חקלאים ורפתנים מממנים לשמחון מסיבה ב-80 אלף שקל

מחר ייערך אירוע הוקרה חגיגי לשר התמ"ת שלום שמחון ■ המממנים: מועצת החלב וארגון מגדלי הירקות ■ ואם לא די בכך, מתברר כי לשלום שמחון יש גם קשר משפחתי לתנובה

חצי שנה לאחר שח"כ שלום שמחון סיים את תפקידו כשר החקלאות, עורך לו המגזר החקלאי ערב הוקרה תחת הכותרת "המגזר החקלאי על ענפיו מתכבד להביע הערכתו לשר התמ"ת ושר החקלאות לשעבר, ח"כ שלום שמחון".

באירוע שיתקיים מחר (ג') בגני הצבי בדרום יושקעו לפי הערכות 60-80 אלף שקל, ומוזמנים אליו 350 פעילים חקלאים מענף הירקות, מענף החלב ומענף הבקר.

האירוע ימומן על-ידי ארגון מגדלי הירקות ועל-ידי מועצת החלב. לדברי מאיר יפרח, יו"ר ארגון מגדלי הירקות, על קיום האירוע הוחלט לפני חודשיים, 4 חודשים לאחר ששמחון סיים את תפקידו כשר החקלאות.

קשה שלא להרים גבה נוכח סמיכותו של אירוע הפרידה למשבר הקוטג' ולעובדה שהשר שמחון הוא השר האחראי על עבודת הוועדה לבחינת משק החלב, שמונתה על-פי החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו. החלטות הוועדה צפויות להשפיע באופן ישיר על החקלאים וגם על היצרנים.

אם לא די בכך, מתברר כי לשמחון גם קשר משפחתי לתנובה - ועל כך בהמשך.

- למה נזכרתם עכשיו לערוך אירוע?

יפרח: "עד שחושבים אם כדאי או לא כדאי... כולה נפרדים משר החקלאות. כולה ערב פרידה ומפגש עם פעילים".

- אבל כבר עשו לו פרידה, לא?

"לא ענף הירקות. הירקות לא עשו לו".

- למה הרפתנים מוזמנים לאירוע?

"כי הם קשורים לחקלאות. רק הפעילים של הרפתנים מוזמנים. בשביל כל הרפתנים הייתי צריך 5,000 מקומות".

"מתגייסים להזיז את הביקורת"

אחד המוזמנים לאירוע אמר ל"גלובס": "מועצת החלב מממנת את האירוע מכספי הציבור. ביום רביעי אמורה להיות פגישה במשרד ראש הממשלה סביב ניסיון להגיע לאיזושהי פשרה בנושא הקוטג'. כרגע החקלאים מסרבים להוריד את מחיר המטרה, יש איומים בבג"צים של ארגוני החקלאים ומועצת החלב. חלק מהניסיון להתחנף לשלום זה להביא אותו לכל האירועים האלה".

לשמחון יש קשר לא רק אל החוליה הראשונה בשרשרת האספקה, החקלאים, אלא גם לחוליה השנייה בשרשרת - היצרנים. אחד מאחיו משמש כמנהל כוח-אדם וחבר הנהלה בחברת מאמא עוף, חברה שבבעלותה המלאה של תנובה, ואח אחר משמש כחשב בחברת צ'אם, חברה שתנובה מחזיקה בשליש ממניותיה.

לדברי גורמים בתנובה, הלוביסטים שתנובה מעסיקה במשבר מרכזים מאמץ מול השר שמחון בשל יכולת ההשפעה הרבה שלו על המהלכים שתחליט הממשלה לנקוט. "הלוביסטים עובדים על שמחון שעות נוספות", אמר גורם.

תנובה מעסיקה את בוריס קרסני, מגדולי הלוביסטים בארץ.

"מנסה להסיט את האש"

כפי שפורסם באמצעי התקשורת, שמחון תקף השבוע את רשתות השיווק. "חלקים שלמים במרווח שבין הקמעונאי לספק הם דמיוניים וקיימים רק בישראל", אמר השר.

"תנובה הופכת לחברה שנואה, ושמחון מנסה להסיט את האש מתנובה לרשתות. כולם מתגייסים להזיז את הביקורת מתנובה לאחרים. שמחון הוא מושבניק, והמושבים מוכרים את הביצים לתנובה. כשהוא בא לשמוע את הרשתות, ישבנו 6 נציגים מהרשתות ו-20 נציגים של המשרד והלובי החקלאי על ענפיו. בוועדת הכלכלה נאמר במפורש שהלובי החקלאי הוא הלובי הכי חזק בכנסת, וכולם נעו בחוסר נוחות להגיד מילה נגד המגדלים", אומר קמעונאי בכיר בשוק.

ממועצת החלב נמסר בתגובה כי: "האירוע אורגן על-ידי מועצת מגדלי הירקות, וכל המידע נמצא שם". במועצת החלב לא התייחסו לכך שהמועצה היא אחת המממנות את האירוע.

יועצת התקשורת של השר שמחון מסרה בתגובה: "ועדת קדמי לבחינת המחירים בענף החלב מונתה על-ידי שרי התמ"ת והאוצר לבקשת ראש הממשלה. המלצותיה ומסקנותיה יובאו לדיון עם ראש הממשלה בשבוע הקרוב. מסקנותיה יתקבלו ללא שום לחצים - לא מצד התקשורת ולא מצד גורמים בעלי עניין. האמירות הנוגעות לאחיו ולמסיבה הנערכת לכבודו כפרידה מענף החקלאות אינן ראויות לתגובה".

ערב הוקרה לשר שלום שמחון
 ערב הוקרה לשר שלום שמחון