שטייניץ: "היהדות לא מקדשת עוני מחפיר של נשים וילדים"; אטיאס: עוד 4,700 דירות לחרדים בחריש

שטייניץ: "אנחנו רואים השתלבות של חרדים בשוק העבודה, יש נכונות של גדולי התורה וגם של האוכלוסייה" ■ משרד הבינוי והשיכון בראשות אטיאס קידם תוכנית הממליצה להרחיב את הגודל המאושר של היישוב החרדי לצורכי האוכלוסיה החרדית - מ-4,100 דירות ל-8,800 דירות

"ברור לכולם שהשתלבות חרדים בשוק העבודה אפשרית וייתכן וכי התהליך הזה כבר החל". כך אמר היום שר האוצר, יובל שטייניץ. "אנחנו רואים השתלבות שלהם בשוק העבודה, רואים נכונות של גדולי התורה וגם של האוכלוסייה עצמה. זו משימה לאומית ואפילו מהחשובות ביותר של הממשלה ושל האוצר".

שר האוצר דיבר היום (ג') בפורום המנהלים השנתי של העיתון החרדי "המודיע".

שטייניץ הוסיף: "לראות עוני חמור זה דבר בלתי נסבל. זה מביש. אני, כפילוסוף, מאוד מעריך את העמדה שענייני רוח קודמים לענייני חומר, אבל בשום מקום לא נאמר שהיהדות מקדשת עוני מחפיר בקרב נשים וילדים. העובדה שישנם ישובים חרדים שהם העניים ביותר במדינת ישראל - זה דבר שאנו חיייבם לשנותו. צניעות -כן; עוני מחפיר וסבל - לא!

"קודם כל, אנו חייבים לשנות את המציאות בביעור העוני. זה לטובת החרדים, אבל גם לטובת מדינת ישראל כולה כי משקלה של האוכלוסייה החרדית הולכת וגדלה. יש צורך בהגדלת ההשתפות של החרדים בנטל, זה דבר מובן מאליו. אנו מקיימים פגישות עם רבנים ואנו משיקים תוכניות, חלקן בסבסוד ממשלתי".

לפי שטייניץ, חסרות כיום במדינה 60 אלף יחידות דיור. "זוגות צעירים גרים במרתפים ובגארג'ים. אז איפה הבעיה? 8 שנים בנו כאן מעט מדי. התשובה לבעיה איננה רק שצריכים לבנות 60 אלף דירות אלא 120 אלף דירות. זו משימה קשה מאוד".

שר הבינוי והשיכון אטיאס הוסיף, כי "אני חושב שזו טעות לא להפריד בין דירה ראשונה לכל השאר - יש הבדל מהותי בין מתן הטבות לדירה ראשונה לכל השאר - גם לגבי הריבית. הנגיד מתנגד להצעה ולכן זה לא קורה. בנוסף, אנו רואים שינוי מהותי במכרזים, השוק מתחיל להפנים שאנחנוו בשינוי כיוון - הקבלנים לא מוכנים כבר לשלם 100% ממה שהשמאי הממשלתי דורש", לדבריו.

אטיאס יצא בביקורת קשה על האוצר: "אל תטעו, באוצר סבורים כי כל החוכמה נמצאת רק אצלם. האוצר חושב שהם שומרי הקופה ושאנחנו רוצים לבזבז אותה. אל תטעו, כל המהלכים בשוק הדיור, לרבות המענקים שהצלחנו להשיג, היו בכוח. האוצר לא השתכנעו ולא משתכנעים, זה היה בכוח, אחרת לא היה קורה כלום. בלי הפעלת מנופים פוליטיים קשים שום דבר לא היה קורה".

שר הפנים אלי ישי, אמר כי "הבעיה הגדולה ביותר היא הביורוקרטיה. לעוזר של שר הפנים של לפני 10 שנים, יש כיום יותר כוח מלשר הפנים הנוכחי. היום אסור לשר לעשות ולהתערב, זו הסיבה שהרפורמה במינהל מקרקעי ישראל תקועה כבר שנתיים, הרפורמה בתכנון ובבנייה תקועה כבר שנה ומי שרוצה להזיז משהו זורקים עליו בג''צ. הביורוקרטיה הזו כבר מסוכנת".

ובינתיים, בגזרת השר אטיאס

היישוב החרדי חריש יגדל לכ-9,000 יחידות דיור, כך לפי המלצת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הממליצה להרחיב את הגודל המאושר של היישוב במסגרת תוכנית מתאר. התוכנית קודמה ע"י משרד הבינוי והשיכון בראשות השר אריאל אטיאס.

המועצה, בראשות מנכ"ל משרד הפנים עמרם קלעג'י, אישרה את התוכנית לעיבוי הגודל המאושר של חריש מ-4,100 דירות ל-8,800, תוך התאמת היישוב לצורכי האוכלוסייה החרדית. מדובר בשטח של כ-3,630 דונם תוך קביעת מסגרת תכנונית לפיתוח אזור מגורים בצד מסחר ותעסוקה.

לתוכנית, שהופקדה ביולי 2010, הוגשו 720 התנגדויות שנידונו בוועדת ההתנגדויות שהחליטה לאשר את התוכנית בתנאים באוקטובר 2010. נגד החלטה זו הוגשו 11 עררים לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית. עררים אלה הושמעו בפני הוועדה בפברואר ובמארס ואילו בישיבתה האחרונה החליטה הוועדה לדחות את הטענות שהועלו, למעט טענותיהם של התושבים באזור בנושא הוצאת אחת החלקות מתחום התוכנית.

כן החליטה הוועדה להורות על מיצוי בדיקות רשות העתיקות בתחום התוכנית ולבקש מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז חיפה למצוא פתרון לבעיות תחבורתיות כתנאי לאישור התוכנית למתן תוקף.

המלצת המועצה הארצית לאשר הרחבת היישוב חריש לכ-8,800 דירות לציבור החרדי תועבר לשר הפנים אלי ישי.