איגוד לשכות המסחר: לבטל את האיסור על יבוא מוצרי חלב

הצוות המקצועי שמונה ע"י האיגוד קובע כי יש לבצע שינויים בחוק תכנון משק החלב, כך שיבוטל לחלוטין האיסור על יבוא מוצרי חלב לישראל או הצורך בקבלת היתר לייבא מוצרי חלב

איגוד לשכות המסחר מפרסם היום (א') הצעות משלו במטרה להביא להוזלת מוצרי מזון שונים. זאת, לאחר שצוות מקצועי מיוחד שמונה על-ידי נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, גיבש עקרונות בסיס במטרה להביא להורדת מחיריהם של מוצרי חלב ומוצרי מזון נוספים.

הצוות קבע עמדה עקרונית כי אין לחפש פתרון לבעיה באמצעות פיקוח על מחירים אלא להתמקד בעידוד התחרות הפועלת בשני מישורים נפרדים. האחד - תחרות של כלל הייצור המקומי מול היבוא, והשני - תחרות בין היצרנים והמשווקים בשוק המקומי.

הצוות סבור כי בשלב הראשון יש לטפל במישור התחרות של כלל הייצור המקומי מול היבוא, שכן יצירת תחרות במישור השני, דהיינו התחרות בין היצרנים והמשווקים המקומיים, נמצאת באחריות הממשלה, והיא מורכבת יותר.

יצוין עוד כי איגוד לשכות המסחר מתנגד להצעה לבטל את המע"מ על מוצרי מזון כדרך להורדת מחירים, זאת משום שאין ודאות שבהיעדר תחרות אמיתית במשק, מהלך שכזה אכן יוזיל בטווח הבינוני והארוך את מחירי המוצרים.

לאור עקרונות אלה גובשו 4 המלצות אופרטיביות לטיפול בשלב הראשוני:

הראשונה - יש לבצע שינויים בחוק תכנון משק החלב, כך שיבוטל לחלוטין האיסור על יבוא מוצרי חלב לישראל או הצורך בקבלת היתר לייבא מוצרי חלב.

השנייה - האיסור לייבא חלב טרי יישאר על כנו, והדבר יותר רק באישור מיוחד.

השלישית - יש להפחית בצורה הדרגתית וקצובה את מכסי המגן על שורה ארוכה של מוצרי חלב, ברמה של 20% מדי שנה, ועד לחיסולם המוחלט של המכסים בתום תקופה בת 5 שנים.

הרביעית - יש להתיר יבוא חופשי של כל מוצרי המזון שישראל מייצאת נכון להיום, דוגמת בוטנים מעובדים, גזר, תפוחי אדמה, בטטה ותירס מתוק, שכן הצוות סבור כי אין זה נכון שתהיה הגנה מכסית כנגד היבוא, בעוד שקיים יצוא ישראלי של אותם מוצרים.

באיגוד מדגישים כי עקרונות אלה לא יפגעו בהכנסות המדינה ממסים, שכן במרבית המוצרים עליהם יש מכסים גבוהים אין יבוא כלל.

עוד קבע הצוות כי בשלב השני תיבחן כל קבוצת מוצרים בנפרד באופן ספציפי, והנתונים שייאספו יוצגו בפני משרדי האוצר, החקלאות והתמ"ת, על מנת להוכיח כי הפחתת המכסים תוביל ליבוא במחירים מופחתים.