לבריאות: תרופות לחולים כרוניים יוזלו ב-33% בתוך 30 יום

ההשתתפות העצמית בקניית תרופות יורדת ל-10% מ-15% ■ ועדת הכספים אישרה המהלך של ליצמן להפחתת ההשתתפות העצמית בתרופות ■ ליצמן: "מדובר במהלך היסטורי"

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ד') את המהלך של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וסמנכ"ל המשרד יואל ליפשיץ, שיחייב את קופות החולים להפחית ב-33% שורה של תרופות גנריות הניתנות בעיקר לחולים כרוניים. בעקבות אישור הוועדה, הפחתת המחיר תיכנס לתוקף בתוך 30 יום.

ראשי קופות החולים טענו עד לאחרונה כי מדובר בצעד פופוליסטי של משרד הבריאות, הנשען על דו"ח מלא בחורים אותו הגדירו כ"דו"ח גולדסטון של מערכת הבריאות". מדובר בדו"ח של רואה חשבון חיצוני שסקר את ההוצאות והשימושים של קופות החולים בתקציב שהועמד לרשותם על ידי ועדת סל התרופות, בין השנים 1998-2006. הדו"ח מצא כי בשנת 2006, למשל, הקופות נותרו עם עודף של 147 מיליון שקל, ביחס להוצאות שלהן על תרופות. היום, לעומת זאת, נציגי קופות החולים הסבירו כי הם תומכים במהלך, כל עוד יימצא לכך מקור מימוני.

על פי הערכות, בקופות החולים הבינו כי סופה של ההתנגדות שהציגו להיכשל, בראש ובראשונה בשל העובדה כי יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, הוא חבר סיעתו של ליצמן (יהדות התורה). בנוסף, על רקע סערת הקוטג' ויוקר המחיה בכלל, במערכת הבריאות לא ראו כיצד ייתכן שחבר כנסת יצביע נגד הפחתה של מחירי התרופות.

ליצמן אמר היום בוועדה כי זאת הפעם הראשונה שבה המדינה מורידה את מחירי התרופות במהלך שכזה, אולם הדגיש כי "זאת לא תהיה הפעם האחרונה". לדבריו, מבוטחי קופות החולים יזכו בעתיד להפחתות נוספות בהשתתפויות העצמיות.

עבור חולים כרוניים, הפחתה של 33% בהשתתפות העצמית על רכישת תרופות (10% במקום 15% מחיר התרופה), פירושה חיסכון של מאות שקלים בשנה. כך למשל, תרופה כנגד אפילפסיה שההשתתפות העצמית עליה עומדת כיום על 128 שקל, תעמוד לאחר ההפחתה על 85 שקלים. תרופה כנגד אלצהיימר שההשתתפות העצמית שלה עומדת כיום על 79 שקל, תעמוד לאחר ההפחתה על 52 שקלים. במשרד הבריאות מדגישים כי לא כל התרופות המיועדות לחולים כרוניים יוזלו, אלא רק כאלה שיש להן מתחרות גנריות.