"הפדרל ריזרב יחיל תוכנית רכישות נוספת; אין פיתרון אחר"

בלנצ'פלוור, פרפסור לכלכלה בדרמות': "מה הפדרל ריזרב עוד יכול לעשות - לתת לאבטלה לעלות שוב?"■ לדבריו, ההצהרה של ה'פד' כי הריבית תישאר ברמה אפסית "לא אמינה"

"תוכנית רכישות נוספת - QE3 - נמצאת על השולחן", אומר דיוויד בלנצ'פלוור, פרפסור לכלכלה בדרמות', בריאיון למרקטווץ'. "מה הפדרל ריזרב עוד יכול לעשות - לתת לאבטלה לעלות שוב?".

בלנצ'פלוור, לשעבר בכיר בבנק המרכזי של אנגליה, טוען כי "הדיבור על הצנע הגובר בארה"ב מוריד את המוראל ומעלה את הסיכוי לתוכנית רכישות נוספת. יש אפשרות אחרת להזרמת הון לשווקים?", הוא שואל.

דבריו של בלנצ'פלוור נאמרים עם סיום תוכנית ההרחבה הכמותית שהשיק הפדרל ריזרב בארה"ב בסוף השנה שעברה, במסגרתה רכש אג"ח ממשלתיות בהיקף של 600 מיליארד דולר. עם סיום התוכנית זה מכבר, ב-30 ביוני, מומחים פיננסים רבים ובלנצ'פלוור ביניהם, העלו את האפשרות כי ה'פד' ייאלץ לבצע רכישות נוספות, לאחר שההאטה בכלכלת ארה"ב תתגבר עם הפסקת התוכנית.

לדבריו בלנצ'פלוור, "הבלאגן בכלכלה ידרוש המשך מעקב ורכישות נוספות בטווח זמן הקצר. הפדרל ריזרב יחכה עד חלוף הקיץ כדי להחליט על אם ומתי לבצע סבב רכישות נוסף". בלנצ'פלוור סבור כי תוכנית הרכישות השלישית, כאשר תוחל, תהא דומה לשתי התוכניות הקודמות "מכיוון שה'פד' מאד מוגבל בנוגע לנכסים שהוא יכול לרכוש".

עוד הוסיף בלנצ'פלוור, כי "צעדי הקלה מוניטריים אחרים שינסה לנקוט ה'פד', פשוט לא יעבדו". לטענתו ההבטחה כי הריבית המרכזית תישאר ברמה כמעט אפסית "לא אמינה".

לסיום, סיכם בלנצ'פלוור כי "אם הכלכלה העולמית מאטה, למה כולם חושבים שכלכלת ארה"ב היא חיה נפרדת? נראה שקובעי המדיניות בארה"ב עושים בדיוק את הדבר הלא נכון כרגע".