ממשלת בריטניה תנסה לחסום את עסקת ניוז קורפ-BSkyB

"אינדיפנדנט": עורכי הדין של ממשלת בריטניה מגבשים תוכניות לחסימת ניסיונו של רופרט מרדוק לרכוש את יתרת (61%) מניות חברת השידורים BSkyB ב-14 מיליארד דולר

עורכי דין של ממשלת בריטניה מגבשים תוכניות לחסימת ניסיונו של רופרט מרדוק לרכוש את יתרת מניות חברת השידורים BSkyB - כך דיווח היום (ב') העיתון "אינדיפנדנט". מהלך זה עשוי לחסוך מראש הממשלה דיוויד קמרון הצבעה פרלמנטרית שעלולה להיות פוגענית.

אד מיליבנד, מנהיג מפלגת העבודה האופוזיציונית, אמר אתמול (א') כי יאלץ את הפרלמנט להצביע עוד השבוע אם קמרון לא ינקוט צעדים לבלימת הצעת המחיר בת 14 מיליארד הדולר של ניוז קורפ שבבעלות מרדוק תמורת 61% של ספקית שידורי הטלוויזיה בתשלום הרווחית, BSkyB, שעדיין אינם נמצאים בבעלות ניוז קורפ.

הצבעה בפרלמנט עלולה לפלג את הקואליציה בין השמרנים של קמרון לבין הליברל-דמוקרטים, שזוכים ליחס פחות אוהד מאמצעי התקשורת שבבעלות מרדוק. כמו כן תעניק הצבעה פרלמנטרית למפלגת העבודה הזדמנות להציג את עצמה - על חשבונו של קמרון - כמגינת הציבור, שזעמו התעורר בשל החשדות שכתבי ועורכי "ניוז אוף דה וורלד" היו מעורבים בפריצה בלתי חוקית להודעות קוליות של נערה שנרצחה ושל קורבנות התקפת טרור בלונדון.

"אנו מגבשים תוכנית להשעיית העסקה כל עוד חקירת המשטרה נמשכת", אמר מקור ממשלתי בכיר, לדברי ה"אינדיפנדנט".

"סאנדיי טיימס", שנמצא בבעלות מרדוק, דיווח כי חקירה פנימית שנערכה ב-2007 ב"ניוז אוף דה וורלד" חשפה ראיות לכך שפריצות למכשירי טלפון נפוצות יותר משהודתה החברה, ושהעובדים שילמו באופן בלתי חוקי לשוטרים תמורת מידע.

מרדוק מנסה להציל את האימפריה

מרדוק בן ה-80 טס אתמול למשרדיו הראשיים בלונדון כדי לנהל את המאמצים להציל את עסקת BSkyB ולצמצם את הנזק לניוז קורפ, קונגלומרט החדשות הגדול בעולם.

מרדוק צהריים סעד צהריים במלון יוקרתי יחד עם מנכ"לית קבוצת העיתונים שלו, רבקה ברוקס, שנמנית עם ידידיו של קמרון, ושכיהנה כעורכת "ניוז אוף דה וורלד" בתקופה שבה נפרצו מכשירי הטלפון.

הפרשה הפנתה את אור הזרקורים האכזרי לקשרים הממושכים בין מרדוק לבין פוליטיקאים בריטים מובילים. הפרשה מעוררת במיוחד תהיות לגבי כושר השיפוט של קמרון, ששכר את עורך "ניוז אוף דה וורלד" לשעבר, אנדי קולסון, לראש צוות הדוברים שלו.

קולסון התפטר בזמנו מהתפקיד, וביום שישי שעבר הוא נעצר ושוחרר בערבות לאחר שתושאל על-ידי המשטרה על פריצה לתאי הודעות קוליות ותשלומים למשטרה. קולסון מכחיש כי היה לו ידע כלשהו על ביצוע הפריצות.

קמרון טוען כי לממשלה אין שום סמכות חוקית לחסום את עסקת BSkyB, כל עוד הממשלה שבעת-רצון מן השמירה על גיוון ותחרות במגזר התקשורת. הממשלה כבר אותתה כי תקבל את הבטחותיה של ניוז קורפ בעניין זה.

לדברי ה"אינדיפנדנט", עורכי דין במשרדו של שר התרבות, ג'רמי האנט, בוחנים את האפשרות להשתמש בקריטריוני תחרות כדי לחסום את העסקה.

גם מהלך כזה עדיין יהיה מביך מבחינתו של ראש הממשלה, אך ניתן לטעון כי הוא יגרום פחות נזק מפילוג בקרב שותפיו לקואליציה.

חסימת עסקת BSkyB מטעמי גיוון תקשורתי תהיה עדיפה גם מבחינתו של מרדוק, מאשר מצב שבו הוא וצוותו יוכרזו כמי שאינם "כשירים ומתאימים" לניהול החברה, מכיוון שמהלך כזה יגרום לו לאבד את 39% שכבר בשליטתו.

ביום שישי צירף קמרון את קולו לקולות הקוראים להתפטרותה של ברוקס מתפקיד מנכ"ל זרוע ניוז אינטרנשיונל של ניוז קורפ, וזאת במסיבת עיתונאים שבה הודה ראש הממשלה כי פוליטיקאים היו משועבדים לאמצעי התקשורת במשך שנים, ואף הורה לערוך חקירה ציבורית.

אך מרדוק ממשיך לעמוד לצדה של ברוקס. בתשובה לשאלת רויטרס בלונדון מהי העדיפות הראשונה שלו, הניף מרדוק את ידו בכיוונה של ברוקס ואמר: "זאת".