הטיפ היומי: האינדיקטור שמצביע על עליות בשוק

מנכ"ל סיגמא בית השקעות: מדד ה-VIX הישראלי מבטא יציבות כלפי מדד ת"א 25, וחוסר חשש מהאירועים באירופה ומספטמבר הקרב ובא

אם נבחן את מדדי ה-VIX (מדד הפחד) על ת"א 25 בישראל לעומת מדד ה-500 S&P, נראה שמאז המשבר של 2008 בולטת המגמה של מדד מתון בישראל לעומת עצבנות במקביל האמריקני. בשיא המשבר עמד המדד על 90 בארה"ב ו-60 בישראל. התמתנותו בישראל הייתה מהירה יותר, ובאופן פרדוקסלי הדבר המחיש את היציבות של שוקי המניות בישראל לעומת הקשיים שהמשיכה לחוות הכלכלה האמריקנית.

כמובן שהמתאם בהתנהגות שני המדדים רב, לאור התלות הכלכלית של המשק הישראלי בארה"ב וריבוי המניות הדואליות. אך העובדה שה-VIX היה נמוך מאוד בישראל לאורך שנים, היטיבה לתאר את רמת הביטחון של המשקיעים הזרים והישראלים דווקא בשוק המניות בתל אביב.

מתחילת שנת 2011 התהפכה מגמה זו. לצד החולשה בשוק המניות הישראלי לעומת המקביל בארה"ב, אנו רואים שמדדי הסיכון, או עלויות הביטוח, הולכים ומתכנסים למספרים דומים. מדד ה-VIX בארה"ב נמצא בתהליך של ירידה, ועומד היום על 17.25% - נתון נמוך למדי, שמייצג את היעדר החשש לגבי מדד ה-500 S&P.

למעשה, המדד מראה שהשחקנים המרכזיים אינם לוקחים הגנות, ומכאן - משדרים אופטימיות. לכן סטיות תקן באופציות נמוכות. ה-VIX הישראלי, לעומת זאת, נע זה תקופה ארוכה סביב 14%, ומבטא יציבות כלפי מדד ת"א 25, וחוסר חשש מהאירועים באירופה ומספטמבר הקרב ובא. ברמות כאלו המדד אינו מבטא פחד, והמסקנה ההגיונית והמתבקשת היא שהשוק בשל לעליות.

* נכתב על ידי אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות