גייתנר שוקל לפרוש מתפקידו; יחליט בתום דיוני תקרת החוב

בין המועמדים להחליפו: ראש עיריית ניו-יורק, מנכ"ל GE ומנכ"ל JP מורגן ■ שר האוצר האמריקני הודיע שיישאר במשרתו "בעתיד הנראה לעין" והתחמק משאלה ישירה על תוכניותיו בהמשך

שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, שוקל לפרוש מתפקידו בהמשך השנה, אך הוא יקבל החלטה רק בתום הדיונים הסבוכים עם הקונגרס על תקרת החוב של הממשל הפדרלי, מסרו מקורות יודעי דבר.

גייתנר הודיע שיישאר במשרתו "בעתיד הנראה לעין" והתחמק משאלה ישירה על תוכניותיו בהמשך דרכו, שבאה אחרי מבול ידיעות בתקשורת לפיהן הוא שוקל לעזוב את ממשל אובמה.

"עבדתי רק במגזר הציבורי. אני חי בשביל העבודה הזו. זה הדבר היחיד שעשיתי ואני מאמין בו", אמר גייתנר. "יש לנו הרבה אתגרים כמדינה, ואני הולך להמשיך בכך בעתיד הנראה לעין".

גייתנר הוא החבר הבכיר האחרון שנותר מהצוות הכלכלי המקורי של הנשיא אובמה. הוא ניצב בפני ביקורת קשה, שכוללת לעיתים קריאות להתפטרותו, אך המוניטין שלו הוא של יד יציבה על ההגה בימים סוערים במיוחד.

"אנחנו לא אוהבים לומר את זה, אבל זה נראה כמו התפטרות של צוות לעניין בלי מישהו אמין שעולה מן הספסל כדי לנצח במשחק", אמר כריס ראפקי, הכלכלן הראשי בבנק וקיו-מיצובישי בניו-יורק. "הנעליים שלו יהיו גדולות במיוחד למלא".

בלומברג ניוז, שדיווחה לראשונה על פרישתו האפשרית של גייתנר, ציטטה מקורות עלומי שם שאמרו ששיקולים משפחתיים היו בין השיקולים שלו. ABC ניוז דיווחה ש"יש הרבה יותר מדי חורים" בסיפור על פרישה סופית של גייתנר.

בכיר באוצר האמריקני מסר שגייתנר טרם קיבל החלטה.

משפחת גייתנר צפויה לעבור להתגורר בניו-יורק בעוד כמה חודשים. הוא עצמו סיפר לנשיא לשעבר ביל קלינטון באירוע בשיקגו שבנו ישלים את שנת הלימודים האחרונה בבית ספר תיכון בניו-יורק, והוסיף שייתכן שהבן יצטרך לנסוע רחוק מהלימודים הביתה במשך זמן מה.

אובמה יתקשה למצוא מחליף לגייתנר במשרד האוצר, וכל מועמד ייאלץ לעבור את הליך החיקור המפרך והמתיש בסנאט לאישור מינויו. בין המועמדים להחליף את גייתנר שאובמה עשוי לשקול: מנכ"ל GE, ג'ף אימלט, שמכהן כבר בראש מועצת היועצים החיצוניים בבית הלבן; ראש עיריית ניו-יורק, מייקל בלומברג; יו"ר ומנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ג'יימי דיימון; ארסקין באולס, יו"ר משותף של הוועדה לקיצוץ הגירעון התקציבי מטעם המפלגה הדמוקרטית; ראש סגל הבית הלבן, ביל דיילי. גם שמה של סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, הוזכר כמועמדת פוטנציאלית.

מחליף של גייתנר יתייצב בפני אתגרים אדירים, מניסיון להמריץ את הצמיחה האיטית במשק האמריקני עד טיפול ברפורמה אפשרית במערכת המס ושמירה על יחסים יציבים עם סין.