המחול האתני לצד המחול המודרני בפסטיבל "מחולוהט"

פסטיבל "מחולוהט" שמתחיל השבוע מעלה 70 מופעים, מתוכם 21 בכורות ■ השנה בולט במיוחד הייצוג של מחול אתני - פלמנקו, אפריקאי וריקודי בטן - לצד מחול מודרני עכשווי ■ כך או כך, ברוב המופעים תמצאו את הנגנים על הבמה

בדיוק כמו החופש הגדול, גם "מחולוהט" מסמל את בוא הקיץ הרותח. זה של יולי-אוגוסט. חגיגת המחול הישראלי השנתית, "מחולוהט 2011" תציג לא פחות מ-21 בכורות, ועוד ערב-רב של מופעים שכבר רצים וקצרו הצלחה.

יאיר ורדי, המנהל האמנותי, מותח את גבולות ההגדרה למחול המודרני, והשנה ניתן לראות הרבה מסורות ריקוד, עם דגש מיוחד לפלמנקו - מה שמנגיש את הפסטיבל לקהלים חדשים. מגמה נוספת שתופסת לה אחיזה על במות הריקוד המודרני היא מוזיקה חיה, כשלצד הרקדנים נמצאים נגנים וזמרים. אמנם מאז ומעולם מוזיקה ליוותה את המחול, אלא שבשנים האחרונות היא חלק ממשהו גדול יותר - שואו.

רקדנים וכוריאוגרפים ישראלים רבים עושים חיל בחו"ל, ושניים מהם בחרו בבמה של סוזן דלל להצגת העבודות החדשות שלהם. שרון לביא, שיוצר בשנים האחרונות בברצלונה, יעלה את המופע הרב-תחומי "רסיסים", שבו יארח גם את הזמר הראל סקעת. לביא מצטיין במפגשי תרבויות ומערבב בין סטפס לפלמנקו ולמחול מודרני.

גם צבי גוטהיינר, שיעלה עם הבכורה ל-ZOOM, בוחש כמה ז'אנרים ויוצר מחול אינטראקטיבי שמשלב טלפונים סלולריים ועבודות וידיאו חדשניות. לצד הכוריאוגרף פועל מנהל אינטראקטיבי, והקהל מוזמן לשלוח אליו תמונות וטקסטים מהסלולר - ואלה ישולבו על מסכי הווידיאו, תוך שהרקדנים מגיבים להתרחשויות בלייב.

בבל, בת הים ואום כולתום

כאמור, "מחולוהט" יכלול עוד שורה של מופעים, הבולטים שבהם לפניכם:

■ זמן, אישה ומקום הם נושא העבודה החדשה של להקת "ורטיגו". "נול" ((NULL הוא מושג הלקוח מהמתמטיקה, ופירושו משתנה ריק, שבאמצעותו מבקשת הכוריאוגרפית נעה ורטהיים לבדוק את הממד האקראי בחיינו. ורטהיים מוסיפה לשתף פעולה עם רן בנגו, שכתב את המוזיקה המקורית (הופעה ראשונה, 22.7).

■ היומרה של אנשי בבל להגיע עד לאלוהים עומדת במרכז העבודה של הכוריאוגרף אמיר קולבן, ביצירתו "בבל". הרקדנים של "קולבן דאנס" עורמים קוביות עצומות, שקורסות שוב ושוב. "זה מסמל את היהירות האנושית שנענשה באובדן התקשורת בין בני האדם", אומר הכוריאוגרף.

■ להקת "קמע" מחדשת הצגה ותיקה, "בת הים הקטנה", המיועדת לילדים ומציגה מחול תיאטרלי קומוניקטיבי ומלא בהומור. הכוריאוגרף אור אבוהב הוכיח את זה בעבר עם "הנסיכה והצפרדע".

■ רמי באר, המנהל האמנותי של להקת המחול הקיבוצית, אצר את העבודה "ניצוצות", שאינה אלא קטעים קצרים שהפיקו חברי הלהקה. בכורה של ביכורים.

■ פולקלור ומסורת חוברים יחדיו בעבודה של אלינא פיצ'רסקי, שתרמה רבות להחדרת המחול המזרחי לבמות אמנותיות. ב"מחולוהט" היא מעלה את "טורקיז וארגמן".

■ הבכורה של "ספינת השוטים", מבית היוצר של ניב שינפלד ואורן לאור, הוצגה לראשונה בפסטיבל ישראל, והנה עוד הזדמנות לראות את טריו הרקדנים, בעבודה שמשלבת מוזיקה וטקסט שירי.

■ "החממה", מעבדת המחול של תיאטרון עכו, מעלה ערב קונספט תחת הכותרת "להיות מישהו אחר". ארבע עבודות של יוצרי החממה ינסו לחצות את גבולות האני ולהתוודע לשונה.

■ סמדר אימור היא רקדנית ואמנית קול, שרואה בקול אפשרות תרפויטית. יחד עם האנסמבל שהקימה, "סינפסה", מציגות הרקדניות (הלבושות בשמלות מנייר") אינטרפרטציה לקריאת שמע.

■ החיפוש אחר אהבה במחזה "הרטיטי את ליבי" של חנוך לוין, עומד במרכז עבודתו החדשה של הכוריאוגרף איציק כהן, שמעלה את "אידיליה" עם אנסמבל של 9 שחקנים.

■ עיבודים מוזיקליים לשירים של אום כולתום מפגישים את התזמורת האנדלוסית של אשקלון עם הרקדנית-היוצרת אורלי פורטל. מוזיקה ממרוקו, ביחד עם ריקוד בטן בשפה ייחודית שפתחה הכוריאוגרפית.

■ עוד מופע אתני, שמשלב מסורות אפריקאיות ומקצב תופים שבטיים, מגישה להקת בנגורה. הלהקה מצטיינת בבלט אפריקאי תוסס, עם תלבושות ססגוניות.

■ נטע שיזף היא אמנית פלמנקו, ובערב הבכורה של "אבניקו אינטימו" היא מלהטטת על הבמה עם שלל מניפות - בריקוד שמותח את גבולות הפלמנקו המסורתי.

■ ישראל ברייט, סולן להקת "השמחות", יודע לתת בראש על הבמה. בפסטיבל הוא עושה זאת בלייב במופע "לה" של האנסמבל "תמי", בהנהגת הכוריאוגרף נמרוד פריד.

■ להקת "מריה קונג" הוקמה לפני ארבע שנים על-ידי ארבעה פורשי בת שבע. ב"מחולוהט" הם יציגו קולאז' של העבודות שלהם בפרק הזמן הזה. תהיו בטוחים שזה הולך להיות אנרגטי ועז הבעה.

■ בשנים האחרונות עוסקת האמנות רבות ברב-תרבותיות, והחיפוש אחר זהות מעסיק גם את צמד היוצרים יוסי ברג ועודד גרף בעבודה Animal Lost. מדובר בערב שהוא תיאטרון מחול פואטי לשישה רקדנים, בליווי מוזיקת עולם.

■ "מי אלבוראדה" הוא מופע פלמנקו בביצוע להקת "רמנגאר", בהנהגתם של זוג הרקדנים קרן ואבנר פסח. זהו המופע השלישי של ההרכב, מאז שב אחרי שהות ממושכת בספרד, והוא מלווה במוזיקה חיה וזמרים.

■ ארבע עבודות סולו עומדות במרכז הערב שמעלה אורנילי אזולאי, אמנית פלמנקו. ב"תשוקה ספרדית" חוזרת אזולאי אל שפת האם של המחול הספרדי. את החדשנות ניתן למצוא בטקסטים המלווים את המופע - תרגומים של לורקה.

■ עידו תדמור מגיש שתי עבודות מחול, בהן הוא מארח יוצרים אורחים. האחת בשיתוף היוצרת רייצ'ל ארדוס, והשנייה עם הכוריאוגרף איציק גלילי, שתמיד מפתיע, וכאן הוא יעשה את זה בדואטים עם הרקדניות מירה רובינשטיין ונעה רוזנטל.

■ "קלרה" הוא מופע הבכורה של בלט ירושלים, והוא מחולק לשתי מערכות. תשעה רקדנים רוקדים לפי החמישייה לפסנתר ולכלי קשת של שומאן.

ממשיכים לרקוד

מלבד הבכורות, ניתן יהיה להשלים פערים עם יצירות שהועלו בשנתיים האחרונות. ובחודשיים הקרובים יעלו כל המופעים החשובים, הניסיוניים של יוצרים ישראליים:

מ"שדה 21" של להקת בת שבע (שיש שרואים בה את פסגת היצירה של השנה האחרונה), דרך "ביל" של שרון אייל, יורם כרמי עם "מאיץ חלקיקים", "ארניקה" של נעה דר, סאלי אן פרידלנדר עם "אוסף פרטי", יסמין גודר עם "אוהבים אש" ועוד הרבה מצוינים.

מופעים נוספים ראויים לציון הם הדואט לשתי רקדניות "ציפיות גבוהות" של הכוריאוגרפית דפי אלטבב וזה של הרקדנית ממי שימזאקי, שתופיע בדואט עם נגן הצ'לו רן נחמיאס.

"סוזן דלל", 1 ביולי עד 21 באוגוסט