האם להשקיע בזהב? "עדיין נמוך בכ-40% מהשיא הריאלי"

בשיחה עם "גלובס" מנסה אייל ליזרוביץ, מנהל השקעות חו"ל בבית ההשקעות מיטב, לפזר חלק מהערפל האופף את ההשקעה בסחורות בכלל ובמתכות הכסף והזהב בפרט

סחורות רבות, ביניהן גם הכסף והזהב, ביצעו לאחרונה תיקון למטה לאחר מהלך מרשים של עליות בשנה האחרונה. השאלה ששואלים את עצמם כעת משקיעים רבים היא האם להשקיע היום בזהב ובכסף, לאחר התיקון.

בשיחה עם "גלובס" מנסה אייל ליזרוביץ, מנהל השקעות חו"ל בבית ההשקעות מיטב, לפזר חלק מהערפל האופף את ההשקעה בסחורות בכלל ובמתכות הכסף והזהב בפרט.

-האם מחיר הזהב אטרקטיבי כיום, לאחר העליות החדות בשנים האחרונות?

"לאחר עליה מרשימה ושבירת מחסום ה-1,500 דולר לאונקיה, הזהב התממש בחודשיים ומחירו עומד כיום על כ-1,500 דולר לאונקיה. ישנם מספר גורמים שתומכים בהמשך השקעה בזהב: רמות הריבית הנמוכות (0.0 - 0.25 אחוז בארה"ב) שאינן צפויות לעלות בזמן הקרוב, העלות האלטרנטיבית לאחזקה בסחורות בכלל וזהב בפרט כנכס שאינו מניב ריבית או דיבידנד היא נמוכה מאוד".

"הצפת השווקים הכסף בתוכניות ההקלה הכמותית (QE1 + QE2), כשמנגד כמות הזהב מוגבלת והתפוקה השנתית היא במגמת ירידה בשנים האחרונות. גם התייחסות של חלק מהמשקיעים לזהב כמעין "מטבע שלישי" לדולר ולאירו (למעשה חזרה לתפיסה ההיסטורית שהזהב משמש מטבע בר המרה) בייחוד לאור החששות מהגירעונות התקציביים הגדולים במדינות רבות והעליה המשמעותית ביחסי החוב לתוצר".

"קיים גם חשש שהמדיניות הפיסקאלית והמוניטארית ברחבי העולם תוביל למשבר נוסף של עלייה באינפלציה. הזהב מתפקד מצוין בעיתות משבר ובתנאי אי וודאות. בעשר השנים האחרונות בנקים מרכזיים מכרו זהב כ- 450 טון זהב בממוצע לשנה (התפוקה השנתית עומדת על כ- 2300 טון) . באחרונה הפכו המכירות לקניות נטו, מצדם של בנקים מרכזיים, ששינו את יחסם לזהב מ"נכס לא מניב", לנכס לגיטימי להשקעה כחלק ממדיניות פיזור עתודות המט"ח. ההערכה קדימה מדברת שבנקים מרכזיים כמו סין, הודו, רוסיה ואחרים ימשיכו להגדיל את אחזקתם בזהב ונמשיך לראות קניות נטו מצד בנקים מרכזיים".

"גם המודעות של הציבור לזהב כנכס פיננסי עלתה מאוד בשנים האחרונות וכן הנגישות בצורה של קרנות, תעודות סל וחוזים עתידיים. צריך לזכור שבשנת 1980, הזהב נסחר בשיא של כ-850 דולר לאונקיה, שזה למעשה כ-2,400 דולר, במידה ונתחשב באינפלציה כך שהזהב עדיין נסחר נמוך ב-40% מרמת השיא הריאלית".

- האם מחיר הכסף אטרקטיבי כיום? האם הוא יותר אטרקטיבי מהזהב?

"הכסף, בשונה מהזהב משמש לצרכים תעשייתיים מלבד השימוש לתכשיטים ומטבעות. כמו הזהב, הכסף נחשב כחוף מבטחים ומטבע אלטרנטיבי רק עם תנודתיות גבוהה יותר משמעותית מאשר בזהב. כאשר המתאם בין הסחורות בעשור האחרון הוא כ-0.7. בשנתיים האחרונות זינק מחיר הכסף בכ-155% לעומת 62% עלייה במחירי הזהב. משקיע המאמין בהמשך עליית מחירי הזהב ו"אדיש" מבחינת התנודתיות יכול להשקיע בכסף".

- מהם הכוחות שמשפיעים כיום על הסחורות האלה?

"סביבת ריבית נמוכה. ביקוש מצד מדינות מתפתחות אשר הופכות להיות שחקניות דומיננטיות במתכות אלו, הן בביקוש לתכשיטים כחלק מעלייה מרמת החיים והן בהיבט המוניטארי, בנקים מרכזיים רוכשים מתכות כחלק מפיזור תיק המט"ח שלהם. היצע מוגבל הן מבחינת התפוקה הנמוכה במקרה של הזהב, או בעיות אספקה של הכסף כתוצאה משביתות כורים או אסונות טבע: כ-40% מהתפוקה העולמית מיוצרת במדינות דרום אמריקה (צילה, בוליביה ופרו).

"בנוסף, הן מהוות למעשה השקעות פיננסיות - זרימת הכספים לתחום הסחורות כחלק מפיזור תיק ההשקעות, כשהיום קיימת נגישות רבה לסחורות באמצעות השקעה דרך קרנות נאמנות ותעודות סל".

- האם כדאי יותר להשקיע כיום בחברות כרייה או שכדאי יותר להתמקד במתכות עצמן?

"נעשית השוואה מתמדת בין מחירי הסחורות למחירי מניות החברות המייצרות אותן, ישנם משקיעים שמתייחסים לחברות כריית הזהב כאופציה על הזהב ומעריכים אותם לפי מודל בלק אנד שולס. צריך לזכור שחברות הכרייה פועלת בתחום עתיר אנרגיה, כך שלצד עלייה במחיר הסחורה הנמכרת, עלויות הייצור של אותן חברות עלה עם עליית מחירי האנרגיה. ישנן חברות כרייה שברמות הנוכחיות מהווה אלטרנטיבה לחשיפה ישירה למתכת כמו יצרנית הזהב הגדולה בעולם Barrick Gold Corporation (סימול: ABX)".

-האם יש סחורות אחרות שאטרקטיביות כיום?

"סחורות חקלאיות מהווה אפיק השקעה אטרקטיבי כיום. מלבד סביבת הריבית הנמוכה, העלייה ברמת החיים במדינות מתפתחות, מובילה להרחבת תפריט המזון של האוכלוסיה המקומית תוך כדי מעבר למזון מבוסס על בשר. גידול בשר למזון מגדיל את הצורך בגרעינים המשמשים כמזון לבע"ח. מעבר לשימוש בסחורות החקלאיות כמזון לבע"ח או אנשים, נעשה שימוש בסחורות חקלאיות כמו תירס וסוכר לייצור אנרגיה חלופית נקייה - אתנול. שטחי הגידול של הסחורות החקלאיות מוגבל ביחס לצרכים ההולכים וגדלים. גורם נוסף שיש לקחת בחשבון שמשפיע לטובה על מחירי הסחורות החקלאיות הוא פגעי מזג האוויר, התחממות הגלובלית ומזג אוויר קיצוני (שיטפונות או בצורת) משפיעים על התפוקה המיוצרת ורמת המלאים כפי שראינו בשנת 2010".

נציין כי ניתן להשקיע בזהב באמצעות קרנות נאמנות בארץ, כגון מיטב זהב או אדמונד דה רוטשילד מניות זהב, שמשקיעה במניות של חברות העוסקות בכריית זהב. בניו יורק קיימות קרנות רבות המתמחות בהשקעה בזהב. ניתן גם להשקיע באמצעות תעודות סל כגון תכלית זהב. בניו-יורק נסחרת GLD המשקיעה ישירות בזהב או GDX המתמחה במניות חברות הכרייה הגדולות. GDXJ מתמחה בהשקעה במניות של חברות כריית זהב קטנות.

בכסף ניתן להשקיע בארץ בתעודת הסל תכלית סילבר. בוול סטריט נסחרות התעודות SLV המשקיעה במתכת וגם SIL המתמחה במניות של חברות כריית כסף. כמובן שניתן להשקיע ישירות בחברה כזו או אחרת.