רם כספי: "יש יתרון בעובדה כי יש קבוצות חזקות במשק"

רם כספי בוועידת הנשיא: העצמה שלנו היא בשת''פ בין כולנו. ברגע שמנסים לפגוע באחד מהסקטור, זה פוגע בהצלחה של כולנו"

רם כספי נאם היום (ה') בוועידת הנשיא ואמר כי הוא רואה בעובדה כי קיימות קבוצות חזקות במשק רק יתרון "יש עובדים, יש המגזר הפרטי. העצמה שלנו היא בשת''פ בין כולנו. ברגע שמנסים לפגוע באחד מהסקטור, זה פוגע בהצלחה של כולנו", אמר היום כספי בנאומו.

"אני לא יודע מה זה טייקונים, מילה מגעילה יותר מהמילה "שלטון המשפחות", זה מזכיר את דרום איטליה. לא יודע מה זה פירמידות שליטה, יש רק פירמידות באגדה של פסח", אמר. בהתייחס לועדת הריכוזיות, אמר "ועדה שקוראים לה לכאורה "ועדת הריכוזיות" אלא הועדה "להגברת התחרותיות". אני לא מבין את הקשר בין תחרותיות לבין כך ש-IDB תמכור את כלל. אם היא תמכור, תהיה יותר תחרות? אני לא מבין", אמר.

עוד אמר כספי "קבוצת צדיק שולטת גם בבינלאומי וגם בפז. אז נעביר חוק, עזבו את חוק חופש העיסוק. אז נגיד לבינו: תמכור את זה או את זה? מה הקשר?. בנק ישראל יכול לאסור על הבינלאומי לתת אשראי לפז. אם תגידו למוזי וורטהיים, תצא מקוקה קולה או ממזרחי, הוא יצא ממזרחי. אם ישאלו את בינו מה למכור, הוא ימכור את הבינלאומי. אז אני שואל מי יקנה אותם? אתה חייב להחזיק ב-2 מיליארד דולר. למי יש את הסכום הזה במזומן (הדרישה לרכישת הבנקים)? זה ריאלי?", אמר.

עוד הוסיף כספי, הופענו בועדת הריכוזיות מטעם קבוצת אי די בי "הוכחנו שב"פירמידה" יש הון של 30% בחברות הנכדות, זה לא אקווויטי, זה לא מספיק. אז תנו קרידט ליושרה של האנשים.

כלכלן בכיר פרופ' ראובן גרונאו, שדיבר גם הוא בוועידת הנשיא, אמר "יש מעט מאוד מקומות מפגש בין קבוצות הריכוז בענף התעשייה, לכן, הטענה כי "שמור לי ולא אתחרה בך" בתחום התעשייתי, פחות תקף, איפה יש מפגש-בתחום הנדל''ן לדוגמא. לעומת זאת הוסיף "אני כן רואה בעיה עם הבעלות הצולבת של חברות ריאליות ופיננסיות. אני ישבתי גם בדירקטוריונים של בנקים: לא ניתן למנוע העברת מידע בין חלקי החברה, יש זליגת מידע ולא ניתן למנוע אותה. אבל הנושא שיותר מפחיד אותי זו סיכון ההדבקה כאשר יש בעיה בחברה הריאלית שתעבור לפיננסי".