ועדת הכלכלה: גלי צה"ל תמשיך לשדר חסויות עוד שנה וחצי

(עדכון) - ועדת הכלכלה דנה בהצעה להאריך בשנה נוספת את הוראת השעה המסדירה שידור חסויות ותשדירי שירות בתחנה הצבאית ■ טוניק: "גלי צה"ל היא תחנת הרדיו הכי זולה בארץ"

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ב') בחוק גלי צה"ל, ההצעה הממשלתית להאריך בשנה נוספת את הוראת השעה שנחקקה בעקבות המלצת בג"ץ, המסדירה את שידורי החסויות ותשדירי השירות בתחנת הרדיו הצבאית. אתר "גלובס" העביר בשידור חי את הדיון מהכנסת.

בסיום הדיון, הצעת החוק אושרה פה-אחד לקריאה שנייה ושלישית, עם תיקון כי ההוראה תוחל לשנה וחצי ולא שנה - כפי שהציע בדיון עיתונאי גלי צה"ל רזי ברקאי. משמעות ההחלטה היא כי תחנת הרדיו תמשיך לשדר חסויות ותשדירי שירות בזמן הזה.

"לא נתחמק מלדון גם בסוגיית ההטייה הפולטית של גלי צה"ל", אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, בפתח הדיון. "למרות שהצעת חוק הממשלתית היא קצרה מאוד, שני סעיפים בלבד, היא מעוררת הרבה סערות".

לדבריו, "יש שני היבטים: במאבק על עוגת התקציב ושידורי חסויות, הרדיו האזורי טוען כי הוא נפגע, וההיבט השני הוא הטענות הרבות לגבי התנהלות גלי צה"ל לגבי לוח המשדרים, המגישים וכן ההטיה הפוליטית". שאמה קבע כי הוא לא יודע עד כמה הוועדה יכולה להתמודד עם סוגיית ההטיה, אך אמר כי גם הנושא הזה יידון.

"התחנה חיונית לצה"ל ולעם ישראל כולו"

קצין חינוך ראשי, תא"ל אלי שרמייסטר, הציג את עמדת הרמטכ"ל ואמר כי "גלי צה"ל היא מקרה ייחודי. אנחנו תופסים אותה כנכס לצבא ולחברה הישראלית - היא מעשירה את העולם התרבותי של אזרחי המדינה, וראיית הרמטכ"ל והמטכ"ל היא שהתחנה חיונית לצה"ל ולעם ישראל כולו. גלי צה"ל עובדת תחת שני מנגנוני פיקוח - רשות השידור והצבא, ואם יש תלונות אנחנו יודעים לטפל בהן".

בהתייחס לסוגיית החסויות אמר תא"ל שרמייסטר כי "החסויות בגלי צה"ל הן בעלות ייחוד - משכן קצר מאוד, והן לא משמיצות אף אחד".

ח"כ דניאל בן-סימון, שקיבל את רשות הדיבור לאחר מכן, טען כי "הפגיעה בגלי צה"ל באה ממניעים אידיאולוגיים יותר מאשר עניינים עקרוניים". ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שהתפרצה לדבריו של בן-סימון, צעקה כי הוא "מכניס פוליטיקה לדיון שהוא אינו פוליטי".

מפקד גלי צה"ל, יצחק טוניק, אמר כי "המחקר של הכנסת שמראה כי 96% מהתכנים בתחנה אינם צבאיים הוא מוטעה". לדבריו, המחקר רק סקר את התוכניות ולא את המשדרים - "יש כיום הרבה משדרים שעוסקים בנושאים צבאיים", אמר.

"גלי צה"ל היא תחנת הרדיו הכי זולה בארץ" אמר טוניק, "אם בוחנים עלות מול תועלת, אני אומר לכם שאין דברים כאלה - כל חייל בתחנה מתוקצב, אנחנו משדרים רק 4 דקות של חסויות, והרדיו האזורי משדר כ-15 דקות פרסומת בשעה, וזה לא כולל את התוכן השיווקי. אין לנו עניין להתפרנס אלא להתקיים - הציעו לנו בעבר להיכנס לתחום הפרסומות, אבל לא הסכמנו כי אנחנו לא רוצים לאבד את האפיון של התחנה".

עיתונאי גלי צה"ל, רזי ברקאי, אמר בדיון כי "הטענה שאנחנו גורפים יותר כספים ממה שאנחנו מדווחים איננה נכונה. יש רק 4 דקות תשדירי פרסומות וחסויות בשעה. 3:40 מתוכן זה למלכ"רים ועמותות או תשדירים שמיועדים לכוחות הביטחון. 20 השניות שנותרו הן לטובת שידורי חסות".

ברקאי הוסיף: "אני רוצה להודות ליו"ר הוועדה על כך שמתנהל פה דיון ענייני ולא פוליטי, למרות שמה שמנקר בראש לכל הנוכחים זה העניין הפוליטי. כשהממשלה מבקשת הארכה של שנה זה בעצם הארכה של 10.5 חודשים. אני מבקש שיאריכו את הוראת השעה בעוד שנה וחצי, עד אפריל 2012, כדי שוועדת השרים תסיים את העבודה שלה". בתום הדיון, כאמור, בקשתו של ברקאי התקבלה פה-אחד בוועדה.

ח"כ נחמן שי אמר כי "הדיון הוא לא על עצם קיומו של גלי צה"ל. גילוי נאות - כשהייתי מפקד התחנה אני הכנסתי את התשדירים, עשינו את זה בדאגה רבה, אבל אני לא מאושר מהמקום שזה תופס. עדיף היה לכולנו שלא יהיו פרסומות בכלל, אבל אז התחנה לא תתקיים. מוכרחים להבין שבמציאות הזאת חייבים לעשות תשדירים וחסויות. ברור לי שמצבן של תחנות הרדיו האזוריות והמסחריות הוא קשה. אני קורא ליו"ר הוועדה לפעול להקל על התחנות הללו".

ח"כ שמאלוב-ברקוביץ' אמרה כי "אני לא נגד גלי צה"ל, אבל אני חייבת להודות שלא פעם אני מקבלת חלחלה כשאני שומעת את רזי ברקאי".

מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "החלטת הוועדה חשובה, ובתנאים שנוצרו, בהם הממשלה במקום להעביר את החוק החליטה להאריך את הוראת השעה בשנה, נכון היה לאפשר זאת לפרק זמן ארוך יותר. צר לנו שבדיון 'תפסו טרמפ' כל מיני גורמים שבאו עם אג'נדות פוליטיות כאשר הדיון עסק בנושא כלכלי לקיום גלי צה"ל, אבל לשמחתנו חשיבות פעילותה של התחנה גבוהה".