בנק ישראל: "אין עדות לבועה בנדל"ן עד אוגוסט 2010"

מחירי הדירות זינקו ב-35% ב-3 שנים ■ בנק ישראל בצעד קדימה - שניים אחורה: "אם זו קיימת, היא בשלביה הראשונים ולא ניתן לזהותה בנתונים"

"אנו לא מוצאים עדות לבועה במחירי הדירות עד אוגוסט 2010. אם זו קיימת, הרי שהיא בשלביה הראשונים ועדיין לא ניתן לזהותה בנתונים", כך כותבי כלכלני בנק ישראל בסקירה על שוק הדיור בישראל בשנים 2008-2010, אשר פורסמה היום (א').

הסקירה של כלכלני הבנק מתפרסת לאחר שבשלוש השנים האחרונות חלה עלייה חדה במחירי הדירות בישראל - מדצמבר 2007 ועד אוגוסט 2010 המחירים עלו בשיעור ריאלי של 35%, קצב שנתי ממוצע של כ-12% - זאת לעומת קצב רב שנתי של כ-1.5% בשנה, החל מ-1973.

מדד מחיר ראלי של דירות / מתוך: בנק ישראל
 מדד מחיר ראלי של דירות / מתוך: בנק ישראל

בסקירה שפורסמה היום בחנו כלכלני הבנק את התפתחות המחירים בשוק הדיור בפרספקטיבה של זמן יחסית לשכר הדירה ולהכנסה, ולאחר מכן השתמשו במשוואת תמחור נכסים סטנדרטית לאמידת "המחיר הפונדמנטלי" הנגזר ממנה במספר שיטות.

"ירידה במחירי הדירות תפגע ביציבות המערכת הבנקאית"

"בחינת הנתונים מעלה שהמחירים בסוף התקופה הנבדקת אמנם גבוהים במידה מסויימת יחסית לגורמי היסוד בראיה של הטווח הארוך, אך הם אינם חורגים מרמתם באפיזודות קודמות", כותבים כלכלני הבנק.

"אם אכן מתפתחת בועה - משמעות הדבר היא שמכיוון שעליית המחירים אינה נתמכת על גורמי היסוד של השוק, בשלב מסוים מחירי הדירות ירדו בתלילות", נכתב בסקירה. בבנק ישראל מזהירים כי מצב זה "יביא למשבר בשוק הנדל"ן המקומי וכן לירידה של ערך הביטחונות שבידי הבנקים. התפתחות שכזו... תפגע, לפחות במידה מסוימת, ביציבות המערכת הבנקאית".

"על פי המדידות השונות טווח ההערכות הוא שהמחיר בפועל נמצא בין 3% מתחת למחיר הפונדמנטלי לכ-10% מעליו. לכן, ככלל אנו לא מוצאים עדות לבועה במחירי הדירות", מסוכם בסקירה.