מצרים ויתרה על הלוואה של 3 מיליארד ד' מקרן המטבע

"זנחנו התוכנית לקבל הלוואה מקרן המטבע", אמר שר האוצר המצרי ■ הצעד המדובר מגיע בעקבות עדכון מטה של תחזית הגירעון התקציבי לשנים 2011-2012

מצרים זנחה את התוכנית לקבל הלוואה מקרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי, כך הצהיר היום שר האוצר המצרי, סמיר רדואן, כך מדווחת סוכנות הידיעות "רויטרס".

לדבריו, השינוי בתוכנית הגיע לאחר שהתחזיות הפיננסיות במצרים הצביעו על ירידה בגירעון התקציבי לשנים 2011-2012 לשיעור של 8.6% מהתמ"ג, בהשוואה לתחזית קודמת של 11% מהתמ"ג. מנגד, גורם מצרי המקורב להחלטה מסר לסוכנות הידיעות AFP שהמהלך נעשה כתגובה "ללחצי דעת הקהל במצרים".

רדואן פנה בחודש מאי לקרן המטבע הבינלאומית בבקשה רשמית לסיוע - משרד האוצר הוציא בקשה רשמית לקבלת הלוואה בהיקף של 10-12 מיליארד דולר. אך קרן המטבע אישרה העברה של סכום מצומצם יותר, בהיקף של 3 מיליארד דולר בלבד.

במקביל, התראיין רדואן ל-BBC וציין כי המצב במצרים "קשה מאד", ונדרשים מזומנים נוספים כדי להרים על הרגליים את אנשי המהפיכה במצרים. לבסוף, הסכימו הצדדים על הלוואה בהיקף של 3 מיליארד דולר למשך 12 חודשים, כאשר מצרים אמורה הייתה לשלם ריבית בשיעור 1.5%.

מצרים: נטפל בגירעון ב"צעדים מקומיים"

למרות התנאים ה"מוקלים" במסגרתם קיבלה מצרים את ההלוואה מקרן המטבע הבינלאומית, אזרחים מצרים רבים לא היו שמחים מהמהלך - והרגישו נבגדים מכך שתנועה ממלכתית דוגמת קרן המטבע מעניקה סיוע למשטר החדש במצרים, שהתרומם כתוצאה ממחאה אזרחית.

ממצרים נמסר השבוע כי תטפל בגירעון התקציבי שלה באמצעות "צעדים מקומיים", דוגמת חבילות סיוע מסעודיה וקטר - אשר העניקו יחדיו "מתנה" בשווי 500 מיליון דולר למצרים.

מצרים מתמודדת עם כלכלה חבוטה לאחר נפילתו של משטר חוסייני מובארק. מצרים, שנשענה בעיקר על ענף התיירות, ספגה מכה קשה בענף זה בעקבות המהומות האזרחיות שפרצו במדינה.