הסלמון לרשתות הוזל ב-40% - אך לא לצרכן

בדיקת "גלובס": מחיר דג הסלמון הטרי ירד ב-6 השבועות האחרונים ב-40% ■ יבואן דגים: "בשבוע שעבר מכרתי דג סלמון שלם ב-28 שקל פלוס מע"מ - לפני חודש וחצי מכרתי אותו מוצר ב-45 שקל פלוס מע"מ" ■ זקי שלום מחצי חינם: "המחיר לרשת ירד ב-12.5% ולא ב-40%"

היצואניות הנורבגיות נלחמות, אבל ההנחות לא מגיעות לצרכן. מחיר דג הסלמון הטרי ירד בששת השבועות האחרונים ב-40%, אך ברוב הרשתות בארץ ההנחה הזאת נשארה ברשת השיווק - ולא התגלגלה אל הצרכן שהמשיך לשלם מחיר גבוה, כך עולה מבדיקת "גלובס".

יבואן גדול של דגים סיפר בשיחה עם "גלובס" כי המחיר שבו מכר את דגי הסלמון בשבוע שעבר נמוך, כאמור, ב-40% ממחיר הדג לפני חודש וחצי, וכי מדובר בירידת מחירים הדרגתית שהחלה כבר לפני חודש.

הסיבה לירידת המחירים החדה היא מאבק בין שתי יצואניות דגי סלמון בנורבגיה - לירון ומרין הרבסט. כחלק ממאבק בין שתי החברות החליטה מרין הרבסט להציף את השוק בסלמון טרי, צעד שהוביל לצניחה במחיר הדג.

כל דגי הסלמון הטרי הנמכרים בישראל מקורם ביבוא, וירידת המחיר התגלגלה גם אל השוק המקומי אך לא אל הצרכן. לפי הערכות, היקף מכר דגי הסלמון הטרי עומד על 170 מיליון שקל לשנה במחירים סיטונאיים.

"בשבוע שעבר מכרתי דג סלמון שלם ב-28 שקל פלוס מע"מ - לפני חודש וחצי מכרתי אותו מוצר ב-45 שקל פלוס מע"מ. זו ירידת מחיר של 40%. למרות זאת, הרשתות השאירו את אותו מחיר לצרכן. יש אצלן נתק מוחלט בין מחיר הקנייה למחיר המכירה. איזה עסק מתנהג בצורה כזאת? עסק ששם פס על הלקוחות שלו", אומר ל"גלובס" יבואן דגים גדול.

לדבריו, בשל הפחת, העלות של פילה סלמון (דג ללא עצמות ועור) לקמעונאי מסתכמת ב-44-45 שקל לק"ג כולל מע"מ, ואילו עלות סלמון פרוס עומדת על 37 שקל כולל מע"מ.

"יכולנו למכור יותר"

מחיר הדג משתנה משבוע לשבוע, בהתאם למחירו בשוק העולמי. יבואני דגים טוענים עוד כי לא רק שמחיר הסלמון לצרכן לא ירד ברוב נקודות המכירה בארץ, אלא שהוא נמכר כעת במחיר הכפול מהמחיר שמשלמת הרשת עבור הדג.

ואכן, ביקור בסופרמרקטים ברחבי הארץ העלה את המחירים הבאים: ברשת שופרסל דיל נמכר פילה סלמון ב-100 שקל לק"ג. ברשת מגה בול נמכר פילה סלמון ב-90 שקל לק"ג וברשת חצי חינם נמכר פילה סלמון ב-89.90 שקל וסלמון פרוס במחיר של 79.90 שקל לק"ג. בשלוש הרשתות נותר מחיר הדג ללא שינוי.

במגה בול טוענים כי בעוד שמחיר פילה סלמון נותר ללא שינוי, מחיר הדג הפרוס ירד ל-64 שקל. בשופרסל טוענים כי החל מהשבוע הנוכחי מחיר סלמון ברשת צפוי לרדת ב-32%.

"זה מקומם, היינו יכולים למכור הרבה יותר", טוענים יבואני הדגים. "אם במחיר של 28 שקל אני מרוויח 7% על הדג ורוצה למכור היום 60 טון במקום 30 טון, אני לא יכול כי מישהו בנקודת הקצה עוצר לי את המכירה", אומר יבואן דגים גדול.

"יש כאן הסכמה בשתיקה של כל המערכת הזאת שאפשר לזמבר את הצרכן הסופי", אומר בהתרסה יבואן דגים.

מנכ"ל חצי חינם, זקי שלום, מסר בתגובה כי "המחיר לרשת ירד ב-12.5% ולא ב-40%. המחיר לצרכן לא ירד כי כאשר הוא עלה, המחיר לצרכן לא עלה".

בשכונות החרדיות זול יותר

מחירי הדג הזולים ביותר נמצאו בשכונות החרדיות בירושלים. בחנות וינשטיין בשכונת גאולה נמכר פילה סלמון ב-75 שקל לק"ג וסלמון שלם נמכר ב-45 שקל לק"ג. בחנות רוזנר במאה שערים נמכר פילה סלמון ב-84 שקל לק"ג ואילו סלמון שלם נמכר במחיר של 49.90 שקל לק"ג.