"אין לדרוש מס על רכב שר ש-90% מזמנו מוקדש לעבודתו"

כך אמר שר המשפטים, נאמן ■ ועדת הכספים הקימה צוות שידון בנושא הצמדת שכרם של נושאי המשרה ■ התנאים הנלווים לשרים ולנושאי משרה - ייבחנו מחדש

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ הרב משה גפני, הודיע היום (ג') כי הצוות שהקים לדון בנושא הצמדת שכרם של נושאי המשרה יבחן מחדש גם את נושא התנאים הנלווים לשכרם של השרים, סגניהם ונושאי המשרה. בדיון שהתקיים בוועדה בנוכחות הנהלת בתי המשפט, מזכירות הממשלה, וחשבות הכנסת, הודיע גפני כי לראשונה הנושא כולו ייכנס לבדיקה מקיפה. "אני לא זוכר שהתקיים אי פעם דיון מקיף שכזה על כל הפרטים, אנחנו לא נוותר ולא נזניח שום פרט".

היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפיק אמרה כי "יש חוסר אחידות ביחס לתשלומים האחרים הניתנים לנושאי המשרה. התברר כי יש תשלומים הניתנים לאותם נושאי משרה מבלי שיעוגנו בהחלטות השכר". בהתאם לכך דרש יו"ר הוועדה ח"כ הרב משה גפני לבחון הכול מחדש.

"יש תנאים שחלקם לא מוסדרים בהחלטה, ואני רואה בחומרה רבה את העובדה שהם מקבלים תנאים והטבות ללא אישור של הוועדה, הדבר הזה לא קיים אצל שום סקטור אחר במשק".

במהלך הדיון הגישה היועצת המשפטית של הוועדה מסמך מפורט אודות התנאים שמקבלים היום השרים כחוק, וכן תנאים נלווים אשר הם אינם מקבלים והממשלה מבקשת להשוותם לחברי הכנסת שמקבלים אותם, ביניהם לימודי שפה, ייעוץ פנסיוני עם כניסתם לתפקיד, ועוד.

שר המשפטים יעקב נאמן קרא ליו"ר הוועדה לשנות את כל מסלול ההטבות הניתנות לנושאי משרה, "יש אבסורד, במקום שיקבעו שכר קבוע וכולל, מתעסקים עם העלות של הנסיעה בכביש המהיר, ודמי עיתונים. צריך לקבוע מנגנון שכר קבוע בלי התוספות הללו". השר נאמן אמר עוד כי "אין כל היגיון לדרוש מס על הרכב של השר ש-90% מהזמן מוקדש לצורך עבודתו". נאמן קרא לרשות המסים "תתעסקו בהעלמות מס, ולא בהגדלת תקציב המדינה מכיס אחד לשני".

לסיכום הודיע יו"ר הוועדה ח"כ הרב גפני כי הצוות שהקים לבחינת הצמדת שכרם של נושאי המשרה יבחן מחדש גם את התנאים הנלווים, "נבחן מחדש את צורת התגמול והתנאים הנלווים הניתנים לשרים ונושאי משרה, הצוות בראשותי יבחן את כל הנושא לעומקו, ויגיש המלצות".

גפני: חבל שהממשלה לא לוחמת כך על שכר הפועלת משדרות

כאמור, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ הרב משה גפני יעמוד בראש צוות שיבחן את נושא הצמדת שכרם של נושאי המשרה בישראל, כך הוחלט בתום דיון שהתקיים היום (ג') בנושא זה בוועדת הכספים. בדיון אמר גפני כי יש להשוות בין נושאי המשרה, לטוב ולרע, בהצמדת השכר ובתנאיהם הנלווים.

גפני אמר כי מנגנון ההצמדה של שכר נושאי המשרה משתנה מקבוצה לקבוצה, כאשר שכרם של חברי הכנסת הוצמד לשכר הממוצע במשק, שכר השרים צמוד למדד, שכר השופטים ונשיא המדינה צמוד לשכר הממוצע במשק, כך שההצמדה כיום איננה אחידה והדבר צריך להשתנות.

הממונה על השכר באוצר אילן לוין הציע מתווה חדש שיקבע כי מחצית מהשכר יהיה צמוד לשכר הממוצע במשק, וחצי למדד, וכך ליצור שוויון בין כל נושאי המשרה, גם השופטים. בתגובה לכך אמר שר המשפטים יעקב נאמן שנכח בדיון כי אין להשוות את הצמדת שכר השופטים לשכר השרים. "לשרים יש תנאים שלא קיימים לשופטים, והם גם לא מעוניינים בהם, התנאים הללו אינם הולמים את מערכת המשפט ולא צריך לערב בין המינים. צריך שהנקיות של מערכת המשפט תימשך. אם תהיה הצמדה חדשה כפי שהציע הממונה על השכר, תהיה ירידה בשכר השופטים".

השופטת ורדה אלשיך נציגת השופטים אמרה בדיון כי "אם יתקבל השינוי המוצע בהצמדת השכר, המשמעות תהיה כי שכר השופטים לא יעלה יותר, וזהו דבר שלא מתקבל על הדעת. מביאים את השופטים להתרוצץ בכנסת להילחם על שכרם, וזהו דבר לא ראוי ולא נכון"

בתגובה לדבריהם אמר יו"ר הוועדה ח"כ גפני כי הוא לא ראה את ההתלהבות של הממשלה להגן על שכרם של הפועלים משדרות כפי שראה בדיון זה, "השופטים אינם מקבלים שכר רעב והם היו צריכים להראות דוגמא ולא להילחם כך על הצמדת שכרם אלא לתמוך בהצעה שוויונית בין כל נושאי המשרה. גם השופטים הם בשר ודם, ואין סיבה שחלק יקבלו הצמדה גבוהה מהאחרים".

לסיכום הדיון הודיע גפני כי יקים צוות בראשותו שיבחן את כל נושא הצמדת השכר של נושאי המשרה, "עד היום אף אחד לא העז לגעת בקלחת הרותחת הזאת, אני לא חושש מכך, צריך ליצור שוויון בנושא הצמדת השכר של נושאי המשרה, לטוב ולרע".