"הגרמנים יהפכו את היוונים מרועי עזים לאנשי עסקים"

האם ארה"ב מעמידה השווקים בפני נקודת מפנה, מתי יחזרו העליות, היכן כדאי להשקיע וממה להיזהר? ■ "גלובס" כינס שלושה מומחים - שלמה מעוז מאקסלנס, דורון צור מפסגות ואמיר חייק מבנק אגוד - לפאנל מיוחד, כדי לבחון לאן מועדות פניה של ארה"ב בכל טווחי ההשקעה

מדד S&P 500 השלים לאחרונה תיקון של 7% מאז השיא האחרון שקבע ב-29 באפריל, אך הצליח לקזז חלק מההפסדים בשבוע החולף. זאת כאשר ברקע מאושרת תוכנית הצנע ביוון, אך עדיין לא התפוגג חוסר הוודאות באשר למשבר החוב האירופי, שעלול להתגלות גם במדינות אחרות באיחוד. הפדרל ריזרב, שמשלים החודש רכישה של 600 מיליארד דולר באג"ח במסגרת ה-QE2, עומד מהצד, וצופה בהאטה הכלכלית בארה"ב, שצמחה בקצב מתסכל של 1.9% בלבד ברבעון הראשון. אך ידיו של הפד כבולות, וגם אם ישנו צורך בתוכנית תמריץ נוספת - ספק אם יוכל לספק את הסחורה.

"גלובס" כינס שלושה מומחים כדי לבדוק לאן מועדות פניה של כלכלת ארה"ב ושל השווקים הפיננסיים: שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס; דורון צור, מנהל מחלקת מחקר חו"ל בפסגות; ואמיר חייק, הכלכלן הראשי של בנק אגוד.

זה קרה לפני כשנה: משבר החוב של יוון היכה בשווקים, וארה"ב החלה לסבול מהאטה בצמיחה בשל תום תוכנית התמריץ הראשונה של הפד. האיחוד האירופי הכין תוכנית סיוע ליוון, ובצד השני של האוקיינוס האטלנטי, בארה"ב, החלו קריאות להכנת תוכנית תמריץ נוספת (QE2), כדי להימנע ממיתון כפול (Double Dip). נשמע מוכר? אתם לא טועים - זה בדיוק מה שקורה גם היום.

"אם עד לפני כמה שבועות לא חשבתי שאנחנו הולכים למיתון שני, בשבוע האחרון אני חושב שההסתברות הולכת וגדלה. התסריט הסביר בעיני הוא עדיין צמיחה, אבל איטית, בקצב של 3%-3.5% בשנה בארה"ב, עם תנודות בדרך", אומר חייק.

מנגד מציב מעוז עמדה יותר אופטימית: "הצמיחה של המשק האמריקני תואץ במחצית השנייה של השנה. הריבית נמוכה ותומכת בצמיחה, יש עלייה פנטסטית בפריון העבודה, והעלייה בקצב היצוא גבוהה יותר מהעלייה בקצב היבוא. צריך גם לזכור שהיה שיבוש באספקת חלקי רכב מיפן בגלל אסון הטבע שם, וזה ייפתר ברבעון השלישי. בנוסף, אנו רואים ירידה בהוצאות הממשלה ועלייה בגביית המסים. ארה"ב עוד תפתיע את העולם, בטח בשנת 2012".

"אני אשבור את האופטימיות", מגיב צור לדברים בנחרצות. "אני חושב שארה"ב וחלק גדול מכלכלות המערב, חולות במחלות כרוניות. אחת לתקופה נותנים תרופה וחושבים שהבראנו, אבל התרופה הזו יקרה וקשה להחזיק אותה לאורך זמן. אנשים שם מתעקשים שהם יכולים לחיות מעבר ליכולתם לעד. האמריקנים רוצים גם להיות אימפריה ולהוביל את העולם, וזה תחביב יקר".

- הם אנחנו בדרך ל-QE3?

חייק: "השתנו דברים משנה שעברה. מחירי הנדל"ן בארה"ב התייצבו, דוחות הבנקים השתפרו משמעותית ונעשה שם ניקוי אורוות, וישנו שיפור הדרגתי בשוק התעסוקה. אני חושב שלא תהיה תוכנית QE3, כי יש גבול עד כמה אפשר לבזבז כסף. מה גם שתוכנית רכישת אג"ח נוספת, תיצור כל הזמן תיאבון אצל המשקיעים, וזה לא רצוי".

מעוז: "לא תהיה QE3. היו כבר קולות בעבר להפסיק את הדפסת הכסף, עוד לפני שהתוכנית הנוכחית הסתיימה. אבל אני רואה ריבית נמוכה לאורך זמן - לפחות למשך שנה מהיום, למרות שריבית נמוכה לאורך שנים היא אסון למשק".

- אז מה צריך כדי להתניע מחדש את כלכלת ארה"ב?

צור (מחייך): "15 שנה. כרגע לא צריך לגעת בכלכלה, כי שום דבר לא יעזור, כמו שביפן המשבר לא נגמר כבר 20 שנה. לאמריקנים יש כל מיני שמות כמו Double Dip או Soft Landing; בינתיים שום דבר לא היה שם Soft ב-10 השנים האחרונות - הכול היה Hard".

- האם הירידות האחרונות הן תחילתו של שוק דובי נוסף, או תיקון?

חייק: "הירידות האחרונות הן לא משהו חריג, בייחוד לא אחרי גל העליות שהיה. אני רואה בזה תיקון ולא תחילתה של מפולת, אך הסבירות למפולת עלתה. מתי כן יכולה להתרחש מפולת? אם תהיה 'תספורת קצרה' ביוון. אני משוכנע שתהיה 'תספורת' במסגרת הסדר חוב, אבל השאלה היא איזו - יש 'תספורת' קצרה, שזה מצב שלא משלמים חלק מהקרן ותהיה גם פגיעה בריבית; ויש תסריט ליהמן ברדרס 2 ומיתון עולמי. אני לא חושב שזה יקרה".

מעוז: "מניות קונים כשהן זולות, והיום המניות בארץ ובעולם זולות. החלופה למניות היום היא לקבל ריבית אפסית או שלילית באפיקים אחרים. ההערכה שלי היא שמאמצע חודש יולי המניות יחזרו לעלות. העולם השקיע עד היום 40 טריליון דולר בשיקום הכלכלה, והוא לא מתכוון להפסיד את ההשקעה שלו. לא יהיה עוד משבר, למרות ששיקום מלא ייקח להערכתי 6 שנים. בשורה התחתונה, לא יהיה ליהמן ברדרס 2, ואנשים מבלבלים את המוח. הגרמנים ישקמו את אירופה, כפי שהם בלעו את מזרח גרמניה בשנות ה-90 של המאה הקודמת. הם פשוט צריכים עוד זמן, כי לוקח הרבה שנים לחנך רועי עזים יוונים להיות כמו אנשי עסקים במנהטן".

- חוף מבטחים באג"ח ארה"ב?

איגרות החוב האמריקניות נהנות מדירוג אשראי מושלם, ומהוות חוף מבטחים בכל עת שבה שנאת הסיכון בשווקים מתעוררת. אך הריבית בארה"ב בשפל היסטורי, בפועל בין 0-0.25%, והריבית הריאלית אף שלילית. ההערכה הרווחת בשווקים היא, כי זו תמשיך להישאר על כנה עוד זמן ממושך - לארה"ב עומד חוב מוערך ביותר מ-14 טריליון דולר. נכון לעכשיו ארה"ב נמצאת ביחס של 100% חוב לתוצר, וההערכות הן כי רמת החוב הזו עוד תגדל.

"ליפן 220% חוב לתוצר אך בריבית נמוכה, והיא עדיין מתפקדת. מה שחשוב הוא גובה הריבית ולא יחס החוב. העולם עדיין מעוניין להשקיע בארה"ב, והאג"ח האמריקנית היא עדיין חוף מבטחים - לא חשוב גודל ההלוואה, אלא מחירה", אומר מעוז, ומוסיף: "אמריקה יכולה תמיד להדפיס כסף. במערכת העולמית היום אין חלופה לדבר כזה".

- למרות הסיכונים שהיא מגלמת, האם יש לאג"ח ארה"ב תחליף?

צור: "ארה"ב לא יכולה לעשות דיפולט על האג"ח - היא היחידה שיש לה את הסמכות לזייף דולרים כמה שהיא רוצה. ההשוואה הפופולרית של השקל לאירו או לדולר היא מוטעית - הרי לא מדובר פה על מטבע חזק כמו הפרנק או הריאל. ארה"ב לא חייבת כסף לא בדולרים, ויש לה הסמכות להדפיס.

"הבעיה היא במדינות עצמן - פלורידה לא יכולה להדפיס. כשצריך להדפיס לא במטבע שלך, זה אומר שאיבדת את האמון של העולם. לכן אין תחליף - השאלה היא מהו כוח הקנייה. משבר חוב ברמת חוב לא יהיה בארה"ב, אך אובדן כוח הקנייה של סביב 3% לשנה לא יפצה אותי כזר שמשקיע באג"ח אמריקנית".

בשלב זה שולף מעוז פתרון לבעיית החוב בארה"ב, כזה שייחשב נועז מנקודת מבטו של כל פוליטיקאי אמריקני. "הפתרון של ארה"ב לגבי הגירעון טמון בהטלת מסים על הדלק. פעולה פשוטה של העלאת מחיר בחצי דולר לגלון, תביא להורדת הביקוש על הדלק - זה יביא לשיפור במאזן ירידת הנפט בעולם שיוריד את העול, יחליש את קרטל אופ"ק ויגביר את הצמיחה האמריקנית. הדבר יגרור להתחזקות הדולר, ויפחית את היבוא. עדיף שארה"ב תעשה את זה בעצמה, ולא תשאיר את ההחלטה למורדות של אופ"ק".

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

דורון צור / מנהל מחלקת מחקר חו"ל, פסגות

שורט: "להתרחק מאג"ח אמריקניות - אני בשורט עליהן. צריך להסתכל עליהן במונחי סיכון-סיכוי. החזקה של אג"ח מדינת ישראל יכולה לקבל גידור טוב משורט על ארה"ב, והסיכון פה לא גבוה. נכון להיום הסיכון בשורט יותר נמוך מלהיות לונג עליו. חוץ מזה, אין הרבה מה לחפש באג"ח בחו"ל".

לונג: "באפיק המנייתי חשובה יותר חלוקה לפי סקטורים מאשר לפי מדינות. יש להסתכל על חברות ברמת החשיפה הגלובלית. העדפה לסקטור מוצרי בסיס, שגם במיתון צורכים, כמו גם סלולר, תקשורת ושירותים לציבור".

חשיפה מומלצת לחו"ל: 50%, בעיקר ארה"ב

אמיר חייק / כלכלן ראשי, בנק אגוד

להתרחק: "אג"ח ארה"ב מהווה בועה אמיתית - להתרחק משם. תהיה עלייה חדה בתשואות וירידה חדה במחירים. כשקונים אג"ח אמריקניות בתשואה אפס, זה לא יכול להחזיק מים. זה ייגמר רע מאוד, ומהר ממה שחושבים.

המעו"ף יישאר בלחץ בגלל ספטמבר. ישנה עננה מעל השוק - החברות מגלמות את הצפי לצמיחה בישראל. לא מומלץ להיות בחברות נדל"ן".

לונג: "מניות בנקים בישראל בגלל המחירים הנוחים להון. בארה"ב רצוי להתמקד במניות דיבידנד כמו הסקטור הביטחוני וחברות הסיגריות".

חשיפה מומלצת לחו"ל: 50% לפחות, בעיקר ארה"ב

שלמה מעוז / כלכלן ראשי, אקסלנס

שורט: "אני עושה שורט על אג"ח ארה"ב".

לונג: "בארה"ב ובשוק המקומי יעלו המדדים המובילים בכ-12% עד סוף השנה, וברבעון השני של השנה כבר נראה עלייה ברווחיות. העלייה ב-500 P&S תביא לעלייה בחברות בישראל. מחירי המניות בארה"ב יותר זולות כעת מאשר בישראל.

"בת"א 75 מומלץ להתמקד בענף הבנקים, ובארה"ב במניות הטכנולוגיה ובמדד S&P 500 עצמו. גרמניה זולה גם כן, והפוטסי הבריטי מעניין כי 50% ממנו מהווה השקעה כלל עולמית".

חשיפה מומלצת לחו"ל: 40%-50%