחות מ-10% צופים שיפור באבטלה; 50% צופים לילדיהם איכות חיים נמוכה יותר

שנתיים לאחר ההתחלה הרשמית של התאוששות כלכלת ארה"ב, הציבור האמריקני נשאר פסימי לגבי הכלכלה המקומית בטווך הארוך.

פחות מרבע מהציבור רואים סימנים של שיפור בכלכלה, ויותר משני-שליש מהאוכלוסיה בארה"ב מאמינים שהכלכלה נמצאת בסך הכל בכיוון לא טוב, כך על פי סקר שביצעה סוכנות "בלומברג" בתאריכים 17-20 ליוני.

"מחירי הגז והדלק גבוהים יותר, המוצרי המזון עלו, גם השימוש בתחבורה יקר יותר", כתבה אחת המשתתפות בסקר, רונדה ברוקוואי, 54. ברוקוואי מנהלת חברת ביטוח קטנה וחייה בהריסבורג, פנסילבניה. "מצב שוק התעסוקה במדינה הוא על הפנים".

בין 34% ל-44% מהנשאלים בסקר ציינו כי הם מאמינים שהמצב בארה"ב עכשיו גרוע יותר, מאשר היה כשברק אובמה החל את כהונתו בתחילת 2009 - אז ארה"ב הייתה שקועה בחובות שנבעו מההתאוששות לאחר משבר המשכנתאות ב-2008, בעוד הכלכלה המקומית מאבדת כ-820 אלף מקומות עבודה מדי שבוע.

פחות מ-1 מכל 10 נשאלים בסקר מצפה לראות את האבטלה בארה"ב חוזרת לרמות השפויות של טרום המשבר בשנתיים הקרובות, לאף צופים שתתרחב בעשור הקרוב. יותר ממחצית מהנשאלים מאמינים שילדיהם ייאלצו לחיות באיכות חיים נמוכה יותר, ולוותר קצת יותר על "החלום האמריקני".

תוצאות מטרידות בסקר

שיעור האמריקנים שציינו בסקר כי כלכלת ארה"ב מתקדמת לכיוון לא טוב, היה גבוה יותר מאשר מהשיעור שנמצא במהלך כהונתו של רונלד רייגן כנשיא, בזמן שהאבטלה הרקיעה שחקים ל-10.8% לאחר המיתון בשנים 1981-1982. בתקופתו של רייגן סקר שנערך על ידי סוכנות ABC הראה כי 57% מהאמריקנים סבורים שהכלכלה מתקדמת לעבר משבר - בסקר של "בלומברג" כ-66% מהאמריקנים סבורים כן.

"עד שלא נגביל את הכספים שמוזרמים לממשל וניתן לעסקים להתאושש, אני לא חושב שנראה התאוששות משמעותית בכלכלה", כתב אחד הנשאלים בסקר מייקל ג'פריס, 37. ג'פריס הוא איש עסקים ואנליסט מניו-ג'רזי, ולדבריו "כתלות בשינויים שיתבצעו, הכלכלה בארה"ב תוכל לצנוח, או דווקא להתאושש דרמטית".

מודאגים מהחוב

כוח הקנייה של הציבור האמריקני צונח מאז 2008, כאשר ההכנסות הריאליות לנפש צנחו ב-1.6% ב-12 החודשים האחרונים. גם הצמיחה בשוק התעסוקה חווה האטה, והאבטלה בחודש מאי הגיעה ל-9.1%, רמתה הגבוהה ביותר בשנת 2011.

מנגד, יש נתונים שמעידים דווקא על צמיחה מעודדת: מעל ל-7 רבעונים ברציפות חווה הכלכלה בארה"ב צמיחה, בעוד מדד ה-S&P500 מוסיף לערכו יותר מ-50% בתוך כשנתיים. למרות זאת, האבטלה והחרפת הדאגות מגירעון הממשלתי וההוצאות המופרזות, הובילו כ-67% מהנשאלים בסקר לציין את תקרת החוב כ"סיבה עיקרית" לאבטלה בארה"ב.

למרות שהם מודאגים מהחוב, האמריקנים לא מוכנים לשלם יותר: יותר מ-6 מכל 10 נשאלים הצהירו כי לא יסכימו לשלם יותר מיסים, וזאת חרף העובדה כי 77% מהנשאלים בסקר ציינו את העלאת המיסים כפיתרון לגירעון התקציבי הממשלתי בארה"ב.

מה יקרה היום?

הסקר של "בלומברג" מפורסם לקראת החלטת הריבית של ה'פד' הערב, ומסיבת עיתונאים בה יעדכן יו"ר ה'פד' בן ברננקי את תחזית הצמיחה לכלכלת ארה"ב לשנת 2011. ברקע הדברים, נזכיר כי בשבוע שעבר חתכו בבנק ההשקעות גולדמן זאקס את תחזית הצמיחה של כלכלת ארה"ב לרבעון השני - ל-2% מתחזית קודמת של 3%.

עדכון התחזית מגיע בצל נתוני מאקרו מאכזבים, המצביעים על האטת הצמיחה בכלכלה האמריקנית: החולשה בשוק העבודה ובסקטור הייצור, התרחבות הגירעון התקציבי, אזהרות סוכנויות הדירוג הגדולות בנוגע לדירוג האשראי של הכלכלה הגדולה בעולם, ופאניקת המשקיעים - כולם נותנים את אותותיהם, וגם הגופים הפיננסים הגדולים לא רוצים להישאר מאחור בהערכותיהם.