מתמוטטת התביעה נגד שטראוס-קאהן; החדרנית לא אמינה

כחודש לאחר שראש קרן המטבע אולץ להתפטר, מודים החוקרים כי נחשפו חורים באמינות המתלוננת ■ החוקרים גילו שיחת טלפון של החדרנית שהתלוננה על האונס, הפוגעת באמינותה

התביעה נגד דומיניק שטראוס-קאהן, לשעבר ראש קרן המטבע הבינלאומית, שהואשם באונס בחודש מאי האחרון, מתחילה להתמוטט, לאחר שהחקירה העלתה סימני שאלה לגבי אמינות המתלוננת, חדרנית במלון פאר בניו-יורק.

הידיעה על סימני ההתפוגגות של התביעה, שפורסמה בראשונה אמש (ה') ב"ניו-יורק טיימס", מחוללת הלם בניו-יורק ובפריז, כחודש לאחר התרסקות הקריירה של שטראוס-קאהן, שנאלץ להתפטר מראשות קרן המטבע ולפרוש מהמירוץ לנשיאות צרפת ב-2012 בעקבות התלונה נגדו.

שטראוס-קאהן, שנחשב לכוכב עולה בזירה הפוליטית בצרפת ולבעל פוטנציאל לזכות בבחירות לנשיאות שם, נעצר ב-14 במאי בנמל-התעופה קנדי בניו-יורק, בחשד לביצוע מעשה סדום ועבירות מין אחרות בחדרנית במלון "סופיטל" במנהטן, מספר שעות לפני שעלה למטוס לפריז. לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, הוא נתון במעצר-בית בדירה במנהטן ששכרה אשתו וממתין לתחילת משפטו.

עתה מתברר כי החדרנית שנתלוננה נגד שטראוס-קאהן ככל הנראה נמצאה לא אמינה. למרות שבדיקות משטרתיות חשפו סימנים ברורים, לרבות ממצאי DNA, לכך ששטראוס-קאהן והמתלוננת קיימו יחסי מין, החוקרים אינם נותנים אמון בחלק ניכר מהעדות שנגבתה מהחדרנית לגבי נסיבות האירוע שבבסיס תלונתה.

חוקרים בכירים נפגשו אתמול עם פרקליטיו של שטראוס-קאהן ומסרו להם מידע על ממצאיהם. עתה דנים הצדדים באפשרות לבטל את כתב האישום.

החקירה העלתה, בין השאר, בעיות שקשורות בבקשה שהגישה בזמנו המתלוננת, מהגרת מגיניאה, לקבל מקלט בארה"ב, וכן מספר פעילויות פליליות שהיא קשורה בהן לכאורה, לרבות סחר בסמים והלבנת כספים.

השופט יבחן אפשרות להקלה מיידית בתנאי השחרור בערבות

התובעים ופרקליטי הנאשם יחזרו היום (ו') לבית המשפט העליון של מדינת ניו-יורק, במנהטן. השופט מייקל אובוס צפוי לבחון אפשרות להקלה מיידית בתנאי השחרור בערבות של הנאשם. אין להוציא מכלל אפשרות שתוחזר לו הערבות הכספית הגבוהה שהפקיד בבית המשפט, והוא ישוחרר תמורת הבטחה לחזור למשפט, אם וכאשר יחודש. ייתכן כי יבוטל גם מעצר-הבית.

התקפלות כזו של התביעה, במיוחד לאחר ההשקה הפומבית הרעשנית של כתב האישום, נדירה ביותר בארה"ב. מדהימה במיוחד התפנית החדה של של התובע המחוזי במנהטן, סיירוס ואנס, שבימים הראשונים של הפרשה הדגיש כי כתב האישום מבוסס היטב ואת אמונתו בקובלנת המתלוננת. הוא אמר אז למאות עיתונאים מקומים וזרים שהצטופפו מול בית המשפט, כי מדובר בהאשמות "חמורות ביותר", וכי "ההוכחות תומכות בטענה שנעשו פעולות מיניות ללא הסכמה".

עתה, לדברי "ניו-יורק טיימס", מתכנן ואנס לומר היום לשופט כי "יש לנו בעיות עם המקרה הזה", בעקבות הממצאים שחשפו החוקרים. העיתון מציין כי המתלוננת דבקה בגירסתה שהיא היתה קרבן אונס. שטראוס-קאהן מוסיף לטעון שהוא חף מפשע.

לדברי שני מקורות שמצוטטים ב"טיימס", שוחחה המתלוננת עם עציר בבית כלא בתוך יום אחד לאחר האירוע עם שטראוס-קאהן. היא דנה עם בן שיחה על טובות ההנאה האפשריות שתוכל להפיק אם תמשיך לדבוק בקובלנה נגד שטראוס קאהן. השיחה הוקלטה. העציר שעמו שוחחה המתלוננת נעצר בחשד שהחזיק ב-400 גרם מריחאונה. הוא נמנה עם מספר אנשים שהפקידו פעמים רבות סכומי כסף בחשבון הבנק של המתלוננת. סכומים אלה מסתכמים ביותר מ-100 אלף דולר, לדברי מקורות שקשורים בתביעה.

יתר על כן, המתלוננת סיפרה לחוקרים כי בפנייתה לקבל מקלט בארה"ב היא הזכירה כי נפלה קורבן לאונס, אבל בדיקה במסמכים שתיעדו את הפניה לא העלתה שום איזכור כזה. היא אף אמרה לחוקרים כי היא היתה קורבן לכריתת הדגדגן בארץ מולדתה, אבל הגירסה שמסרה לחוקרים שונה ממה שרשום במסמכים המתעדים את בקשתה לקבל מקלט בארה"ב.

"זה בלגן גדול לכולם"

"זה בלגן גדול לכולם", הודה מקור שקשור למערכת המשפטית.

בשבועות שחלפו מאז המעצר, אמרו פרקליטיו של שטראוס-קאהן, בנג'מין בראפמן וויליאם טיילור, כי בכוונתם להפוך את אמינות המתלוננת למוקד המשפט. במכתב לשופט מ-25 במאי הם ציינו כי עלה בידם לחשוף מידע ש"יערער באופן חמור" את אמינות המתלוננת. ועם זאת, דווקא חוקרי התביעה הם שגילו את החורים באמינותה.

לאחר התפוצצות הפרשה התחילו להתפשט בצרפת תיאוריות של קונספירציה, שמוסיפות לעשות נפשות עד היום, ואין ספק שעתה הן ילכו וייתעצמו.

תיאוריית הקונספירציה הנפוצה ביותר היא ששטראוס-קאהן נפל קרבן לתרגיל מסריח של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, שחשש ממועמדותו בבחירות לנשיאות. כמה אנשי רוח בצרפת פרסמו מאמרים בעיתונים משפיעים, ובהם טענו כי ההאשמות נגד שטראוס-קאהן פשוט אינן עולות בקנה אחד עם שטראוס-קאהן שהם מכירים אישית.

שטראוס-קאהן הורד ברגע האחרון מהמחלקה הראשונה במטוס "אייר פראנס", שעמד להמריא לפריז ב-14 במאי. הוא היה מתוכנן להיפגש עם קנצלר גרמניה, אנג'לה מרקל, ולאחר מכן עם שרי האוצר של מרחב האירו בבריסל.

שני שוטרים בלבוש אזרחי של רשות הנמלים בניו-יורק עלו על המטוס כ-10 דקות לפני ההמראה ושתי דקות לפני סגירת הדלתות. כשניגשו למושבו, שאל אותם שטראוס-קאהן: "מה קורה פה"? אך הוא לא התנגד למעצר, לא נאזק והועבר מיד לחזקת משטרת ניו-יורק.

משטרת ניו-יורק יזמה את המעצר בעקבות תלונה של החדרנית במלון הפאר "סופיטל", בלב אזור התיאטראות של ניו-יורק, ליד טיימס סקווייר.

מגירסאות שפורסמו בעבר ב"ניו-יורק טיימס", "וול סטריט ג'רנל" ו"ניו-יורק פוסט", עלה כי החדרנית, בת 32, נכנסה לחדרו של שטראוס-קאהן, בן 62, בלי לדעת שהוא נמצא עדיין בחדר. בעודה מסדרת את המצעים, יצא שטראוס-קאהן מחדר האמבטיה, עירום כביום היוולדו. הוא "קפץ" על החדרנית וביצע בה מעשה סדום. לאחר מכן הוא הטיל אותה על המיטה ואילץ אותה לקיים עמו יחסי מין אוראליים.

החדרנית, שהצליחה להיחלץ מלפיתתו ונמלטה מהחדר, סיפרה לעמיתה לעבודה מה קרה והזעיקה את המשטרה, לפי מה שפורסם אז.

שני מקורות במשטרת ניו-יורק אמרו אז ל"פוסט" כי שטראוס-קאהן ניסה להימלט מהמשטרה ולעזוב את ארה"ב. נראה שהוא עזב בבהילות את החדר והשאיר בו את הטלפון הסלולרי שלו ופריטים אישיים אחרים. העיתון ציין אז כי לשטראוס-קאהן היה הסדר מיוחד עם "אייר פראנס", שאיפשר לו לעלות על כל טיסה של החברה בלי להזמין מקום מראש ולטוס במחלקה ראשונה (שבדרך-כלל אינה מלאה).

החדרנית הועברה באמבולנס לבית-חולים לטיפול במה שהוגדר כ"פציעות קלות". התקיפה המינית תוארה בזמנה כ"ברוטאלית". מקורות משטרתיים אמרו אז כי חוקרים הצליחו למצוא בחדר ראיות, לרבות דגימות של DNA.

המקרה שם קץ ככל הנראה לקריירה הכלכלית והפוליטית המבטיחה של שטראוס-קאהן, לשעבר שר האוצר והכלכלה של צרפת, שהיה אמור להכריז בקרוב על על החלטתו להתמודד על מועמדות המפלגה הסוציאיליסטית בבחירות לנשיאות צרפת במאי 2012. הוא נחשב לפוליטיקאי בעל הסיכויים הגדולים ביותר להביס את הנשיא הנוכחי, ניקולא סרקוזי. סקרי דעת קהל מראים שהוא המועמד הפוטנציאלי הפופולרי ביותר של הסוציאליסטים.

סרקוזי ראה בשטראוס-קאהן מתחרה רציני

סרקוזי ראה בשטראוס-קאהן מתחרה רציני זה מכבר, ולפי הערכות הוא תמך במועמדותו לראשות קרן המטבע כבר ב-2007, כדי להרחיקו מהזירה הפוליטית בפריז.

ההסתבכות בניו-יורק אינה השערוריה הראשונה שבה מככב שטראוס קאהן, הנשוי, זו הפעם השלישית, לאן סינקלייר, שדרנית טלוויזיה בכירה בצרפת, ילידת ארה"ב (יש לו 4 ילדים מנישואיו הקודמים).

ב-2008 נודע ברבים כי שטראוס-קאהן ניהל רומן עם פירוסקה נאגי, כלכלנית הונגריה, עובדת הקרן, שהיתה נתונה למרותו. הנהלת הקרן התייצבה לצידו והסתפקה במכתב התנצלות של מנהלה, שבו הוא הודה ב"שגיאה חמורה בשיפוט". נאגי עזבה בסופו של דבר את הקרן.

שטראוס-קאהן, שהיה המנכ"ל העשירי של קרן המטבע הבינלאומית, ניווט בהצלחה את הקרן בתקופה הקשה של המשברים הפיננסיים שטלטלו את הכלכלה הגלובלית, לדברי אנליסטים. אשתקד מילאה הקרן תפקיד חשוב בגיבוש חבילות חילוץ לאירלנד, יוון ופורטוגל.

קרן המטבע, תחת הנהגתו של שטראוס-קאהן, הוסיפה להטיף לקיצוץ ההוצאות הממשלתיות במדינות שזכו לקבל את מתת ידה, כפי שנהגה תחת מנהלים קודמים. במקרים רבים המשמעות היתה גזירות כלכליות שפגעו בשכבות החלשות.

מכל מקום, שטראוס-קאהן עצמו ידוע כמי שאינו מתנזר ממנעמי החיים הטובים. הוא קנה בית פאר ברובע האקסקלוסיבי ג'ורג'טאון בוושינגטון, ויש לו 3 דירות בפריז ובית עם גן במראקש. הוא משתכר יותר מ-30 אלך דולר בחודש. אשתו היא נכדתו של סוחר האמנות הידוע פול רוזנברג וירשה חלק מאוספיו, לרבות ציור של פיקאסו.

בעיני אויביו הפוליטיים, העושר הרב של שטראוס-קאהן אינו מתיישב עם ההשקפות הסוציאליסטיות שלו, ויש המכנים אותו "סוציאליסט של קוויאר". הכינוי הזה לא שחק את הפופולריות שלו בסקרים.

לא ברור אם שטראוס-קאהן יחליט לחזור למירוץ אם התביעה נגדו אכן תבוטל, וכיצד יגיבו הבוחרים בצרפת.