עמי פדרמן: המחירים בבתי-המלון לא עלו בגלל תאוות-בצע

נשיא התאחדות המלונות: "זה לא תאוות-הבצע שגורמת למחירים גבוהים - זה משהו בסיסי במשק שגורם למוצרים להיות יקרים" ■ "בגלל שחיקת הדולר יש שחיקה של 6% בפידיון המלונות"

"זה לא תאוות-הבצע של המלונות שגורמת למחירים גבוהים, זה משהו מאוד בסיסי במשק שגורם למוצרים להיות יקרים" - כך אמר היום (ג') עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות, בכנס בנושא שחיקת שער הדולר על תעשיית התיירות שהתקיים במלון כפר המכביה. הכנס אורגן על-ידי איגוד מנהלי בתי-המלון בישראל ומועדון סקול.

"כל שרשרת המוצר עובדת מאוד קשה, אבל בפועל זה שעובד הכי קשה לא מרוויח הכי הרבה, ויש כאן עיוות בסיסי", אמר פדרמן והוסיף כי במלונות באילת רמת הרווחיות היא הנמוכה ביותר מבין המלונות בישראל.

"בגלל שחיקת שער הדולר, לנו כיצואנים יש שחיקה של 6% בפידיון המלונות, אבל המשמעות הגדולה היא ירידה ברווח בשיעור של בין 25%-30%", הוסיף פדרמן. "בשנים האחרונות המלונאים חווים גידול בעלויות, החל מכוח-אדם, ארנונה ועוד, הוצאות אותן אנחנו משלמים בשקלים, בעוד ההכנסות הן בדולרים", אמר. "כדי שכדאי יהיה להקים מלון, הרווחיות בענף צריכה לעלות ב-50%".

לדבריו, "בארץ אנחנו צריכים להעסיק בכל מלון של 200 חדרים עוד 20 עובדים מעבר ל-80 עובדים שמלון מקביל באירופה צריך להעסיק. מדובר ב-25% יותר על מרכיב עלות המהווה 30% מהפידיון. לנו יש משגיחי כשרות, אבטחה, מציל ועוד. זה אפילו לא בחוק. כל פקיד יכול להוסיף לנו עובדים על-פי שיקול-דעתו, אחרת הוא לא נותן רישיון. כל חדר כושר, קטן ככל שיהיה ואפילו במימדים ביתיים, מחייב מדריך כושר נוכח כל הזמן. הארנונה בארץ גבוהה פי 6 מהממוצע באירופה. באירופה הארנונה למלון מהווה חצי אחוז מהמחזור, בעוד בארץ הארנונה מהווה 3% מהמחזור של המלון".

התייקרות של 15% במחירי בתי-המלון

על-פי בדיקת "גלובס", חלה התייקרות של כ-15% במחירי בתי-המלון באילת מאז קיץ 2007. כך למשל, באמצע יוני 2007 עלתה חבילה למלון 5 כוכבים על בסיס חצי פנסיון באילת לחצי פנסיון, ל-3 לילות לזוג ושני ילדים בממוצע, כ-5,500 שקל. כיום חופשה כזאת עולה כ-6,300 שקל.

למרות שלא מדובר על עלייה גדולה, הבעיה היא בפיחות הדולר. כך למשל, בקיץ 2007 יכול היה ישראלי לקנות במחיר זה (5,500 שקל) 1,190 דולר. כיום במחיר חופשה זו באילת (6,300 שקל) ישראלי יכול לרכוש 1,850 דולר, כלומר פער של 662 דולר. כלומר כיום, ישראלי יכול לרכוש הרבה יותר דולרים במחיר שהוא משלם על חופשה באילת. זאת, מאחר שהדולר פוחת ביחס לשקל בשיעור של 35% ב-4 השנים האחרונות.

אתי לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי-המלון, ציינה כי למרות השיפור שהיה בענף התיירות, הרווחיות הולכת ויורדת, והמצב הזה פוגע פגיעה קשה בכל הענף.